Vi hadde hatt elbiler i mange år før Nissan Leaf kom på markedet – men dette var først, store elbilsatsing fra en volumprodusent.
Satsingen ble sett på som dristig. Her gikk Nissan og alliansepartner Renault opp løypa for svært mange konkurrenter, som satt på gjerdet og ventet på at andre skulle skaffe seg erfaringer først.
Det startet i alle fall veldig bra. Leaf ble blant annet kåret til Årets Bil i Europa, det er en pris som både henger høyt generelt – og for japanske bilmodeller spesielt.
Med Leaf fikk vi for første gang en elbil som også var en fullverdig bil. Plass på høyde med konkurrentene i Golf-klassen, høyt sikkerhetsnivå (det kan vi mildt sagt ikke si om mange tidligere elbiler) og kjøreegenskaper som gjør at den duger fint til både bykjøring og pendling på motorvei.
Leaf ble utviklet som elbil helt fra bunnen. Det gjenspeiler seg også i designet som absolutt vakte oppsikt da den kom. Nissan var her bevisste på å lage en bil som skulle skille seg ut, som klart skulle signalisere at «her kommer det en elbil». Særpreget fortsetter innvendig, her det hi tech-faktor og instrumentering som virkelig skiller seg fra mer konvensjonelle konkurrenter.
I elbillandet Norge nyter Leaf godt av en rekke særfordeler, og bilen ble da også en stor suksess fra første stund. Den tidligere storselgeren Mitsubishi i-MiEV (og søstermodellene fra Peugeot og Citroën) ble effektivt parkert på sidelinja. Leaf tok kontroll over markedet, og hadde et par veldig bra år før andre konkurrenter begynte å komme på banen. Høsten 2013 ble Leaf blant annet Norges mest solgte bil i en måned – og da året skulle oppsummeres, endte den på en knallsterk tredjeplass på registreringsstatistikken.
Da Leaf ble introdusert, ble rekkevidden oppgitt til 160 kilometer. Dette har senere økt ytterligere. Men som for elbiler generelt, må nok dette anses som et høyt teoretisk tall. Særlig på vinteren, må du regne med at rekkevidden er langt lavere, kanskje bare det halve.
Batteripakken i Nissan LEAF har 48 moduler som kan byttes ut enkeltvis hvis de er defekte eller svekket. .Nissan gir garanti mot svekkelse av batteriet under ca 75 prosent i løpet av fem år, eller inntil 100.000 kilometer. Så langt er erfaringene at batteripakken svekker seg lite, selv om man lader ofte. Batteriene ligger for øvrig under baksetet. Bagasjerommet svelger unna 370 liter, det er godkjent for bilklassen.
Nissan ga Leaf en facelift i 2013 og har også finpusset litt underveis. Derfor er det lurt å sjekke markedet og modeller litt grundig før du eventuelt slår til.
En fullverdig familiebil med tanke på plass - i motsetning til en del andre elbiler.
Begrenset rekkevidde i forhold til andre "miljøbiler" med enten hybriddrift eller med rekkevidde-forlenger i form av en motor.
Du har en klar "grønn profil" og / eller ser fordelen i alle de gode elbil-intensivene.
Du kjører mye, fort og langt - hele tiden.
Den oppgradert versjonen med lengre rekkevidde som kom i 2013
Bruktimporterte eksemplarer som mangler viktig "norsk" utstyr.
Folk som er dritt lei bompenger, dyr parkering og kø. Med denne kan du kjøre i kollektivfeltet.