TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2011 MINI Countryman Cooper S ALL4 Sport Utility Vehicle Bensin

Test: Mini Countryman Cooper S All4

...men kanskje ikke prisbombe helt på den måten du tror

 

Allerede i 1961 kunne du kjøpe Austin Mini Countryman. Det var en litt forlenget stasjonsvognutgave av vanlige Mini – og ifølge reklamen – mer tilpasset barnefamilier, til tross for at den bare hadde tre dører.

Ikke helt ulikt 2011-modellen av Mini Countryman altså. Som nå har fått fire dører, firehjulstrekk, grei plass til fire personer og 350 liter bagasjerom. Den har som forgjengeren fra 1961 - blitt en liten, morsom og anvennelig familiebil.

Og vi tester vi den aller morsomste av dem alle - nemlig ”versting-utgaven” All4 Cooper S med 184 hk!

Men det ble ikke bare morsomt... Jeg husker at Jan Erik for et par år siden - da Toyota Urban Cruiser var ny - omdøpte den til Countrycruiser - fordi han mente at den passet vel så bra på landet som i byen.

 
Cityman?

Jeg vurderer å gjøre samme grepet med nye Mini Countryman – men omvendt. Og kanskje kalle den for Cityman. Fordi jeg mener den passer bedre i byen - over trikkeskinner og brostein - enn på landet.

Og må du på død og liv ta den med på landet, så hold deg for Guds skyld på veien – selv om du har både stor motor og firehjulstrekk.

Sjekk linken under så skjønner du hva jeg mener...

Les også: Slik endte testen av Mini Countryman

 

Utenfor veien

Vi kjørte Mini Countryman ut på et ny-tresket, flatt jorde for å få tatt fine biler. Varm, lav høstsol, gule halmstubber og fine høstfarger... Tenkte at det ville være en passe foto-bakgrunn for en Countryman... Det gikk altså ikke så bra.

La oss ikke dvele mer ved dette. Folk som først driter seg ut og så etterpå kjemper med nebb og klør for å ”renvaske” seg selv – er i mine øyne patetiske. Så jeg får bare si at dette var en grov feilvurdering av situasjonen av meg...

Men på den annen side – jeg må få lov til å si at jeg ikke er spesielt imponert over firehjulstrekksystemet her. Bakkeklaringen er også bare èn cm høyere på Countryman, enn på vanlig Mini. 16,5 cm. Ikke noen offroader, med andre ord.

 
På veien

På landeveien derimot - der er den morsom, og særlig etter at du trykker ned "sport-knappen" Raskere gassrespons, mer direkte styring og fastere understell gir definitivt egenskaper som lokker smilet fram. Er det en bil som fortjener bruk av den gamle, slitte frasen om gokart-egenskaper så er det Mini Cooper S i ”normalutgaven”.

Les test av den her:

I Countryman derimot, så merker du økt vekt, høyere tyngdepunkt og den lengre akselavstanden. I en firehjulstrekker er det også mer ”leamikk” som skal være med rundt. Men for all del – dette er fortsatt skikkelig gøy!

 

Tøff

I tillegg er den tøff å se på også! Jeg liker testbilens fargekombinasjon - sort og hvit. Selv om den kanskje ikke er direkte ”hot” lenger...

Også innvendig er den kjempetøff! Dashbordet med det store, runde og nærmest ubrukelige speedometeret kjenner vi igjen fra vanlig Mini. Det samme med midtkonsollen. Dette er virkelig et friskt og fargerikt pust inn i en ellers grå bil-hverdag.

Vi har sagt det før – ikke mest ergonomisk og intuitivt – men befriende annerledes og morsomt. Her går det litt gamle og det trendy hånd i hånd! Dette er retro på sitt aller beste!

En annen morsom sak er baksetene som i testbilen er to separate stoler. I mellom disse går en tøff aluminiumsskinne hvor du kan feste koppholdere, brilleholder og iPod etc. Utrolig kult!

Det finnes tilleggsutstyr og forskjellige pakker slik at du kan få din Mini akkurat slik du vil. Men det er dessverre ikke helt gratis...

 

Søle = oppmerksomhet

Og med søle- og gjørmesprut langt oppover sidene trekker den mye oppmerksomhet. Jøss - hvor har du kjørt? Har den virkelig firehjulstrekk? Har du vært med i krigen? Hva koster den? Er det ny Land Rover?

Spørsmålene haglet. Folk tok opp mobilkamera og tok bilder av den med søla på...

Etter at jeg hadde vasket den, var det ingen som hverken så på den eller spurte om noe. Det virket nesten som om den ble usynlig. Merkelig...

 
Motor:

Motoren i Cooper S er en 1,6-liter bensinmotor som yter 184 hk / 240 Nm (260 Nm med overboost). Nok til å sende den lille stasjonsvogna med firehjulstrekk fra 0-100 km/t på bare 7,9 sekunder. Det er allikevel 0,9 sekunder saktere enn den vanlige Cooper S-en. Toppfarten er 210 km/t. Girkassa er sekstrinns og passer motoren godt . Alt i alt en svært vellykket, men kostbar kombinasjon.

Bensinforbruket oppgis til 0,67 l/mil ved blandet kjøring mens CO2-utslippet er 157 g/km.

All4 versjonen kan leveres også med en 1,6-liter dieselmotor på 112 hk. Garantert ikke like morsom - men mye billigere! Og det er nok denne motoren de fleste kommer til å velge.

 

Pris: 517 910,-

Smaker det - så koster det. Det gjelder både biler og andre ting. Det er ikke til å komme i fra at jeg absolutt kjente "ha-begjæret" vokse litt i brystet med denne velutstyrte, spreke og morsomme bilen. Inntil jeg tittet på prislappen... Friske 517 910,- kroner + pluss vinterhjul og leveringsomkostninger. Oj, oj oj...

Uten sammenlikning forøvrig - du får en splætt ny, velutstyrt Ford S-Max til den prisen, eller en pent brukt, ett år gammel Volvo XC70.

Men for all del - har du flust med penger og trenger en morsom, kul og litt praktisk nummer to bil - så skal jeg være den første til å anbefale kjøp! Valget betinger nok at du følger hjertet framfor hjernen. Men hvorfor ikke?

Lys på brukt Mini Cooper? Les om den her:

Bil: Mini Type: Countryman Cooper S All4 Motor: 1,6-liter bensin Effekt: 184 hk / 260 Nm 0-100 km/t: 7,9 sekunder Forbruk: 0,67 l/min ved blandet kjøring. Pris fra: 399 200,- Pris testbil: 517 910,-

 

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå