Finn biler og biltester

Opel Astra

Opel Astra

Det var tid for et skikkelig løft da Opel Astra rullet ut i tredje utgave. Her hadde Opel tatt den tøffe konkurransen på alvor og laget en bil som igjen klarte å hevde seg i klassen.
Klassen var større enn noensinne – både i form av mange konkurrenter og stadig større biler. Astra fulgte opp med å legge på seg hele 14 cm i lengden, den vokste også fire cm både i bredde og høyde. Etter veldig mye pepper for triste interiører, gjorde Opel også noe med dette. Bedre, men fortsatt et stykke bak de beste. Blant annet er det fortsatt mange veldig små knapper som ikke gir noe overbevisende inntrykk.
Sportsunderstellet fikk mange lovord. Dette ekstrautstyret gjør bilen adskillig morsommere å kjøre og kombinerte dempere, styring og gassrespons. Annet smart ekstrautstyr er lengdejusterbart baksete og passasjersete foran med nedfellbart rygg.
Astra har i det hele tatt godt av litt ekstra utstyr. I basisversjon føles den litt tam og salget har da heller ikke tatt av i nærheten av det Opel selv hadde håpet på.
Astra CC erstattet både coupe- og cabrioletutgaven og er en ganske snerten ståltak-cabriolet. I tillegg finnes 5-dørs kombi, en 3-dørsutgave kalt GTC og selvfølgelig stasjonsvogn. Sistnevnte har gedigent bagasjerom.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Siste utgaven av Astra er (naturlig nok) den beste generasjonen. Mange er blitt solgt med dieselmotor. Du skal være oppmerksom på er at lakken kan flasse av og at det kommer rust i nedkant av hjulhusene bak. På biler med bensinmotor har det vært enkelte problemer med at kløtsjen hugger når motoren er kald. Som på alle andre Opel-modeller bør du sjekke bremseskiver, lenkarmer og endeledd. Pass også på at registerreim er byttet på riktig intervall.

+ Pluss

Morsom å kjøre med sportsunderstellet
Et solid framskritt for Opel

- Minus

En temmelig kjønnsløs bil
Uspennende interiør

Beste kjøp

Velutstyrt stasjonsvogn med 1,9-liters dieselmotor på 120 hk. Finner du en med OPC-stylingpakke, ser den ganske fin ut også!

Styr unna

3-dørs i Essentia-utgave med minste motor. Den har ikke klimaanlegg og er ganske kjip.

Historikk

2004 Vår: Opel lanserer Opel Astra H som 5-dørs kombi. Den leveres med en 1,4-liters bensinmotor med 90 hk, 1,6-liter med 115 hk, 1,6-liters turbomotor med 180 hk, 1,3-liters dieselmotor med 90 hk, 1,7-liter med 110 hk, 1,9-liter med 110 og 150 hk. Astra leveres med 5-trinns manuell, 5-trinns automat, 6-trinns manuell og 6-trinns automat. Utstyrsnivåer er Enjoy og Cosmo.
Høst: To nye modeller: En 5-dørs stasjonsvogn og en 3-dørs GTC (Grand Turismo Compact). Disse modellene leveres med de samme motorene og girkassene som kombien.
2005 Vår: Opel Astra OPC baseres på 3-dørs GTC. Som resten av OPC-bilene et dette en sportslig versjon. Den har en 2-liters turbomotor med 240 hk, mer aggressiv styling, 6-trinns manuell og 18-tommers felger.
Høst: Opel Astra Twintop lanseres, en cabriolet med ståltak og en blanding av coupe og cabriolet. Dette er første gang Opel produserer cabriolet med ståltak. Twintop leveres med fire av bensinmotorene til Astra, fra 90–180 hk og en dieselmotor på 150 hk.

Sjekk også

Ford Focus (2004-2009)

Ford satte Focus på en skikkelig voksekur da det var klart for generasjon to. Bilen ble 17 cm lenger og ikke minst 14 cm bredere. Det betyr mye mer plass, bå..

Kia cee'd (2007-2007)

Etter mange forglemmelige rivaler i Golf-klassen (få av dem var i stand til å hevde seg særlig godt), markerte cee’d starten på en kraftig Kia-offensiv. Denn..

Mitsubishi Lancer (2003-2007)

Lancer er en gammel sliter som har vært med oss siden 70-tallet. I kjent stil har den vokst seg litt større for hver generasjon, og denne er såpass stor at d..

Siste nytt om Opel