9-5 ble en umiddelbar suksess og mange trodde dette for alvor var starten på Saabs klatring helt opp i premium-klassen. Den elegante stasjonsvogna var et sporty alternativ til både Volvo og Mercedes. Saab fikk også mye skryt for interiøret på 9-5. Store, komfortable seter, perfekt ergonomi og klassisk Saab-dashbord. Dessuten er tenningslåsen nå igjen plassert mellom setene. Ekte Saab? Tja... Noen detaljer skurrer litt og viser at Saab måtte kompromisse denne gangen også. Innslaget av Opel-deler er nemlig betydelig.
2,0- og 2,3-liters turbo er begge egnet til å gi morsomme kjøreopplevelser. Likevel er bilen mer satt opp mot komfort enn veldig inspirert kjøring.
Som problemet dessverre har vært med mange Saaber, har 9-5 overlevd seg selv. Faceliften i 2007 var ikke av det mest estetiske slaget og etter dette måtte bilen nesten utelukkende selges på pris – og 9-5 kunne bare glemme å hamle opp med langt mer moderne konkurrenter som Audi A6 og Volvo V70. Til dels svært stort verditap – spesielt på sedanen – gjør at dette kan være et gunstig bruktkjøp.
Lekkert interiør
Komfort, plass og friske motorer
Mindre sporty å kjøre enn utseendet tilsier
Noen billige detaljer trekker ned helhetsinntrykket
Stasjonsvogn med dieselmotor – i kombinasjon med skinninteriør. Og den må ha komplett servicehefte.
4-dørs med høy kilometerstand og dårlig servicehistorikk.