Peugeot 406 En av de store folkebilene fra midten av 90-tallet og utover, og en modell som virkelig skaffet de norske Peugeot-forhandlerne mange kunder. Stasjonsvogna traff markedet perfekt. Stor og romslig, med fin komfort og akkurat nok fransk god-faktor til å skille den fra japanske og tyske konkurrenter. Prisene var også gunstige og plutselig fikk Peugeot kunder som aldri tidligere hadde vurdert merket. Peugeot var også tidlig ute med moderne dieselmotorer. Her var det mye attraktivt å velge mellom. 406 kom som sedan og stasjonsvogn, og som en nydelig 2-dørs coupe. Den er temmelig sjelden her hjemme, men har potensial til å bli en framtidig klassiker. Som nybil var 406 prisgunstig. Det har den absolutt fortsatt med å være i bruktmarkedet. Dessverre føles mange litt løse i fisken etter noen års bruk. Vanlige feil og problemer Sjekk lenkarmer foran – som på alle andre Peugeot-modeller. Bremseklossene bak har lett for å sette seg fast på grunn av salt, fuktighet osv - med rustne skiver som resultat. Sjekk at det ikke skraper i girkassa på biler som har gått langt. Lekkasje fra topp-pakning på både bensin- og dieselmotorene kan også forekomme. Bærekulene er ofte slitt på de eldste bilene, og på nyere 406 (etter faceliften i 1999) bør du i tillegg sjekke etter rust foran på pansertupp (innvendig i fals). Bensinmåleren har det også med å svikte på disse bilene. Pass også på at registerreim er skiftet i henhold til intervallene. + Pluss Fransk komfortStor og praktisk stasjonsvogn - Minus Mye småfeilIkke verdens best sammenskrudde bil Beste kjøp Siste årsmodell stasjonsvogn med 2,0-liters HDI-motor på 110 hk i SV-utstyrsvariant. Styr unna Biler uten klimaanlegg, biler som har gått langt (ble en del brukt som taxi) og 4-dørs, er de mest ukurante. Har du vært så (u)heldig å kjøpe deg en 406 med 3,0-liter V6, har du også en bil som ikke er særlig etterspurt på bruktmarkedet.
+ Pluss Fransk komfortStor og praktisk stasjonsvogn - Minus Mye småfeilIkke verdens best sammenskrudde bil Beste kjøp Siste årsmodell stasjonsvogn med 2,0-liters HDI-motor på 110 hk i SV-utstyrsvariant. Styr unna Biler uten klimaanlegg, biler som har gått langt (ble en del brukt som taxi) og 4-dørs, er de mest ukurante. Har du vært så (u)heldig å kjøpe deg en 406 med 3,0-liter V6, har du også en bil som ikke er særlig etterspurt på bruktmarkedet.
Fakta - Peugeot 406 (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Volkswagen Passat (1996-2005) Dette er bilen som for alvor løftet VW et solid hakk opp i status. Det elegante interiøret med superpresise skjøter og overganger, høykvalitets materialer og..
Mazda 626 (1997-2002) Femte og siste generasjon 626 var på ingen måte noen høydare. Mazda var inne i en tung periode etter mye kostbar moro på tidlig 90-tall. Nå handlet det om å ..
Nissan Primera (2002-2007) Tredje generasjon Primera ble også den siste i rekken. Bilen ble lansert to år etter at Renault og Nissan gikk i allianse, og er den første bilen de to utvik..