Audi er voldsomt på offensiven om dagen. Sammen med de andre tyske premiumprodusentene er de på vei inn i en rekke nye nisjer.
I fjor kom det ny A3, og da er det naturligvis ikke snakk om bare én modell. Nei da, som på forrige generasjon er det ”vanlig” tredørs, femdørs Sportback og cabriolet.
Men Audi gir seg ikke med det. Nå har A3 også fått sedanutgave. Det er den vi skal teste nå, nærmere bestemt en A3 1,4 TFSI som på Audi-språket heter ”Sportsedan”.
Testbilen kommer på like under 400.000 kroner, helt nøyaktig 393.430,-. På papiret mye penger for en såpass liten bil, nå skal vi forsøke å finne ut om den er verdt det:
Hvordan er den å kjøre?
Audis minste sedan føles som en klasse større ute på veien. Akselavstanden sørger for stabil og rolig veiholdning. Understellet gir høy grad av komfort og svelger unna alt fra asfaltskjøter til store humper i veien.
Legg til god støydemping, og premiumfølelsen er akkurat som den skal – og bør – være.
Sittestillingen er lav, dette er en bil du setter deg mer ned enn inn i. Godt voksne kjøpere vil nok føle at det kan bli litt for lavt. Men sittestillingen er med på å forsterke følelsen av å virkelig kjøre bil.
Dette er sporty sedan – for dem som tør å skille seg ut
Hvordan er plassen?
Liten sedan er ikke bilen du kjøper hvis plass er viktigst, men så er A3 sedan strengt tatt ikke så liten. Den mangler bare fire centimeter på å måle 4,5 meter fra støtfanger til støtfanger.
Kupeen er for så vidt rommelig nok. Baksetet duger akkurat for to voksne, i alle fall hvis de foran ikke skyver setene sine altfor langt bakover. Baksetene kan felles ned hvis du skal ha med større gjenstander. Men selve åpningen bak er liten, og bagasjerommet med sine 425 liter er heller ingen plassorgie.
Det er naturligvis heller ikke poenget med en bil som dette.
Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?
Finest utenpå eller inni?
Å designe små sedaner er ingen enkel øvelse. Det er det mange eksempler på, de verste ser rett og slett stusslige ut. Nå hadde vi ikke ventet at Audi skulle ramle i den fella, og det har de på ingen måte gjort.
Tvert imot: Dette er både linjelekkert og sporty. Den coupeaktige bakrutevinkelen er ikke bra i forhold til mest mulig takhøyde og innvendig plass, men her har design blitt vektlagt tyngst.
Innvendig er det nøkternt, på grensen til spartansk. Men kvalitetsfølelsen er høy og materialkvaliteten holder vanlig Audi-standard.
Dette er en ulv – i Skoda-klær
Går den bra?
VW-konsernet ruller som vanlig ut en rekke motoralternativer. Testbilen er en av de mer moderate. 1,4-liters TFSI bensin og 140 hestekrefter.
Det gir ikke noen voldsom morofaktor, men er mer enn tilstrekkelig for de fleste av kjøperne. Etter at dieselmotorene gjorde et teknologisk byks oppover for noen år siden, kommer bensinmotorene nå etter for fullt. Beskjedent volum til tross, denne gjør jobben.
8,4 sekunder på 0–100 km/t er absolutt godkjent. Motoren jobber stille og kultivert, og S tronic-automaten er som vanlig silkemyk.
Kjøre stasjonsvogn og smile? Klart det går an!
... og hva er konklusjonen?
Det er egentlig bare én ting jeg stusser på med denne bilen – og det er hvem som egentlig skal kjøpe den. Som familiebil blir den for trang for de fleste. Godt voksne (les gamle), vil som regel ha høyere bil de slipper å sette seg ned i.
Da står vi vel strengt tatt igjen med single og par uten barn: Ikke de helt store kjøpegruppene på nybil akkurat det.
Men de som måtte ønske seg en kompakt sedan med premium-faktor har fått et godt alternativ i A3 sedan. Kvalitetsfølelsen er høy og plassen tilstrekkelig – i alle fall så lenge du ikke skal ha med deg kjempestore ting. God støydemping og fine kjøreegenskaper trekker også opp. Designet er pent og sporty
Pluss: Design, premiumfølelse
Minus: Appellerer til en svært begrenset kjøpegruppe
LES OGSÅ: Plutselig var det som biltypen gikk av moten
Bil: Audi A3 1,4 Sportsedan Modell: 1,4 TFSI S tronic Motor: 1,4-liter bensin Effekt: 140 hk / 250 Nm 0–100 km/t: 8,4 sekunder Forbruk: 0,47 l/mil ved blandet kjøring Lengde/bredde/høyde: 446/180/142cm.Bagasjerom: 425 liter Pris fra: Kr 325.000 kroner Pris testbil: 393.430 kroner |
Broom-Benny testet verdens raskeste sedan – les mer om den her: