Ti år er lenge for en bilmodell, og 9-3 slet hardt med å holde tritt med konkurrentene mot slutten. Nye 9-3 var derfor en svært etterlengtet modell for Saab. Her gikk de bort fra kombi-tradisjonene og laget sedan i tillegg til cabriolet. Det la selvfølgelig en demper på salget her i Norge, hvor de fleste kjøper stasjonsvogn i denne klassen.
Posisjoneringen i markedet var heller ikke helt klar. Saab hadde ambisjoner om å konkurrere med premium-merkene, men kundene var ikke helt med på det. Dermed havnet 9-3 litt mellom stolene.
Etter to år kom omsider stasjonsvogna kalt Sport Combi, men da var på det på mange måter litt for sent. Hverken stasjonsvogna eller sedanen er blant de største i sin klasse. Saab videreførte sitt særegne interiørdesign, men i forhold til de beste konkurrentene blir det litt mye billig hardplast. 2-liter turbo på 150 hester er mest vanlige motor, av en eller annen merkelig grunn kaller Saab den selv 1,8-liter. Fin 1,9-liters diesel hører også med.
Forseter og førerposisjon
Saab-særpreg
Faceliften roter faktisk til designet
Trangere enn mange konkurrenter