For snart 20 år siden kom det et nytt og helt fremmed bilmerke til Norge. Navnet var så rart og så vanskelig å uttale at folk nærmest fikk knute på tunga om de prøvde.
Bilene var billige, kjønnsløse og baserte seg for en stor del på annenrangs teknikk fra Mitsubishi og de ble nok av mange satt i samme kategori som Skoda og Lada. Mange levnet ikke nykommeren med det rare navnet høye odds på at de skulle klare seg.
Suksess
Vi snakker om Hyundai. Mye vann har rent ut i Mjøsa siden våren 1992. Og mye har forandret seg på bilfronten også på disse årene.
Etter en litt treg start fikk Hyundai virkelig fart på salget i 1995/96. Modeller som Accent, Elantra, Sonata og kassebilen H-100 ble svært populære og solgte som hakka møkk.
Billige biler med (stort sett) god kvalitet og høy driftssikkerhet var et lite scoop for Kolberg Gruppen som sto for importen. De hadde allerede hadde et etablert forhandlernettverk på plass da de også hadde importen av Mazda. De to merkene ble ofte solgt fra samme sted.
Allerede i 1997 – altså etter bare 5 år – ble Hyundai nr. 20 000 levert til sin norske eier. En slagsuksess som savner sidestykke i norsk bilhistorie.
30 millioner biler
Men det stopper ikke der. Nå er Hyundai verdens 5. største bilprodusent. I tillegg er det et av merkene med størst vekst de siste årene. I år vil de produsere bil nummer 30 millioner!
Vi skal nå ta en tur i et av de siste skuddene på Hyundai-stammen – nemlig den litt snåle coupeen Veloster. Bli med og se hva vi synes!
Hva er dette?
Veloster er en sportscoupé og en av verdens få asymmetriske biler. Den har en dør på førersiden og to på passasjersiden. Litt snodig – men hvorfor ikke?
Bilen er designet av Hyundais studio i USA, og det er også på den siden av ”dammen” at man forventer at primærmarkedet vil være for nettopp denne bilen.
Den er spesielt utviklet for unge, vellykkede amerikanske ungdommer, og den bærer den noe kryptiske betegnelsen: Premium Youth Lab – som såvidt vi forstår underbygger nettopp ungdomssatsningen til Hyundai.
Sikkert mange som får denne som gave av foreldrene etter endt college "der borte".
Motoren er 1,6-liter bensin på 140 hk, girkassen er sekstrinns og den trekker på forhjulene.
Sjekk denne Hyundai Coupe GT-en:
Hvordan er den å kjøre?
Veloster er bygget for kjøreglede med godt avstemt og avstivet chassis og forholdsvis direkte styring. Standard hjul har dimensjonene 215/45-17, men som ekstrautstyr kan du få 215/40-18.
Dette er ikke noen hardcore sportsbil, men bygger mer på den gamle, gode og klassiske coupe-oppskriften om en sprek utgave av en hverdagsbil.
Det vil si at den fungerer svært godt som ”til og fra”-bil, men ikke fullt så godt hvis du virkelig skal gi jernet rundt en bane eller "stå i ramma” langs en svingete landevei. Da skinner hverdagsegenskapene litt for godt igjennom.
Vi må heller ikke glemme at denne primært er bygget for USA og amerikansk viestandard. Europeisk og Amerikansk sportsbilfilosofi har bestandig vært ganske forskjellig. Tenk bare Porsche kontra Corvette.
Men alt i alt en trivelig og frisk bil – til sitt bruk.
Les testen av Hyundais bestselger her:
Hvordan er plassen?
Er du på utkikk etter mest plass for pengene så velger du noe annet enn en coupe. Plassen foran er helt grei og det er intet problem å finne en god sittestilling her. Men forsetene kunne bydd på enda bedre både lårstøtte for oss langbeinte og kanskje litt mer sidestøtte også.
