Volvo 850 Det var ikke akkurat små sko (eller kanskje hjulspor er mer riktig?) 850 skulle fylle da den ble lansert i 1992. Den suksessrike 240-serien hadde hengt med siden 1974. Og tar med vi med 140-serien, må vi gå helt tilbake til 1966. Over 25 år med sedan og herregårdsvogn, fokus på sikkerhet og bunnsolide, svenske verdier. Sånt kaster man ikke bare ut av vinduet, og Volvo hadde forberedt seg godt. Internt var det store diskusjoner om tradisjonen med bakhjulstrekk skulle fortsette. Men forhjulstrekktilhengerne gikk til slutt av med seieren. Symbolverdien på dette var stor. Det var ingen som helst tvil om at 850 var en helt ny bil da den kom. Og det trengte Volvo. Alle sine styrker til tross: 240 føltes veldig gammelmodig mot slutten. 850 var også et friskt designpust. Veldig firkantet, men hypermoderne når du så den side-om-side med 240. Plassutnyttelsen var også en revolusjon. Sedanen var nesten oppsiktsvekkende rommelig, og stasjonsvogna fulgte opp gode merketradisjoner. Volvo la alt de hadde av utviklingsressurser i dette prosjektet. Svært avanserte sikkerhetssystemer, femsylindrete motorer og mye eksklusivt ekstrautstyr som var med på å løfte bilen opp blant statusmerkene. 850 har vist seg å være en slitesterk bil. Du kan finne eksemplarer med flere hundre tusen kilometer på telleren som fortsatt har mye igjen å gi. Stasjonsvogna er en kjær venn for familier som trenger plass og prioriterer sikkerhet, men ikke har mulighet til å bruke veldig mye penger på bil. Vanlige feil og problemer Volvo 850 scorer høyt i kollisjonstester. At den er driftssikker i tillegg, gjør den til et trygt valg. De første årsmodellene hadde imidlertid en del trøbbel med girkassene. Det samme gjelder registerreimer på årsmodeller før 1993. Eksosmanifolden kan også slå sprekker og bli utett. Kjølevannslekkasje fra motor forekommer, men er ofte så banalt som utette slanger. Bremseskivene – særlig bak – er lurt å sjekke nøye. 850 klarer seg stort sett bra for rust. Unntaket er bakluka på stasjonsvognene; den bør sjekkes nøye. + Pluss De eldste eksemplarene får du rimeligStor, trygg og komfortabel - Minus Mange mangler klimaanlegg, her kan du prute!Tørste motorer Beste kjøp En godt utstyrt stasjonsvogn med 2,5-liters bensinmotor på 170 hk, gjerne med automatgir. Så ny som mulig. Og aller helst med klimaanlegg. Få ble solgt med det nye, men mange har ettermontert. Styr unna 4-dørs 850 med minste motor på 126 hk og uten støtfangere osv. lakkert i bilens farge.
+ Pluss De eldste eksemplarene får du rimeligStor, trygg og komfortabel - Minus Mange mangler klimaanlegg, her kan du prute!Tørste motorer Beste kjøp En godt utstyrt stasjonsvogn med 2,5-liters bensinmotor på 170 hk, gjerne med automatgir. Så ny som mulig. Og aller helst med klimaanlegg. Få ble solgt med det nye, men mange har ettermontert. Styr unna 4-dørs 850 med minste motor på 126 hk og uten støtfangere osv. lakkert i bilens farge.
Fakta - Volvo 850 (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Audi A6 (1994-1997) Dette er i praksis mer en facelift av Audi 100 (som kom i 1991) enn en helt ny bil. Du skal ha bra peiling på Audi for å se forskjellene utenpå. A6 bygget på..
Volkswagen Passat (1996-2005) Dette er bilen som for alvor løftet VW et solid hakk opp i status. Det elegante interiøret med superpresise skjøter og overganger, høykvalitets materialer og..
BMW 5-Serie (1988-1996) Dette er tredje generasjon 5-serie og et stort framskritt i forhold til bilen den erstattet. En skikkelig drømmebil på sin tid: stor, komfortabel, støysvak o..