TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2009 Volvo S80 D5 AWD aut Sedan Diesel

Test: Volvo S80 D5 AWD: Indre skjønnhet

Det er synd at Volvo S80 ser så traust og kjedelig ut. For denne bilen har absolutt sine fine sider.

Volvo har alltid vært et relativt dyrt merke. Selv om det kan virke sånn i dag, var ikke 240 og 740 billige biler da de kom. Men, dessverre for Volvo har konkurransen de siste årene blitt veldig tøff. For prisen av en fin S80, kan du velge en Mercedes E-klasse, BMW 5-serie eller Audi A6. Da er ikke Volvoen et opplagt valg for så mange.

 

6 Kjøreglede

S80 med stor dieselmotor, automat og firehjulstrekk er en god bil å kjøre. Den er fullstendig blottet for sportslighet, men til gjengjeld er komforten utmerket. Har du mye penger å bruke på nybil, finner du ikke stort behageligere landeveiscruiser enn dette.

Vi kjørte testbilen på langtur i kraftig snødriv. Den føles veldig trygg og lettkjørt. Understellet flater ut ujevnhetene på en utmerket måte og stabilitetskontrollen slår inn mykt og fint. Med firehjulstrekk gir systemet deg til og med lov til å sladde litt. Du kommer deg nok fram med forhjulstrekk også, men må du gateparkere over snøfonner, er det deilig å slippe å ta skikkelig sats.

Bilen passer på at du holder deg våken ved hjelp av Driver Alert Control. Signaler fra et digitalt kamera oppdager uregelmessigheter i kjørestilen din og gir deg beskjed i form av lyd og et kaffeikon på instrumentpanelet. Godt er det, for med så gode seter og lavt støynivå kan du lett bli litt trøtt. Setene er faktisk så gode at du nesten blir fristet til å ta dem ut og sette dem inn i stua hjemme. Makan til godstol må du lete lenge etter.

5 Interiør/plass

Det først når du setter deg inn at du får inntrykk av at S80 er en stor bil. Her er det god takhøyde og fire voksne har det som konger, eller skandinaviske statsledere om du vil.

Forsetene er som nevnt fantastiske, men også bak sitter man herskapelig. I midtarmlenet bak er det integrert sittepute for barn, noe som fører til at det bare er de foran som har koppholdere.
Testbilen har ventilerte skinnseter i fargen sandstone beige, og interiøret fremstår som lyst og skandinavisk. Det er veldig typisk Volvo og designdetaljer går igjen i hele modellprogrammet. Luksusfølelsen er absolutt til stede, og hadde bare eksteriøret vært like bra, kunne Volvo hatt en konkurransedyktig bil.

I bagasjerommet får du plass til fire store sekker og tre handleposer, nok til fire småspiste på hyttetur eller 480 liter melk. Du slår ned baksetene ved hjelp av en knapp i bagasjerommet, og passasjersetet foran kan også slås ned. På den måten kan du ta med deg en Billy-hylle fra Ikea. I midtarmlenet finner du en skiluke, men den er såpass liten at det begrenser seg til langrennsski. Da er det godt at skiboks er oppfunnet.

4 Motor

Selv om 185 hestekrefter og 420 Nm ser mye ut på papiret, føles det bare tilstrekkelig. S80 med denne motoren er ingen fartsmaskin, men går kjapt nok til at komforten holdes oppe. Dette er tross alt en cruiser.

Girkassa må nok ta mye av skylde for at motoren ikke føles sprekere. Den er langt fra de raskeste på markedet og kommer litt brått fra stillestående. I tillegg koster den flesk, 49 000 kroner må du ut med - og da burde den vært hakket bedre. En liten trøst er det at S80 med automat er mer ettertraktet på bruktmarkedet enn manuell.

3 Design

Ser du forskjell på en S80 fra 1999 og 2008? Hvis ikke, bør du kanskje vurdere en bruktbil? Vi synes Volvo-designerne har vært for feige med utformingen. Synd, for med C30 og XC60 beviser de at de kan bedre. S80 oser dessverre konservativ og godt voksen mann.

Ønsker Volvo å utfordre tyskerne må det mer til enn en oppjassa S60. Det innvendige designet er langt bedre. Det er absolutt ikke feil å si at S80 har en indre skjønnhet. Problemet er at de fleste som kjøper seg en eksklusiv bil vil at det skal synes, og det gjør det ikke godt nok her.

2 Miljø/økonomi

Firehjulstrekk og automatgir gjør S80 til et miljøsvin. 212 gram CO2 per km er 13 gram mer enn Audi Q5 3,0 TDI quattro S Tronic. Sistnevnte er tyngre og gjør 0-100 km/t 3 sekunder raskere. Her må Volvo skjerpe seg. En liten ting til ettertanke. Vi kjører testbilen i tungt snødriv opp til en hytte på Rendalen. Vi kommer frem på en ypperlig måte, men det gjør også følgebilen. En Hyundai i30 CW.

Er du miljøbevisst, men må ha storbil fra Volvo? Velg en S80 D5 med manuell og forhjulstrekk. Da blir ikke regnestykket fullt så ille. S80 er en dyr bil, og det er lite som skiller opplevelsen fra en godt spekka V70. Vi tipper at sistnevnte kommer til å holde seg best på bruktmarkedet. Ekstrautstyret er, som alle andre biler i denne klassen, dyrt.

Konklusjon

S80 er en super langtursbil. Hadde vi vært bemidlete pensjonister, ville dette vært drømmebilen. Den er stor nok, men vi mistenker at de fleste går for en V70 istedenfor. Da får du en større bil, men også en bil som tar lengre tid å varme opp og har ørlite grann dårligere kjøreegenskaper. Utover det er de veldig like.
På noen punkter er S80 D5 AWD i Summum-utgave blant verdens beste biler, andre punkter er vanskelig å tilgi. Utviklingen de siste årene har gått utrolig fort, og Volvo har dessverre blitt hengende litt etter.

Totalt: 4/6

For deg

Barna har flyttet hjemmefra og du har mye penger på bok.

Ikke for deg

Du ønsker å fremstå som ungdommelig og viril.

Vårt førstevalg

Automat er dyrt, men ettertraktet på bruktmarkedet. Firehjulstrekk klarer du deg sannsynligvis uten. Dieselmotoren som bare kalles 2,4 D slipper ut mer enn D5 med automat, så vi ville gått for en Summum-utgave av D5 automat ,uten AWD.

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå