Av: Tore Robert Klerud
Snart er det duket for en ny Toyota Yaris. I disse dager er demonstrasjonsbilene på vei ut til forhandlerne, og i november lanseres en reklamekampanje som de ansvarlige hos Toyota Norge lover at vi vil komme til å legge merke til.
For nå skal herredømmet i denne klassen vinnes tilbake fra Volkswagen Polo. Det skal skje ved hjelp av den største innvendige plassen i klassen, oppstrammet chassis og mer fokus på kjøreegenskaper, samt et multimedia-grensesnitt som skal gi mye for pengene - og gi muligheten til å holde bilen ung og frisk gjennom fremtidige oppdateringer.
Les også: Slik er nye Polo - hovedkonkurrenten
Forleden fikk vi sjansen til å prøve de første eksemplarene av nye Yaris som har landet på norsk jord. Og førsteinntrykket er at bilen henvender seg til et yngre publikum enn de første to generasjonene gjorde.
Les også: Den skreddersydde "konebilen" som damene ikke ville ha
Hvilken utgave skal jeg velge?
Toyota kjører strikse pakker med utstyr, uten mulighet til å bestille individuelle detaljer i tillegg. Det gjør anbefalingen enkel:
Den billigste pakken er uaktuell, da den mangler både infotainmentsystemet og ting som høydejusterbart sete. Den dyreste også, da den gir veldig lite i tillegg til nivå 2.
Altså er det en "Active" du skal ha. Bensin eller diesel kommer an på personlig smak, og hva du tror om fremtidige bruksavgifter.
Dieselmotoren kan for ordens skyld også leveres med "automat", i dette tilfellet en elektronisk styrt manuell-kasse. Den holder forbruket rimelig uendret i forhold til manuell, men koster 7.900 kroner mer, og man regner ikke med at flere enn 5 prosent av Yarisene i Norge vil ha denne kombinasjonen. Det er litt synd.
Les også: DAF Variomatic - denne var en trinnløs pionér
Nye Yaris skal tiltrekke seg et yngre publikum enn tidligere, ønsker man. Sportsversjonen av Yaris ble rasjonalisert bort for noen år siden, og noen ny er ikke på beddingen. Og i utstyrspakkene som tas inn til Norge vil det ikke bli mulig å få ting som glasstak og skinninteriør, slikt som de unge og fremadstormende setter pris på.
Det kommer imidlertid med full tyngde når hybrid-versjonen lanseres neste sommer, lover man hos Toyota. Da skal dørene til hele godtebutikken med det Toyota kan levere av utstyr slås opp på vidt gap.
Rundt 400 biler skal selges under introduksjonskampanjen frem til årsskiftet. Regn med at det blir de tradisjonelle Yaris-kundene som handler frem til da - og så kommer kvinnene i 30-årene med store solbriller og små hunder etter når hybriden dukker opp.
Les også: En av de tryggeste bruktbilene du kan kjøpe
Bil: Toyota Yaris Modell: Active 1,3 bensin CVT / 1,4 diesel manuell Effekt: 99 hk / 90 hk CO2 ved blandet kjøring: 118 gram / 104 gram Forbruk: 0,51 / 0,39 l/mil ved blandet kjøring Pris: Kr. 199.900,- / 202.500,- |
Ute på veien føles bilen større enn den er. Styringen er strammet opp. Fjæringen er fintunet for å passe europeisk smak, og spesielt skal det ha skjedd en del forandringer i bakstillingen.
Sammen med 5 centimeter økt akselavstand bidrar det til at bilen føles mer stabil enn tidligere Yaris, og komforten ved ujevnheter i veibanen er langt bedre. Sidevind merkes fortsatt - det er tross alt en liten bil vi snakker om.
På veien er den kvikk og forutsigbar, og behagelig i forhold til størrelsen. Men det er fremdeles en liten bil som ikke er bygget for å påkalle de helt store følelser - og få av disse vil bli kjørt med kjørehansker.
Inne i bilen oppleves den også som større enn tidligere. Årsaken er todelt: For det første har interiørplassen økt, slik at både bakseteplassen og bagasjerommet er blitt større. Fire personer kan faktisk dra på hyttetur en helg med en Yaris dersom de utviser litt måtehold under pakkingen.
Den viktigste årsaken til at den føles større ligger imidlertid i design og materialvalg i interiøret.
Mindre gimmick-preg og mer tradisjonell layout gir mer storbilfølelse. Instrumentene er endelig foran føreren, de er lettleste og behagelig opplyst, og øvrige kontroller er "normalt" plassert og av god kvalitet. Men dashboard-designet kan fortsatt bli mye bedre - her er mange ulike elementer klemt sammen uten særlig helhet og eleganse.
Forsetene er helt greie med bra sidestøtte, og også lydisoleringen er blitt bedre - selv om det fremdeles er forbedringspotensiale i forhold til rumlestøy.
Ett av salgsargumentene er altså infotainment-systemet, som er bygget opp rundt en touch-skjerm sentralt plassert på dashboardet. Den kommer som standard fra utstyrstrinn 2, "Active".
Mediaenheter kan kobles til i hanskerommets AUX- og USB-tilkoblinger, og styres via touch-kontroller på skjermen. Ryggekamera er også standard, og i lanseringsperioden byr Toyota på gratis navigasjonsmodul som gjør systemet komplett - i hvertfall for nå.
Brukergrensesnittet er enkelt, for at de tradisjonelle kjøpergruppene av godt voksne og ikke utpreget teknologi-frelste ikke skal skremmes bort fra bilen.
Vi kjørte de to utgavene som forventes å representere henholdsvis 35 og 40 prosent av Yaris-salget i Norge, nemlig 1,3 liter bensin med trinnløs CVT-gearkasse, og 1,4 diesel med sekstrinns manuell.
Dieselmotoren har godt drag fra bunnen, som gjør bilen lettkjørt, og føles mer enn tilstrekkelig i hvertfall så lenge det er kun to personer i bilen. Sjettegiret ligger så høyt at vi glemte at vi hadde det under store deler av turen, men det gjør kjøring i motorveihastighet på slett vei til en uvanlig stille og fredelig affære - i hvertfall for en bil i denne størrelsen.
Bensinmotoren mangler det seige preget fra dieselen, men det er også vanskelig å sammenligne dem direkte på grunn av bensinbilens CVT-kasse:
Å kjøre denne er helt klart en vanesak, men ved mye start og stopp vil man i automat-modus føle at man jager bilen litt; man gir gass hvoretter bilen kommer som slynget med en strikk. I enkelte situasjoner kan det derfor være fristende å kjøre den i manuell-modus, noe som fungerer greit ved hjelp av velgerspaken eller de litt for små padlene på rattet.
Utvendig er det fullt mulig å gjenkjenne bilen som en Yaris, selv om alt er nytt. Den har fått litt skarpere kanter her og der, ikke minst i fronten, der grill og lykter nå også gjør slektskapet til Toyotas øvrige modeller litt tydeligere.
Det er vanskelig å lage lekre linjer på en kort og høy bil, men nye Yaris representerer et skritt i riktig retning. Kokosbolle-designet fra første generasjon er glemt, og nå ser vi dynamikk i linjene. At den har blitt 10 cm lenger hjelper selvsagt også.
"Fra-prisen" på 165.600 kroner gjelder en tredørsmodell med minste bensinmotor på 1,0 liter, og helt rensket for utstyr. Den er dermed temmelig uinteressant. Versjonene vi vil kjøpe vil ligge på rundt 200.000 kroner - en helt annen pris, men så lenge introduksjonstilbudet med navi og mye elektronisk utstyr gjelder er det ikke så galt likevel.
Toyota er gode på miljø, og det er liten grunn til å tvile på at nye Yaris vil ligge i forkant miljømessig både når det gjelder produksjon, bruk og resirkulering.
Miljøaspektet i bruk er det de fleste av oss merker følgene av. Dieselmotoren er forbedret, blant annet har den fått ny turbo, og i kombinasjon med manuell kasse er den oppgitt å brenne opp sympatiske 0,39 liter diesel per mil på blandet kjøring.
Når det gjelder bensinmotoren på 1,3 liter senker den trinnløse CVT-kassen forbruket i forhold til manuelt gir fra 0,52 til 0,5 ved blandet kjøring, og helt fra 0,64 til 0,57 ved bykjøring. Det er mindre imponerende enn dieselens tall, men likefullt helt greit.
Og til sommeren kommer en hybridversjon som mange venter spent på.
Konklusjon:
Alt tyder på at et Yaris-eierskap vil bli ganske forutsigbart, med god driftsøkonomi og grei annenhåndsverdi. Det er viktig for tradisjonelle Yaris-kunder.
I mellomtiden vil ikke Yarisen oppleves som noe fyrverkeri, men den nye har adskillig mer utstråling enn de tidligere. Og det høyteknologiske hjertet fra utstyrsnivå "Active" og oppover vil bli spennende. "Toyota Touch" heter systemet, som gjennom software-oppdateringer skal kunne holde Yarisen din fresh i lang tid fremover:
Vi reagerte på at damen som av og til ga beskjed om at vi kjørte for fort hørtes ut til å ha en litt vel stram hårknute i nakken, og lo godt da vi senere fikk vite at en litt hyggeligere damestemme er en av oppdateringene som Toyota Norge allerede har bestilt.
På sikt blir det sikkert mulig å oppdatere systemet videre, og kanskje få ny funksjonalitet gjennom forskjellige "apper".