Saab 9-5 9-5 ble en umiddelbar suksess og mange trodde dette for alvor var starten på Saabs klatring helt opp i premium-klassen. Den elegante stasjonsvogna var et sporty alternativ til både Volvo og Mercedes. Saab fikk også mye skryt for interiøret på 9-5. Store, komfortable seter, perfekt ergonomi og klassisk Saab-dashbord. Dessuten er tenningslåsen nå igjen plassert mellom setene. Ekte Saab? Tja... Noen detaljer skurrer litt og viser at Saab måtte kompromisse denne gangen også. Innslaget av Opel-deler er nemlig betydelig. 2,0- og 2,3-liters turbo er begge egnet til å gi morsomme kjøreopplevelser. Likevel er bilen mer satt opp mot komfort enn veldig inspirert kjøring. Som problemet dessverre har vært med mange Saaber, har 9-5 overlevd seg selv. Faceliften i 2007 var ikke av det mest estetiske slaget og etter dette måtte bilen nesten utelukkende selges på pris – og 9-5 kunne bare glemme å hamle opp med langt mer moderne konkurrenter som Audi A6 og Volvo V70. Til dels svært stort verditap – spesielt på sedanen – gjør at dette kan være et gunstig bruktkjøp. Vanlige feil og problemer Saab 9-5 er stort sett gode og solide biler, men den har også et par «bomber» du må prøve å styre unna. Det er veldig viktig med god servicehistorikk og at motorolje er skiftet minst en gang i året. Hvis ikke kan det dannes slam som kan tette oljekanalene, og som igjen fører til ulyd fra registerkjedet. Dette er en relativt dyr operasjon, så sjekk nøye på biler med 2,0- og 2,3-liters bensinmotor. En annen ting som også bør kontrolleres nøye, er at topp-pakningen er tett og ikke lekker olje. På 2,2-liters diesel er det, rent bortsett fra at det er en gammel og alt annet enn en lydløs konstruksjon, lite feil. På den nyere 1,9 TDI-motoren er problemer med EGR (eksosrensesystemet) en klassiker. På 9-5 med automatgir slites bremseskivene fort, og det er ikke uvanlig at disse bare holder 30 000 km. + Pluss Lekkert interiørKomfort, plass og friske motorer - Minus Mindre sporty å kjøre enn utseendet tilsierNoen billige detaljer trekker ned helhetsinntrykket Beste kjøp Stasjonsvogn med dieselmotor – i kombinasjon med skinninteriør. Og den må ha komplett servicehefte. Styr unna 4-dørs med høy kilometerstand og dårlig servicehistorikk.
+ Pluss Lekkert interiørKomfort, plass og friske motorer - Minus Mindre sporty å kjøre enn utseendet tilsierNoen billige detaljer trekker ned helhetsinntrykket Beste kjøp Stasjonsvogn med dieselmotor – i kombinasjon med skinninteriør. Og den må ha komplett servicehefte. Styr unna 4-dørs med høy kilometerstand og dårlig servicehistorikk.
Fakta - Saab 9-5 (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Volvo V70 (1997-2000) En Volvo-modell som bare varte i fem år? Vel, det gikk ikke lenger tid fra 850 ble lansert og til den ble erstattet av S/V70, men til gjengjeld er dette en f..
Audi A6 (1998-2004) Her er bilen som for alvor løftet Audi opp i luksusklassen og ga Mercedes og BMW knallhard kamp om statuskundene. Sedanen vakte oppsikt med ekstremt runde li..
Peugeot 406 (1996-2004) En av de store folkebilene fra midten av 90-tallet og utover, og en modell som virkelig skaffet de norske Peugeot-forhandlerne mange kunder. Stasjonsvogna tr..