Finn biler og biltester

Volvo V70

Volvo V70

Etter et lite hvilekjær med første S/V70 som i praksis var en faceliftet 850, slo Volvo her til med en helt ny modell. V70 flyttet grenser og ble en tøff utfordrer til de tyske statusmerkene. Volvo var inne i en svært god periode, med rommelige utviklingsbudsjetter og høy selvtillit.
Her fortsetter designretningen som startet med S80. Fronten er umiskjennelig Volvo, men rundere og mer aggressiv enn tidligere. Den kraftige hoftelinja gir særpreg. Og bakerst debuterte hekken som siden er blitt et varemerke.
Summen er en svært vellykket kombinasjon av funksjon og form. De rette linjene gir fortsatt mye innvendig plass, men murstein-faktoren er nå nesten helt borte.
Det er ikke bare utseendet som har mye til felles med S80. Bilene deler også samme plattform. Det betyr at V70 for alvor vokste inn i storbilklassen. Det underbygges av et eksklusivt og svært påkostet interiør. Volvo fikk fortjent skryt for både sittekomfort, plass og design. Det er ikke mange biler du sitter bedre i enn denne!
Det er mye å velge mellom på motorsiden. Du kan også velge mellom en «vanlig» firehjulstrekkvariant kalt V70 AWD, og den litt oppjekkete XC70. Den klart mest populære motoriseringen på bruktmarkedet er 2,4-liters diesel. Dette er Volvos første, egne dieselmotor og kom i 2002. Effekten er på 163 hk, en motor som kler bilen veldig bra. Med store bensinmotorer innabords er V70 adskillig mer tungsolgt.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Den vanligste feilen er slakk i endeledd og lenkarmer. Dette er en gjengangerfeil, selv på biler med lav kilometerstand. Bremseskivene, særlig de bak, er en annen gjenganger. Det samme er feil med sentrallåsen. På noen biler har det vært oljelekkasje mellom motor og girkasse, og dette kan bli dyrt å fikse, da motoren ofte må tas ut for reparasjon. En feil som derimot ikke lar seg reparere, er ujevn varmefordeling på høyre og venstre side. Dette er visstnok et softwareproblem, men Volvo har ingen ny og bedre løsning på dette.

+ Pluss

Pent, solid og eksklusivt interiør
Veldig nært å være den perfekte familiebilen

- Minus

Ikke så sporty kjøreegenskaper som enkelte konkurrenter
De større bensinmotorene er tørste

Beste kjøp

En fin og velutstyrt V70 (stasjonsvogn) med 163 hk dieselmotor og automatgir.

Styr unna

4-dørs med manuelt gir og lite utstyr oppleves som ukurante og tungsolgte.

Historikk

2000 Generasjon to lansert. Fem motorer: 2,4 140 hk, 2,0T 180 hk, 2,4T 200 hk, 2,3 T5 250 hk og 2,5D 140 hk. 2,4T kom også i kombinasjon med firehjulstrekk - AWD.
2001 Nye dieselmotorer: 2,4D 130 hk og D5 163 hk.
2003 2,4T bensin utgår og blir erstattet med en ny 2,5T med 210 hk.
2004 Facelift med bl.a. klare lykteglass foran og diodelys bak. Nye utstyrsnivåer: Base, Kinetic, Momentum og Summum. Ny D5 med 185 hk. «Gamle» D5 med 163 hk blir kalt 2,4D.

Sjekk også

Audi A6 (1998-2004)

Her er bilen som for alvor løftet Audi opp i luksusklassen og ga Mercedes og BMW knallhard kamp om statuskundene. Sedanen vakte oppsikt med ekstremt runde li..

BMW 5-Serie (2003-2010)

Forrige generasjon 5-serie ble fortsatt regnet som den beste kjørebilen i sin klasse da denne kom på banen. BMW hadde derfor ikke noe akutt behov for å endre..

Saab 9-5 (2009-2009)

Saab 9-5 er snart klar for utskifting etter hele tolv (!) års innsats. Sedan kom i 1997 og fikk følge av SportCombi stasjonsvogn i 1998. 9-5 var en romslig, ..

Siste nytt om Volvo