Volvo V70 En Volvo-modell som bare varte i fem år? Vel, det gikk ikke lenger tid fra 850 ble lansert og til den ble erstattet av S/V70, men til gjengjeld er dette en facelift, ikke en helt ny bil. Linjene ble litt avrundet og med små virkemidler forsvant noe av murstein-preget til 850. Ellers er det meste som før. Volvo introduserte firehjulstrekk og kunne dermed appellere til nye kundegrupper. De kastet seg også på det som da var en helt ny bølge: Litt forhøyete stasjonsvogner med firehjulstrekk. Cross Country-versjonen av V70 kriget med Audi Allroad og Subaru Outback i denne mini-klassen og bet godt fra seg. Firehjulstrekksystemet har en viskose-kobling som drar med bakhjulene når det blir nødvendig. Et enkelt og i dag ganske primitivt system, men det funker. Volvo finpusset også litt på interiøret og klarte å holde tritt med konkurrentene på dette området. Det var verre med det utvendige designet som etter hvert så temmelig gammeldags ut ved siden av biler som Audi A6 og BMW 5-serie. Vanlige feil og problemer Første generasjon S/V70 er både komfortabel og sikker, men dessverre ikke helt feilfri. Skal du kjøpe, bør du derfor sjekke endeledd i forstillingen, da disse ofte er slitt selv på biler med lav kilometerstand. Defekte bakre bærearmsinnfestninger kan også forekomme. Bremseskiver foran og særlig bak, samt håndbrekk, bør også sjekkes. Det er ikke uvanlig at det lekker olje mellom motor og girkasse. Dette er ganske dyrt å fikse, da motoren ofte må ut for reparasjon. Slitte dørhengsler er en annen vanlig feil. Det samme er startsperrefunksjonen, og det er ofte mottageren ved tenningslåsen som er defekt. På biler med firehjulstrekk er det veldig viktig å bruke riktig dekkdimensjon og passe på at dekkene er like mye slitt. Rulleomkretsen på dekkene må være lik, ellers brenner viskosekoblingen til bakhjulene opp. Da forsvinner firehjulsdriften – og det er dyrt å reparere. + Pluss Bredt motorutvalg, helt fra 2-liter på 126 hk til 2,4-liter på 264 hk.Praktisk og rommelig stasjonsvogn - Minus Matcher ikke helt statuskonkurrentene fra samme tidLitt primitiv og gammeldags mot slutten Beste kjøp En velholdt, fin og godt utstyrt stasjonsvogn med 2-liters turbomotor på 180 hk. Styr unna 4-dørs (S70) som er dårlig utstyrt og som har gått langt.
+ Pluss Bredt motorutvalg, helt fra 2-liter på 126 hk til 2,4-liter på 264 hk.Praktisk og rommelig stasjonsvogn - Minus Matcher ikke helt statuskonkurrentene fra samme tidLitt primitiv og gammeldags mot slutten Beste kjøp En velholdt, fin og godt utstyrt stasjonsvogn med 2-liters turbomotor på 180 hk. Styr unna 4-dørs (S70) som er dårlig utstyrt og som har gått langt.
Fakta - Volvo V70 (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Audi A6 (1998-2004) Her er bilen som for alvor løftet Audi opp i luksusklassen og ga Mercedes og BMW knallhard kamp om statuskundene. Sedanen vakte oppsikt med ekstremt runde li..
Saab 9-5 (1998-1998) 9-5 ble en umiddelbar suksess og mange trodde dette for alvor var starten på Saabs klatring helt opp i premium-klassen. Den elegante stasjonsvogna var et spo..
Volkswagen Passat (1996-2005) Dette er bilen som for alvor løftet VW et solid hakk opp i status. Det elegante interiøret med superpresise skjøter og overganger, høykvalitets materialer og..