Erkerival VW Passat kjørte fra Ford Mondeo på slutten av 1990-tallet, og det var egentlig ikke før denne Mondeo-generasjonen at Ford klarte å svare på det. Men her svarte de også skikkelig!
Mondeo vokste seg opp mot storbilklassen i sin tredje generasjon. Bilen er over 4,80 meter lang, og har svært gode plassforhold. Ford hadde fokus på design (etter mange kjedelige biler), det nye designspråket fikk navnet Kinetic Design. Den så absolutt tøff ut da den ble lansert. Ford sparte litt utviklingspenger ved å lage flerbruksbilene Galaxy og S-Max på samme plattform. Mondeo har naturlig nok litt mindre plass enn disse, til gjengjeld er kjøreegenskapene hakket hvassere.
Og nettopp kjøreegenskapene har Ford fått veldig mye skryt for. Mondeo er rett og slett en morsom bil å kjøre, særlig med litt krefter under panseret. Den utmerker seg spesielt med presis og direkte styring. Her hadde Ford gjort jobben skikkelig, og ingen av de folkelige konkurrentene gir deg like mye kjøreglede.
I denne klassen handler det om stasjonsvogn her hjemme, og langt de fleste eksemplarene i bruktmarkedet er nettopp det. Bagasjerommet svelger unna 549 liter. Det er dermed ett av de største i denne klassen. Bakseteplassen er også svært god. To voksne eller tre barn sitter godt. De med to store barneseter kan også til nød sitte mellom setene, Mondeo-baksetet er et av de bredeste i klassen.
Hvar er så negativt? Jo, særlig i starten bar interiøret preg av at Ford hadde knepet kostnader her og der. Store doser billig «sølvplast» dro ned inntrykket, denne var også svært mottagelig for riper. Det ble bedre etter en facelift, men du får uansett ingen eksklusiv følelse inne i en Mondeo. Støydempingen var heller ikke den aller beste, særlig i baksetet høres dekkene veldig godt.
Den mest kurante motoriseringen er 2-liters TDCI-diesel på 140 hestekrefter, men det finnes også mange andre alternativer. Mange biler har 1,8-liters motor, det blir litt snaut på en såpass stor bil.
På utstyrsfronten var det også mye å velge mellom. Den velutstyrte Titanium-varianten er det mange av i bruktmarkedet. Den har det meste av det du trenger, dessuten tilbød Ford ganske mye ekstrautstyr til en hyggelig pris. Disse bilene er de klart mest attraktive. Innstegsmodeller med lite utstyr framstår som langt kjipere, og skal også være en god del billigere i bruktmarkedet.
Det er veldig mye å velge mellom hvis du skal ha brukt Mondeo, og dette er heller ikke en spesielt lettsolgt bil. Derfor skal du være klar over at det er gode muligheter for å prute. Vi anbefaler å bruke god tid på kjøpet. Se på flere biler, sjekk hvor fort de blir solgt, og ikke vær redd for å komme med et lavere pristilbud enn det selger opprinnelig ønsker seg.
Her er det også bare å være kresen i forhold til å finne «riktig» bil. Komplett servicehistorikk og skikkelig oppfølging er viktig. Sjekk også interiøret. Mange Mondeoer har hatt krevende familiebil-liv, med mye tøff behandling. Hvis Marie-kjeksen har slått rot i setetrekkene og interiøret generelt bærer preg av bruk som ikke kan vaskes eller renses bort, bør du nok se på en annen bil.
Kjapt oppsummert gir Mondeo deg mye og velkjørende bil for pengene. Dette er et typisk fornuftskjøp, men samtidig kan du altså ha det litt moro bak rattet. Den kombinasjonen finner du ikke på så mange av konkurrentene.
Plass og kjøreegenskaper. Mye bil for pengene.
Ikke akkurat noen statusbil.
du ser etter bleier på tilbud
du er singel og søkende.
De eldste bilene i laveste utstyrsnivå oppleves som litt kipe nå.
Familier der kona hadde kul på magen og barnevogn-brosjyrer i veska.