Finn biler og biltester

Tesla Model S

Tesla Model S

Det er ikke ofte det kommer en bilmodell som snur opp-ned på det meste - men akkurat det klarte Tesla da de lanserte sin Model S.

Den brøt nemlig tvert over med det meste vi tidligere forbandt med elbiler. Model S er en diger combikupe, med eksklusivt design, mange flotte løsninger, påkostet interiør, DEN infoskjermen i midten og ikke minst: Rekkevidde som var egnet til å sende samtlige konkurrenter rett i skammekroken.

Vi i Broom var tidlig ute med å teste den i Tyskland, og ble både overrasket og dypt imponert. Bittelille Tesla hadde klart å komme opp med en bil som ikke lignet noe annet. Og skepsisen rundt om en ny bilprodusent virkelig kunne klare å få til alle detaljene riktig, forstummet snart. Her hadde man rett og slett gjort en fantastisk jobb.

Likevel: At den skulle bli en så massiv suksess på det norske markedet hadde nok få ventet. Vi nordmenn er da vanligvis et ganske traust og trygghetssøkende folkeslag som ikke blar opp minst en halv million for et bilmerke med omtrent null historikk? Tydeligvis ikke alltid! Model S ble den store bil-snakkisen utover i 2013. Utrolig mange drømte om den, mange gikk lenger enn å bare drømme - og dermed begynte ventelistene hos Tesla å fylle seg opp.

Her handler det naturligvis også i stor grad om de norske elbilfordelene. Model S slipper unna alle avgifter, ja den slipper også unna moms. Dermed er det i praksis rundt halv pris på denne i Norge, kontra om den hadde hatt bensin- eller dieselmotor under panseret. Det er naturligvis et utrolig godt salgsargument.

Med rekkevidde opp mot 500 kilometer, er dette også dugandes som eneste bil for svært mange. Tesla kjører også på og bygger opp sine egne hurtigladestasjoner, både i Norge og i resten av Europa. Langtur skal dermed ikke være noe problem.

Er det så ikke noe negativt med bilen? Joda, perfekt er den ikke. Noen savner en del utstyr som er vanlig på de beste premium-konkurrentene. Setene har også fått en del kritikk, de mangler sidestøtte og nakkestøttene i baksetet imponerer ikke. Interiøret bærer nok i det hele tatt preg av å være litt mer tilpasset amerikansk enn europeisk smak.

Men vi noterer pluss for svært god bagasjeplass. Bakerst er det også plass til to (små) passasjerer som sitter mot kjøreretningen. Supert på småturer og et skikkelig partytriks.

Tesla har vist en imponerende evne til å få ut biler og serve kundene sine, til tross for bitteliten organisasjon. Samtidig er dette en potensiell svakhet på sikt. Det blir spennende å se om de klarer å holde kundene sine fornøyde og bygge opp både kundeservice, servicepunkter og noe såpass banalt som dele-leveranser etter hvert som Tesla-bestanden bare øker i Norge.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Mange bileiere har slitt med ladning i vinterkulda, men dette skal kunne utbedres nå via oppgradert software. Sjekk dette litt nøye.

Feilmeldinger på parkeringssensoren som plutselig kommer og så blir borte igjen er en gjenganger.

En del kunder rapporterer også om at de sliter med nett- og DAB-radio som faller ut og blir ”hakkete”

Biler som tapper 12V-batteriet for strøm og nekter å ”starte” forekommer.

Det samme gjør ladelokk som ikke er mulig å åpne fordi det fryser fast.

Tenk også over at takhøyden i baksetet er noe begrenset om barna har blitt til ungdommer og høyden deretter...

Model S mangler en del "viktig" utstyr som tilgjengelig hos mange av konkurrentene, slik som for eksempel: Head up display, adaptiv cruise control, sportsseter og filskiftvarsling for å nevne noe. Heller ikke materialkvalitet og finish er like god som på en del tyske premiumbiler som det er naturlig å sammenlikne med.


Tesla har heller Ikke fullt så mange forhandlere som de etablerte merkene, men flere er på gang...

+ Pluss

Rekkevidde. Nyter godt av de særnorsknorske elbilintensivene. Går som ei kule!

- Minus

Annenhåndsverdi avhenger veldig mye av hva som skjer med elbilfordelene. Få forhandlere.

For deg

Du har sans for innovativ teknologi -

Ikke for deg

Du er livredd for å gå tom for strøm.

Beste kjøp

High performance-utgaven i en kul fargekombinasjon

Styr unna

Eksemplarer som har gått langt og virker lurvete behandlet.

Kjøpt ny av

Bemidlede som syntes at dette var et godt alternativ til å sitte i kø i BMW-en.

Sjekk også

Nissan Leaf (2011-2014)

Vi hadde hatt elbiler i mange år før Nissan Leaf kom på markedet – men dette var først, store elbilsatsing fra en volumprodusent. Satsingen ble sett på som..

Siste nytt om Tesla