Det er slutt på den tiden at hybridbiler har et sært utseende, uten plass til hele familien inklusive bikkja, intetsigende kjøreegenskaper, knapt gjør 0–100 før lunsj, har bagasjerommet fullt av batterier og ikke kan trekke en henger. Heldigvis.
Knapt noen annen bransje har klart å snu seg like fort rundt som bilbransjen når det gjelder reduksjon av klimaskadelige utslipp.
Volvo har definitivt vært en av de som har redusert mest.
Les vår stortest av Volvo V60 her:
Hva er dette?
Vi snakker om Volvo V60 Plug-in Hybrid. En bil som ser bra ut, har plass til både kjerring, unger og bikkje, kjører ifra de fleste, er morsom og som kan trekke stor campingvogn ved behov, samtidig som firehjulstrekksystemet sørger for optimal framkommelighet.
Denne bilen her en 2,4-liters dieselmotor på hele 215 hk foran, en elektrisk motor bak på 70 hk, samt en batteripakke som du kan lade fra en helt vanlig stikkontakt slik at du kan bruke den som en ren elbil i inntil 50 km/t -hvilket duger til det meste av småkjøring, til og fra butikk, trening og barnehage.
Skal du kjøre fort og langt, har du en kraftig dieselmotor til disposisjon og du kan selvfølgelig velge å kombinere diesel og elektromotoren. Du trykker bare på en knapp – resten ordner bilen selv på en aldeles utmerket måte.
Volvo 760: Luksus-Volvoen er blitt veteran!
Hvordan er den å kjøre?
På plass bak rattet er dette som hvilken som helst annen Volvo V60. Rett og slett ikke noe hokuspokus i det hele tatt. Det vil si trygge, gode og kjøreegenskaper over mot det sporty, uten at det går ut over komforten. Firehjulstrekksystemet sikrer god framkommelighet.
Når bilen startes, regulerer den selv mellom diesel og eldrift. Man har også mulighet til å låse den i kun elektrisk drift. Den gir da en rekkevidde på inntil 50 km og har da toppfart på 125 km/t.
Har du det brenntravelt kan du bruke power-knappen. Da forandrer bilen karakter og blir mer direkte og aggressiv og du har inntil 285 hk tilgjengelig- nok til å sende den 1873 kilo tunge bilen fra 0–100 km/t på rett over 6 sekunder. Det er kjapt ... det gjør ikke bare bilen miljøvennlig, men også morsom. Helt klart en god kombinasjon!
Nå er det slutt for denne Volvoen:
Hvordan er plassen?
Den store forskjellen her -som egentlig ikke er så innmari stor allikevel, er at bagasjeromsgulvet er hevet med seks centimeter. Dette går naturlig nok noe på bekostning av antall liter det er plass til i bagasjerommet. Så kan man jo spørre seg selv hvor mye det i praksis har å si at kofferten og bagen ligger disse centimeterne høyere enn i en normalutgave. Ikke veldig mye for de fleste av oss, vil jeg tro.
Når det er sagt må det nå også innrømmes at bagasjerommet i disse bilene i utgangspunktet ikke er veldig stort. Her krymper det ytterligere. Gulvet her er nemlig hevet 6 centimeter for å gi nødvendig plass til el.motor og batteripakke. Dermed krymper det til 305 liter - mot 430 liter på normal V60-en.
Det høres brutalt mye ut, men i praksis har det neppe mye å si om bagger og kofferter står disse centimeterne høyere
Bakseteplassen derimot er grei og plassen foran helt suveren, med gode seter og et moderne dashbord.
Plug-in Hybriden leveres kun i Summum-utgave – som er topp of the line, og man har dermed det meste av tilgjengelig utstyr som standard.
Svensk mesterskap i 4x4
Finest utenpå eller inni?
Volvo V60 er en pen bil med et tydelig snev av særegenhet i designet. Moderne litt flytende linjer, de etter hvert typiske baklyktene og den kjente Volvogrillen. Kompakt samtidig som den er romslig nok for de fleste.
Innvendig er den også lett å like. Ikke minst med tanke på de gode setene og det allerede omtalte dashbordet. Bilen føles helhetlig designet og «henger godt sammen» gjennom både det utvendige og innvendige designet.
Om den er finest utenpå eller inni? Jeg tror det må bli uavgjort.
Les også: Vår test av Volvo XC60
Går den bra?
Ja visst! 285 hk og firehjulstrekk gjør noe med morofaktoren på de fleste biler. Denne er ikke noe unntak. Og, nei miljøvennlige biler behøver altså ikke å være trege og kjedelige. Det er denne et godt eksempel på.
Den leveres med denne store dieselmotoren sammen med el. motoren. Automatgir er eneste giralternativ og vi savner heller ikke noe annet.
Et forbruk som kryper ned mot 0,18 l/mil er selvfølgelig kjempebra. Det samme er et CO2-utslipp på bare 48 g/km. Det er nesten bare halvparten av hva en Toyota Prius slipper ut.
... og hva er konklusjonen?
Spørsmålet kan stille seg er om det ikke hadde vært enda mer hensiktsmessig med en litt mindre dieselmotor. Ikke minst med tanke på pris, for det digre beistet av en dieselmaskin trekkes den utvilsomt oppover av de 215 hestekreftene under panseret.
På den annen side vil vel Volvo rett og slett bevise det vi skryter av – nemlig at en miljøbil kan være både praktisk, pen, morsom og sprek.
Akkurat det kan vi underskrive på at Volvo her fått til med denne.
Volvo Cross Country: Skjult skatt i bruktmarkedet – eller?
Pluss: Både morsom, praktisk og miljøvennlig
Minus: Unødig stor dieselmotor bidrar til høy pris.
Bil: Volvo Modell: V60 Plug-in Hybrid Motor: 2,4-liter diesel på 215 hk + el. motor på 70 hk Effekt: Inntil 285 hk 0–100 km/t: 6,1 sek. Forbruk: Fra 0,18 l/mil Rekkevidde el. motor: Inntil 50 km Ladetid: 3,5 time på 16 amp, 4,5 time på 10 amp. Bagasjerom: 305 liter Tillatt tilhengervekt: 1800 kg. Pris: 650.000 kroner. |
Les også: Vår stortest av V60 her: