Nye Chevrolet Suburban var akkurat klar til lansering da Ford kom med sin erkefiende - Excursion. Tilfeldig? Neppe. Som for Tahoe forsvant 6,5-liter diesel V8 alternativet i Suburban også. Nå var det kun V8 bensin-motorer som sto på programmet. I de norske bilene var 6-literen det vanligste alternativet, men noen biler med den ekstremt bensintørste 8,1-liters motoren har også funnet veien hit til landet. Alle biler har rettbetjent automatgir, og trykk knapp styrt 4wd system med høy- og lavserie.
Suburban har separat ramme, og ikke som ”lillebror” Tahoe skrufjærer bak. Her er det fortsatt tradisjonelle bladfjærer som gjelder. Den leveres med to forskjellige chassis-oppsett. ½ og ¾ tonn.
Bilen er mer enn fem og en halv meter lang og mer enn to meter bred. Suburban er kombinert lastebil med fem sitteplasser, og du må ha førerkort C1 (opptil 7500 kg) for å kunne kjøre den. De siste par årene har noen biler blitt bygget om og registrert som personbil under 3500 kg. Disse kan kjøres med vanlig førerkort.
I Norge ble mange biler tatt inn på ”grå-import” disse har navn som: Truckmaster, Multivan og Tri Star.
Laste- og trekk-kapasitet.
Fem sitteplasser og enormt bagasjerom.
Fysisk størrelse – hvis du for eksempel har rotet deg inn i et trangt parkeringshus.
Drivstofforbruk
Bilene er omtrent like hele veien, så hvilken modell man velger er et prisspørsmål. Med mindre du er veldig glad i å fylle bensin, er V8 på 6,0-liter å foretrekke - framfor den supertørste 8,1-literen.
Dårlig vedlikeholdte biler der motorlampa lyser. Og snart er det tid for EU-kontroll...
De hadde bensinkort fra arbeidsgiver og kunne momsreglene på rams.Dessuten hadde de kanskje til og med behov for trekk-kraften.