Sportage var borte fra markedet noen år etter at forgjengeren ble pensjonert og denne modellen kom på markedet. Nei, det var ikke fordi Kia ville forsikre seg om at kundene skulle glemme den første. Derimot gikk Kia gjennom skikkelig turbulente tider og ble til slutt overtatt av erkekonkurrenten Hyundai.
Sportage er derfor – som det så pent heter – utviklet i samarbeid med Hyundai. I praksis er den nesten helt identisk med Hyundai Tucson. Men til tross for at Hyundai satt med både makta og pengene, mener mange at Sportage er en penere bil enn Hyundaien, takket være små kosmetiske endringer.
Sportage II vokste seg større enn forgjengeren og ble også mindre offroader. Dette er en typisk medium-SUV med akkurat nok terrengegenskaper – dvs. den tar deg helt fram til de fleste hyttevegger.
Tross kompakte mål er plassforholdene brukbare. Sportage har også mange smarte løsninger, blant annet blir det helt flatt bagasjerom når du slår ned baksetet. Også veldig mange praktiske smårom rundt omkring i bilen,
Noen spesielt morsom bil å kjøre er dette ikke, men Sportage henger med de fleste konkurrentene når det gjelder komfort. Støydempingen er også bra, her hevder den seg faktisk mot biler en klasse over.
Mange faller for kombinasjonen diesel og automat
Praktisk og lettkjørt
Det ser koreansk ut...
Bensinmotoren er snau
Velholdt og velutstyrt bil med dieselmotor, gjerne i kombinasjon med automatgir.
Biler med lite utstyr, dårlig servicehistorikk og bensinmotor.
Gamle Sportage-kunder som endelig kunne få tilnærmet anstendig innbyttepris for bilen sin.