Baksetet lider noe under coupe-designet og passer best for barn, særlig skorter det på takhøyden. Men for all – Veloster er ikke noe dårligere her enn for eksempel VW Scirocco eller Honda CR-Z som kanskje er de nærmeste konkurrentene.
Bagasjerommet svelger unna ca. 320 liter og det absolutt godkjent for biltypen – og større enn både Scirocco og CR-Z om vi fortsatt holder oss til dem.
Går den bra?
Igjen må man tenke på hva dette er. En coupe med vanlig ”husmormotor” dvs. en 1,6-liters bensin uten turbo på 140 hk og 167 nm.
Den er forholdsvis lavt giret, og det gjør at den føles ganske frisk i trafikken, sugemotor til tross. Kommer man derimot opp i tillatt motorveihastighet og kanskje litt over det – så kunne denne faktisk hatt enda et gir. Den blir liggende og jage på et litt høyere turtall enn hva jeg har sansen for.
0–100 km/t går unna på 9,7 sekunder og toppfarten er 201 km/t, mens bensinforbruket er oppgitt til 0,59 ved blandet kjøring.
Skulle du ønske at den hadde litt mer "krutt" mellom forskjermene så kan jeg røpe at den kommer med turbo-motor i nær framtid også. Det kan bli morsomt!
Finest utenpå eller inni?
Bilen vekker oppsikt – helt klart. Mange synes den er både tøff og kul. Hadde den store allmuen fått bestemt, så skjønner jeg at utvendig hadde blitt den klare vinneren på dette punktet.
Personlig sliter jeg litt med eksteriørdesignen og synes vel mest av alt at den er litt rar. Forfra ser den ut som en vanlig Hyundai – bakfra ligner den på en bolledeig. Jeg får ikke disse linjene til å harmonere i det hele tatt.
Da synes jeg at både første generasjon og tredje generasjon Hyundai Coupe var mye mer vellykket.
Interiøret derimot, opplever jeg som, moderne pent og intuitivt. Her har Hyundai løftet seg mange hakk de siste årene. Materialkvaliteten er riktignok ikke på BMW / Audi-nivå, men det skulle nå egentlig bare mangle til denne prisen.
Standard er stor naviskjerm, nøkkelfri start, stort soltak, ryggekamera med parkeringssensorer, stereoanlegg som litt urettmessig kalles premium, bluetooth, AUX- tilkobling osv. Godt utstyrt med andre ord.
Litt underdimensjonert varmeapparat til tross (ofte og mye dugg i snøvær etc.) så blir det en helt klar interiørseier fra meg her.
Her finner du testen av familiebilen Hyundai i40:
... og hva er konklusjonen?
Hyundai har lange coupe tradisjoner, og Veloster er nok et godt eksempel på de har et godt grep på dette – selv om det fortsatt er litt å gå på før man er på Audi TT-nivå både når det gjelder opplevd kavitet, kjøreegenskaper og design (Ja- jeg vet at den koster mye mer ...)
Det jeg synes Veloster sier vel så mye om, er at Hyundai virkelig mener alvor når det gjelder bredden i sitt modellsortiment. Det beviser de til gagns nå de lager en såpass ”smal” modell som Veloster spesielt beregnet på vellykket amerikansk ungdom.
Hyundai er som jeg nevnte innledningsvis up and coming, og jeg tviler på at de har tenkt å gi seg før de når pallplass når det gjelder å være store innen bilproduksjon.
Veloster beviser også at de har tatt flere skritt i riktig retning når det gjelder å nærme seg konkurrentene både i byggekvalitet, modellutvalg og design – selv om undertegnede ikke falt for eksteriøret på akkurat denne.
Pluss: Annerledes
Minus: Utseende
Bil: Hyundai Modell: Veloster Motor: 1,6-liter bensin uten turbo Effekt:140 hk / 167 nm 0–100 km/t: 9,6 sekunder Forbruk: 0,59 l/mil ved blandet kjøring Pris: 329 950 kroner |
Les også: Nye Hyundai i30 går i strupen på VW Golf