Finn biler og biltester

Citroën C5

Citroën C5

Citroën har en rik og mangeartet historie, preget av nyskapende og spennende modeller. C5 er ikke en av dem. Dette er en av de mest ordinære bilene som har kommet fra Frankrike. I frykt for å skremme bort kunder, gikk Citroën for trygge og forutsigbare løsninger. Det gjelder alt fra design, til interiør, motorer og praktiske løsninger. Det eneste særpreget som er igjen, er det hydrauliske fjæringssystemet. Det er til gjengjeld svært avansert.
C5 har først og fremst styrken sin i plass og komfort. Særlig stasjonsvogna er diger. Dette er en av de få bilene som faktisk har plass til tre store barneseter ved siden av hverandre i baksetet. Og bagasjerommet svelger unna det meste. Solid verditap og det ble enda verre da nye - og her snakker vi virkelig nye - C5 kom.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote På biler med 1,8-liters bensinmotor kan det forekomme oljeforbruk, dette er en dyr og omfattende reparasjon. På stasjonsvogner er ledningsnettet til den elektriske åpningen av bakluka en vanlig feil. Her har det nå kommet et reparasjonssett som gjør det enklere og billigere for deg å fikse dette. Ellers er det også vanlig at bremseskivene bak må byttes på grunn av rust.

+ Pluss

Svært avansert understell
Plass, særlig i stasjonsvogna

- Minus

Verditap
Intetsigende design - både inni og utenpå

Beste kjøp

En diesel stasjonsvogn (før faceliften i 2005) er det beste kjøpet. Har får du enormt med plass for en grei penge, om du kan leve med det litt gammelmodige utseendet.

Styr unna

Første årgangene med 1,8 bensin og som 4-dørs sedan.

Kjøpt ny av

De som trengte mye plass for en hyggelig pris. Ofte med en Citroën som skulle byttes inn.

Historikk

2000 Verdenspremiere på bilutstillingen i Paris.
2001 Introduksjon på markedet i første halvår. C5 stasjonsvogn kommer i salg fra mai/juni samme år. Fjæringen er nyutviklet og av typen Hydraktiv 3.
C5 har nødbremsassistent, automatisk nødblink, konstant bakkeklaring uavhengig av last, seks kollisjonsputer og mye moderne sikkerhetsutstyr.
Ved lanseringen i Norge, introduseres C5 først med tre forskjellige utstyrsnivåer og fem motortyper, hvorav to er helt nye. To dieselmotorer blir tilgjengelige: 2,0 HDi med 110 hk og den nye 2,2 HDi med 136 hk og partikkelfilter. De tre bensinmotorene er 1,8i 16V med 117 hk, 2,0i 16V med 138 hk og den nye 3,0 V6 med 210 hk.
2002 Citroën C5 går til topps i konkurransen International Car 2002.
2004 Facelift. De største endringene er i eksteriøret. Citroën C5 er den første bilen i modellprogrammet som får svingbare Xenon hovedlykter med nærlys og fjernlys. Citroën introduserer nytt sikkerhetsutstyr på C5: Et system som varsler om utilsiktet kryssing av markeringslinjene når blinklysene ikke er aktivert. To bensinmotorer: To firesylindrede 1,8i 16V og 2,0i 16V som henholdsvis yter 117 og 143 hk. C5 er tilgjengelig med tre forskjellige HDi-motorer med Common Rail-teknologi og med ytelser fra 110 til 138 hk. C5 blir den sikreste bilen på markedet (EuroNCAP-test).
2005 Ny teknologi, «C5 by Wire». I dette nye konseptet har rattet betjening for både bremser og akselerasjon, og pedalene mangler. Denne serieproduserte modellen har en V-6 motor på 3 liter med 210 hk (152 kW), koblet til en automatisk girkasse.
2006 Introduksjon av ny 2,2-liters HDi-dieselmotor med 173 hk. Motoren er utstyrt med partikkelfilter og er koblet til en mekanisk 6-trinns girkasse. Den nye HDi-motoren er både for C5 5-dørs og C5 stasjonsvogn.
Introduseres på det norske markedet i løpet av september/oktober.
2007 Siste salgsår. Total produksjon 725 607 biler.

Sjekk også

Renault Laguna (2001-2007)

Etter suksessen med Laguna I ble denne bilen en salgsmessig nedtur. Renault valgte å gjøre stasjonsvogna adskillig mindre, og snakket mer om livsstilsbil og ..

Peugeot 406 (1996-2004)

En av de store folkebilene fra midten av 90-tallet og utover, og en modell som virkelig skaffet de norske Peugeot-forhandlerne mange kunder. Stasjonsvogna tr..

Skoda Octavia (1997-2004)

Dette er bilen som for alvor endret Skoda-imaget, og som fikk folk som aldri ville vurdert en Skoda til å tenke nytt. Octavia er basert på plattformen til Go..

Siste nytt om Citroën