Volvo V70 er ukens bruktbil i Broom Live. Dette er en bil mange norske familier drømmer om. Den var for dyr for de fleste da den var ny. Men som bruktbil begynner den å være innen rekkevidde for mange. Her er vår brukttest av V70 - nærmere bestemt en 2001-modell med prisforlangende 149 000 kroner:
Å sette seg inn bak rattet i Volvo V70 er en trivelig opplevelse. Det lyse interiøret i testbilen er ryddig med rene og pene flater. Men... er det ikke noe rart med dette setet, mon tro? Syns jeg blir litt ekstra sidrumpa her...
Kollega Sigmund og jeg bytter plass, og han bekrefter min mistanke. Stoppen i sitteputa på førerplassen er litt slapp, så stussen kommer nærmere gulvet enn den burde – og bør fikses. Dette er en av de tingene som skjer etter at en bil har rullet nesten 200 000 kilometer.
Utrolig stillegående
Ut over dette lille feilskjæret, gir den sorte og svært velholdte V70-en et veldig godt inntrykk. Både på svingete småveier og på motorveien oppleves den som komfortabel og retningsstabil.
Volvoen er også utrolig stillegående. Hjulstøy høres nesten ikke, selv på grov asfalt. Bare litt godmodig broomming fra den 5-sylindrede motoren ved belastning.
Clutchen tar litt langt ute, og det er nok ikke veldig lenge før den må byttes. Det er absolutt ikke unormalt i forhold til alder og kilometerstand.
Sterk og smidig
Motoren er en 2,4-liter 10-ventilers, bensinvariant på 140 hk. Den er både sterk og smidig nok. Noen racerbil er det definitivt ikke, men den holder for de aller, aller fleste.
Apropos motor: Nå skal "alle" ha diesel i dette segmentet. Det gjør at du må betale en god del mer for disse. Derfor er det slett ikke dumt å vurdere bensin.
Bilen er romslig i både for- og bakseter. Bagasjerommet er også stort, og lett å pakke med rette, flater. Volvo har vært eksperter på stasjonsvogn i mange, mange år. Det merker du på god plassutnyttelse og mange smarte løsninger.
Tidløs
Og det faktum at den var en av de aller sikreste bilene du kunne få kjøpt da den var ny, er også et tungtveiende argument.
Spenstig vil vi ikke kalle dette utseendet. Men det er noe bunnsolid og ganske tidløst over Volvoen. Holder du den ren og pen, har du en bil som ikke blir gammel på mange år.
Kjapt oppsummert:
Interiør: Gode seter, god plass, ryddig og pent.
Eksteriør: Den bærer alderen godt.
Mekanisk: Med noen få unntak: Solid
På veien: Trygg og komfortabel
For: Komfort, Plass og kvalitet – i den rekkefølgen.
Mot: I overkant traust for enkelte.
Les vår test av ny Volvo v70, klikk her:
Benny mener:
En fin, velholdt og godt utstyrt V70 er populær på bruktmarkedet. Du kan derfor ikke forvente å gjøre noe røverkjøp. Vår testbil ble solgt i løpet av tre dager!
Vurderer du brukt V70, så er det de typiske Volvo feilene – bremseskiver, lenkarmer og forstilling – du må sjekke litt ekstra nøye. På turbo-biler med høy kilometerstand er det ikke uvanlig at turboen må byttes.
Finn en fin og velutstyrtbil med god servicehistorikk - og jeg tror du vil bli en fornøyd Volvo-eier!
Flere brukte Volvoer finner du her:
Visste du at:
- Den råeste modellen heter V70 R-AWD og har 300 hk?
- At V70 bygger på P2-plattformen som kom i 1998 og som var utviklet for Volvo S80?
- Volvo V70 er Sveriges mest solgte bil?
Les mer om denne bilen i Brooms bruktbilguide - klikk her:
Takk: Til Bakken bil for lån av Volvo V70.
Merke: Volvo Modell: V70 2,4 Årsmodell: 2001 Motor: 2,4-liter bensin 140 hk. Km. stand: 189 000. Pris:149 000,-
|