Finn biler og biltester

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Vi hadde hatt elbiler i mange år før Nissan Leaf kom på markedet – men dette var først, store elbilsatsing fra en volumprodusent.

Satsingen ble sett på som dristig. Her gikk Nissan og alliansepartner Renault opp løypa for svært mange konkurrenter, som satt på gjerdet og ventet på at andre skulle skaffe seg erfaringer først.

Det startet i alle fall veldig bra. Leaf ble blant annet kåret til Årets Bil i Europa, det er en pris som både henger høyt generelt – og for japanske bilmodeller spesielt.

Med Leaf fikk vi for første gang en elbil som også var en fullverdig bil. Plass på høyde med konkurrentene i Golf-klassen, høyt sikkerhetsnivå (det kan vi mildt sagt ikke si om mange tidligere elbiler) og kjøreegenskaper som gjør at den duger fint til både bykjøring og pendling på motorvei.

Leaf ble utviklet som elbil helt fra bunnen. Det gjenspeiler seg også i designet som absolutt vakte oppsikt da den kom. Nissan var her bevisste på å lage en bil som skulle skille seg ut, som klart skulle signalisere at «her kommer det en elbil». Særpreget fortsetter innvendig, her det hi tech-faktor og instrumentering som virkelig skiller seg fra mer konvensjonelle konkurrenter.

I elbillandet Norge nyter Leaf godt av en rekke særfordeler, og bilen ble da også en stor suksess fra første stund. Den tidligere storselgeren Mitsubishi i-MiEV (og søstermodellene fra Peugeot og Citroën) ble effektivt parkert på sidelinja. Leaf tok kontroll over markedet, og hadde et par veldig bra år før andre konkurrenter begynte å komme på banen. Høsten 2013 ble Leaf blant annet Norges mest solgte bil i en måned – og da året skulle oppsummeres, endte den på en knallsterk tredjeplass på registreringsstatistikken.

Da Leaf ble introdusert, ble rekkevidden oppgitt til 160 kilometer. Dette har senere økt ytterligere. Men som for elbiler generelt, må nok dette anses som et høyt teoretisk tall. Særlig på vinteren, må du regne med at rekkevidden er langt lavere, kanskje bare det halve.

Batteripakken i Nissan LEAF har 48 moduler som kan byttes ut enkeltvis hvis de er defekte eller svekket. .Nissan gir garanti mot svekkelse av batteriet under ca 75 prosent i løpet av fem år, eller inntil 100.000 kilometer. Så langt er erfaringene at batteripakken svekker seg lite, selv om man lader ofte. Batteriene ligger for øvrig under baksetet. Bagasjerommet svelger unna 370 liter, det er godkjent for bilklassen.

Nissan ga Leaf en facelift i 2013 og har også finpusset litt underveis. Derfor er det lurt å sjekke markedet og modeller litt grundig før du eventuelt slår til.




Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Nissan - som for øvrig generelt er gode biler - har fem års fabrikkgaranti så feil og mangler blir fikset opp på denne.

Vær imidlertid obs på at mange biler har blitt bruktimportert både fra Frankrike og USA. Disse bilene har ikke samme gode garanti og reklamasjonsvilkår som "norske" biler.

Et annet viktig moment på de bruktimporterte bilene er at de mangler batterivarmepakke. Det er en varmepakke som slår inn dersom utetemperaturen når under et visst nivå. Det er viktig for å ivareta batteriet og rekkevidden.

De norsksolgte bilene har varme i ratt, forseter og bakseter. Dessuten oppvarmede vindusspylere og oppvarmede sidespeil.
Noen eiere har hatt litt trøbbel med varmeapparatet i sine biler.

Ladeproblemer forekommer også. Ofte ligger ikke feilen i selve bilen, men i strømuttaket så vær sikker på at dette er i orden og godt jordet. Det bør være på minst 16 ampere om ladningen ikke skal ta for lang tid.

+ Pluss

En fullverdig familiebil med tanke på plass - i motsetning til en del andre elbiler.

- Minus

Begrenset rekkevidde i forhold til andre "miljøbiler" med enten hybriddrift eller med rekkevidde-forlenger i form av en motor.

For deg

Du har en klar "grønn profil" og / eller ser fordelen i alle de gode elbil-intensivene.

Ikke for deg

Du kjører mye, fort og langt - hele tiden.

Beste kjøp

Den oppgradert versjonen med lengre rekkevidde som kom i 2013

Styr unna

Bruktimporterte eksemplarer som mangler viktig "norsk" utstyr.

Kjøpt ny av

Folk som er dritt lei bompenger, dyr parkering og kø. Med denne kan du kjøre i kollektivfeltet.

Sjekk også

Tesla Model S (2013-2014)

Det er ikke ofte det kommer en bilmodell som snur opp-ned på det meste - men akkurat det klarte Tesla da de lanserte sin Model S. Den brøt nemlig tvert over..

Toyota Prius (2009-2010)

Hybriden Prius startet i 1997, generasjon II kom i 2003, og høsten 2009 landet Prius III og klatret langt opp på norsk salgsliste. Hybrid betyr en miks av fo..

Siste nytt om Nissan