TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2013 Lexus IS 300h Sedan Hybrid Bensin/Batteri

Test: Lexus IS 300h: En liten sensasjon

Og moderne teknikk gjør den 90.000 kroner rimeligere. Les testen:

XE10 het den og ble født i 1998. Vi snakker om Lexus IS 200. Konkurrent til Mercedes C-klasse, BMW 3-serie og Audi A4. Altså en sporty, kompakt og litt eksklusiv bil.

Bak Lexus sto Toyota, og etter en litt forsiktig start skulle det snart ta skikkelig av.

Den første IS-utgaven var en bil som absolutt bet godt ifra seg blant konkurrentene, men uten at salgstallene gikk til himmels.

Nå har tredje generasjon ankommet norsk jord. Og dette er en bil som virkelig kan komme til å gi Lexus et løft her hjemme.

Denne syns nemlig, enten man vil eller ei. Småfrekk som den er. I tillegg skal den være enda bedre. På alt.

Den norske importøren har valgt å kun ta den inn med ett nytt og spennende motoralternativ. Nemlig IS 300h, og som h-en sladrer om betyr det hybrid.

Norske avgifter gjør andre alternativer steindyre. De samme avgiftene gjør imidlertid at prisen reduseres med hele 90.000 på hybridutgaven.

Prisene starter nå rett over 400.000 kroner for en godt utstyrt bil med hele 223 hk tilgjengelig. Aldri så galt at det ikke er godt for noe...

90.000 rimeligere på grunn av teknologien – les mer her:

 

Bil: Lexus Modell: IS300 hybrid Motor: 2,5-liter 4. syl. på 181 hk / 221 Nm + El motor på 143 hk / 300 Nm Effekt totalt: 223 hk 0-100: 8,3 selunder Toppfart: 200 km/t. Forbruk: 0,43 l/mil ved blandet kjøring. Pris fra: 409.500,- Pris testbil: Ca 550.000,-

 

Prøv også: 

Audi A4: En av hovedkonkurrentene som har det Lexus ikke har. Nemlig stasjonsvogn og firehjulstrekk

Mercedes CLA: Den billige design-Mercedesen som ble utsolgt på et blunk

Alfa Romeo 159: En litt aldrende bil, men med en design som fortsatt går utenpå det meste

  

6 Kjøreglede

Vel på plass bak rattet er det ikke noen tvil om at dette er en helt ny bil.

Japanere er kjent for å være høflige og beskjedne, men det gjelder ikke alltid. De har i alle fall hatt et ubeskjedent mål med nye IS. Nemlig å lage den beste kjørebilen i klassen. Når vi vet hvem konkurrentene er, så er det ganske hårete.

Styringen er ultra-presis, og bilen er så og si helt lydløs, selv med den store 2,5-liters bensinmotoren innkoblet. Bare litt svak hjulstøy høres om asfalten er grov. Imponerende.

En annen ting som både imponerer, og som jeg rett og slett ikke skjønner, er hjulopphenget. Svært stramt og fast i oppsettet. Minimalt med krenging og med påtakelig gokart-følelse. Ikke noe vanskelig å lage det, men da går det alltid ut over komforten. Slike biler er jo harde som en pærekart og ikke komfortable.

Men ikke Lexus IS300 h. Det skulle ikke være teoretisk mulig, men jeg har nå selv kjent det. Stram i fisken, uten at det på noen måte går ut over komforten, som altså er upåklagelig.

Tipper et par japanske ingeniører har ligget våkne noen netter og tenkt på hjulgeometri og forstillingsvinkler her...

Vektfordelingen er 50/50 og gir bilen fin balanse og nøytral oppførsel.

Pluss på hele opplevelsen med fantastiske seter, nytt og moderne dashbord og ypperlig finish og materialkvalitet – ja så skjønner man at bak dette rattet er det godt å være.

5 Interiør/plass

Plass har tradisjonelt ikke vært IS-ens sterkeste side, men det var før. Bilen har vokst med 8 centimeter i lengderetningen, og akselavstanden har økt med 7 centimeter. Dette gir nå klassens beste bakseteplass – om vi skal tro Lexus selv.

Bagasjerommet svelger greit unna 450 liter og er med det helt godkjent. I alle fall med tanke på at en batteripakke og el-motor også må ha plass et sted. Til sammenligning kan vi nevne at Mercedes C-klasse har 475 liter.

I forsetene er det selvfølgelig raust med plass i de gode setene. Det er bra med justeringsmuligheter, både for seter og ratt. Du skal ha en merkelig kroppsfasong om du ikke finner deg til rette her.

5 Motor

Motor og drivverk er en av tingene som skiller 300h sterkt fra konkurrentene. Motoren er en helt nyutviklet, langsmontert 2,5-liters firesylindret sak på 181 hk / 221 Nm. Sammen med en el-motor på 143 hk / 300 Nm.

Når disse tallene på mystisk vis summeres, kommer Lexus fram til at den totale effekten er 243 hk. Noe totalt dreiemoment oppgis ikke.

Uansett er dette nok til å uanstrengt sende den 1.650 kilo tunge bilen fra 0–100 km/t på bare 8,3 sekunder. Mens toppfarten er 200 km/t.

