Finn biler og biltester

Toyota Corolla

Toyota Corolla

Kjempesuksessen med Yaris en klasse under gjorde at Toyota fikk blod på tann. Denne Corolla-versjonen fikk nyte godt av solide utviklingsbudsjetter. Samtidig ble den skreddersydd mot det europeiske markedet.
Toyota hadde tatt til seg kritikken for manglende opplevd kvalitet og ikke minst for å lage interiører som rett og slett føltes simple i forhold til de beste konkurrentene. En Toyota-sjef ble sitert på utsagnet «lykkes man i Europa, lykkes man på alle markeder». Det oppsummerer godt hvordan japanerne tenkte her.
Niende generasjon Corolla er da også en liten revolusjon. Den ble adskillig større, mer påkostet og mange hakk mer eksklusiv – samtidig som kvaliteten forble helt i toppklasse. Kom som femdørs kombi, firedørs sedan og stasjonsvogn – pluss flerbrukeren Verso. At Toyota jaktet på høyere status viser også værstingutgaven Corolla T-Sport. Med 192 hk er det en ekte GTI-killer.
Denne Corollaen er en av de beste bilene i sin klasse. Fine og ganske presise kjøreegenskaper, mye plass og mange gode motoralternativer å velge mellom.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Corolla er utrolig driftssikre og gode biler, men på noen få biler med dieselmotor har det vært ulyd fra registerkjede og registerstrammer. På biler med 1,8-liters bensinmotor kan det også forekomme skjørtebank. Dette er to alvorlige feil du bør sjekke nøye før et eventuelt kjøp. Utover dette bør du sjekke bremsene. De kan bli ganske fort slitt og det er ikke uvanlig å måtte bytte skiver og klosser selv om bilen ikke har gått langt.

+ Pluss

Gjennomført kvalitet
Solid opptur for Toyota

- Minus

Praktisk stasjonsvogn, men kjedelig design
Den første Versoen var ikke bra nok, forsvant fort

Beste kjøp

Med mindre du må ha stasjonsvogn, mener vi at en 5-dørs kombi Corolla i Sol-utgave med 1,4-liters dieselmotor på 90 hk er et fornuftig valg.

Styr unna

3-dørs i Terra-utgave (spareutgave) uten bl.a. klimaanlegg kan fort oppleves som litt ukurant.

Historikk

2002 Toyota lanserer niende generasjon Toyota Corolla. Nye Corolla leveres som 5-dørs kombi, 4-dørs sedan og 5-dørs stasjonsvogn. Motorer er en 1,4 bensin på 97 hk, 1,6 bensin på 110 hk, 1,8 bensin på 192 hk (kun T-Sport), 1,4 D-4D diesel med 90 hk og en 2,0 D-4D diesel med 116 hk. Corolla fås med 4-trinns automat (kun 1,6 bensin), 5-trinns multimode (kun 1,4 D-4D), 5-trinns manuell og 6-trinns manuell (kun T-Sport). Utstyrsnivåer er Terra, Sport og Sol.
Corolla T-Sport blir også lansert samme år. T-Sport er en sportslig versjon av Corolla og kommer kun med en 1,8 bensin på 192 hk.
2005 Toyota avslutter produksjonen av Toyota Corolla til fordel for tiende generasjon. Samtidig forsvinner også deler av Corolla-navnet. Tiende generasjon skal hete Auris, men sedan og stasjonsvognen blir fortsatt hetende Corolla.

Sjekk også

Volkswagen Golf (2003-2008)

Golf V ble på mange måter et lite hvileskjær for VW. Interiørmessig tok bilen faktisk et skritt bakover og føles mindre påkostet enn forgjengeren. Sannsynlig..

Mazda 3 (2003-2009)

Dette er arvtageren til generasjon etter generasjon med Mazda 323. 3 hadde litt å følge opp etter suksessen til storebror 6, og har slitt med å innfri. Det s..

Mitsubishi Lancer (2003-2007)

Lancer er en gammel sliter som har vært med oss siden 70-tallet. I kjent stil har den vokst seg litt større for hver generasjon, og denne er såpass stor at d..

Siste nytt om Toyota