TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

Saab 9-5

Saab 9-5

9-5 ble en umiddelbar suksess og mange trodde dette for alvor var starten på Saabs klatring helt opp i premium-klassen. Den elegante stasjonsvogna var et sporty alternativ til både Volvo og Mercedes. Saab fikk også mye skryt for interiøret på 9-5. Store, komfortable seter, perfekt ergonomi og klassisk Saab-dashbord. Dessuten er tenningslåsen nå igjen plassert mellom setene. Ekte Saab? Tja... Noen detaljer skurrer litt og viser at Saab måtte kompromisse denne gangen også. Innslaget av Opel-deler er nemlig betydelig.
2,0- og 2,3-liters turbo er begge egnet til å gi morsomme kjøreopplevelser. Likevel er bilen mer satt opp mot komfort enn veldig inspirert kjøring.
Som problemet dessverre har vært med mange Saaber, har 9-5 overlevd seg selv. Faceliften i 2007 var ikke av det mest estetiske slaget og etter dette måtte bilen nesten utelukkende selges på pris – og 9-5 kunne bare glemme å hamle opp med langt mer moderne konkurrenter som Audi A6 og Volvo V70. Til dels svært stort verditap – spesielt på sedanen – gjør at dette kan være et gunstig bruktkjøp.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Saab 9-5 er stort sett gode og solide biler, men den har også et par «bomber» du må prøve å styre unna. Det er veldig viktig med god servicehistorikk og at motorolje er skiftet minst en gang i året. Hvis ikke kan det dannes slam som kan tette oljekanalene, og som igjen fører til ulyd fra registerkjedet. Dette er en relativt dyr operasjon, så sjekk nøye på biler med 2,0- og 2,3-liters bensinmotor. En annen ting som også bør kontrolleres nøye, er at topp-pakningen er tett og ikke lekker olje. På 2,2-liters diesel er det, rent bortsett fra at det er en gammel og alt annet enn en lydløs konstruksjon, lite feil. På den nyere 1,9 TDI-motoren er problemer med EGR (eksosrensesystemet) en klassiker. På 9-5 med automatgir slites bremseskivene fort, og det er ikke uvanlig at disse bare holder 30 000 km.

+ Pluss

Lekkert interiør
Komfort, plass og friske motorer

- Minus

Mindre sporty å kjøre enn utseendet tilsier
Noen billige detaljer trekker ned helhetsinntrykket

Beste kjøp

Stasjonsvogn med dieselmotor – i kombinasjon med skinninteriør. Og den må ha komplett servicehefte.

Styr unna

4-dørs med høy kilometerstand og dårlig servicehistorikk.

Historikk

1998 9-5 leveres først kun som 4-dørs sedan og er Saabs største bil. Under panseret finner du to turbomatede bensinmotorer – en 2-liter med 150 hk og en 2,3-liter 170 hk. Girkasser er en 5-trinns automat og en 5-trinns manuell. På høsten lanseres SportCombi stasjonsvogn. Dette er Saabs første stasjonsvogn siden den lille 95 på 70-tallet. Designutvikler er norske Einar Hareide. Sport Combi bruker de samme motorene og girkassene som vanlig 9-5. En 3,0 V6-bensinmotor på 200 hk tilføyes i motorprogrammet.
1999 Aero-versjonen av 9-5 lanseres. Den blir levert med en 2,3-liters turbomotor på 230 hk.
2002 Liten facelift med blant annet ny front. Antispinn, antisladd, ESP og bi-xenonlys blir tilgjenglig. Nye motorer er 2,2 diesel med 120 hk, 3,0 V6 diesel med 176 hk, 2,3 turbobensin med 185 hk. Effekten i Aero økes til 250 hk.
2004 2,3-liters turbomotor fås med 210 hk.
2006 Oppgradering av eksteriør og interiør kombineres med stiveres understell, økt sporvidde og økt lengde. Det lanseres også BioPower-motorer som går på blyfri bensin og E85. De er basert på 2,0 turbo og 2,3 turbo. 2,2-liters og 3-liters dieselmotor forsvinner til fordel for en 1,9-liters med 150 hk. Toppmodellen Aero får 260 hk og bredere dekk.

Sjekk også

Volvo V70 (1997-2000)

En Volvo-modell som bare varte i fem år? Vel, det gikk ikke lenger tid fra 850 ble lansert og til den ble erstattet av S/V70, men til gjengjeld er dette en f..

Audi A6 (1998-2004)

Her er bilen som for alvor løftet Audi opp i luksusklassen og ga Mercedes og BMW knallhard kamp om statuskundene. Sedanen vakte oppsikt med ekstremt runde li..

Peugeot 406 (1996-2004)

En av de store folkebilene fra midten av 90-tallet og utover, og en modell som virkelig skaffet de norske Peugeot-forhandlerne mange kunder. Stasjonsvogna tr..

Siste nytt om Saab