Som vanlig i hybridbiler fra Lexus og Toyota er girkassen en trinnløs CVT. En løsning ikke alle er like glade i, men i IS fungerer den godt. CVT-kasser girer jo ikke på ordentlig, lydbildet er veldig linjært og kan oppleves litt som i en gammel Daf eller Volvo 343 med variomatic.

Slik ville ikke Lexus ha det og har derfor utviklet et litt snodig system som heter Dynamic Accoustics. Dette systemet er koblet til bilens stereoanlegg og gjengir virtuelt lyden av en vanlig 6-trinnsgirkasse med opp og nedgiringer. "For økt kjøreglede", står det i brosjyren.

Lyden er i aller høyeste grad "syntetisk", og hele greia gir meg en litt emmen smak i munnen. Jeg klarer liksom ikke helt å bestemme meg for om det er en kul gimmik eller om det bare er fjas. Det endte med at jeg satte bryteren for systemet i off – og lot den stå der.

En annen og helt klar fordel med CVT-kassa er utslipp og forbruk. Her finnes det ingen andre alternativer som er i nærheten av samme effektivitet.

Denne bilen med 223 hk og proppet av luksusutstyr har et forbruk på bare 0,43 l/mil ved blandet kjøring og et CO2-utslipp på lave 99 gram. Definitivt best i klassen.

6 Design

Nye IS har sterke og tydelige linjer. Grillen og frontlyktene gir et litt småfrekt uttrykk, samtidig som bilen også er elegant. Også bakfra er den tøff med de nye smale baklampene. Linjene i vippen oppover bak på kanalen tas igjen av både fangertrekk og baklamper og gir bilen særpreg.

Den er både lengre, bredere og lavere enn forgjengerne, og den er harmonisk, tøff og elegant i linjene.

Lexus har også økt bruken av karosserilim betydelig. Dette sammen med lasersveising gir økte kontaktflater mellom de forskjellige karosseriplatene. Bilen blir dermed stivere.

Aerodynamikken er også viktig med tanke på både forbruk og vindstøy. Her har de klart å presse cw-verdien helt ned i 0,25.

Også innvendig tar bilen opp igjen elementene av det elegante, sobre og sporty. Det er et tema som går igjen gjennom hele bilen. Setene er suverent gode. Rattet er lite, tykt og deilig. Midtkonsollen er bred og elegant – selvfølgelig med den vanlige Lexus-musa på plass til å styre MMI-systemet.

Dashbordet, instrumenthus og innvendige paneler følger opp dette. Mykt skinn, innslag av aluminium, analog klokke – alt intuitivt, ryddig og greit. Noen detaljer nesten litt konservative, og det er kanskje det som gir det hele et preg av tidløs eleganse, samtidig som det oppleves som moderne.

Materialvalg og finish er som alltid i Lexus – helt i toppklasse.

5 Miljø/økonomi

Prisene starter på 409.500 kroner. Da i Comfort utgave. Vi nordmenn er utstyrskåte, og det er grunn til å anta at de fleste bilene som selges her hjemme vil være av høyere utstyrsgrad. Den finnes også i Executive, Executive Plus, Luxury og den sporty F-sport.

Den norske importøren regner med at gjennomsnittsprisen på IS 300 h solgt her hjemme vil ligge rundt 550.000 kroner. Da får man en svært velutstyrt og lekker bil, uansett hvordan man mikser utgaver og tilbehørspakker. Mulighetene er mange.

Driftssikkerheten til Lexus er legendarisk. Den vinner gang på gang kåringer for bilen med minst feil, bilen kundene er mest fornøyde med og så videre. Det finnes knapt noe tryggere bilkjøp i dette segmentet.

Bilen har ikke clutch, ikke dynamo og ikke registerreim. Det Lexus selv mener du må bytte i løpet av 90.000 kilometer er ett sett bremseklosser og ett sett med dekk. Vedlikeholdskostnadene burde med andre ord ikke skremme noen.

Dette burde jo også borge godt for bruktbilprisene, men bilen oppleves av mange som en litt fremmed fugl fortsatt, og de har tradisjonelt ikke vært lettest å selge. Fullstendig uten grunn, spør du meg.

Folk burde stå i kø for å få kjøpe den brukt når den tid kommer ...

Forbruket er som allerede nevnt på bare 0,43 l/mil ved blandet kjøring og CO2-utslippet på 99 g/km. For bar et par år siden måtte man på "spareutgaven" av en VW Golf – nesten uten motor – for å oppnå disse tallene. Verden går framover.

Konklusjon

Større, bedre og 90.000 kroner billigere! Det høres ut som en vinneroppskrift. Så er da målet også at 80 % av kundene skal komme fra andre og konkurrerende merker.

Lexus har dog ingen planer om å bli kjempestore. De skal fortsatt være bilen for de litt spesielt interesserte, de som vil ha det lille ekstra, og en bil som ikke står i annenhver oppkjørsel i nabolaget.

Dette er bilen som gir deg det lille ekstra hele veien. Enten du er opptatt av design, kjøreegenskaper, ytelser, driftssikkerhet, luksus og komfort, det litt sporty eller forbruk og utslipp. Bilen innfrir på samtlige punkter. I tillegg koster den ikke mer enn en VW Passat med litt utstyr. Det er en liten sensasjon, spør du meg.

Totalt: 5/6

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå