Mercedes-Benz E-klasse BMW 5-serie fokuserte på sporty kjøreegenskaper mens Audi A6 flyttet grenser på interiør og opplevd kvalitet. Mot slutten merket forrige generasjon E-klasse konkurransen hardere enn Mercedes selv satte pris på. Derfor hadde de gjort hjemmeleksa skikkelig da denne debuterte i 2002. De største endringene merkes best innvendig. Her er preget både lettere, lysere og mer sporty enn før. Selve byggkvaliteten føles fortsatt svært solid, men det er ikke så massivt som tidligere. Kjøreegenskapene er også blitt strammet opp. Fortsatt er ikke dette noen utpreget sporty bil (i alle fall ikke med moderat motorisering), men E-klassen kjennes langt mer lettbeint og mer presis enn forgjengeren. Mercedes oppgraderte utstyrsnivåene, og de rimeligste modellene er mindre spartanske enn tidligere. Størrelsen forble ganske uendret og på grunn av designet er ikke stasjonsvogna like praktisk i bruk. Likevel er den blant de aller største på markedet. Du skal pakke dårlig om du ikke får med deg feriebagasjen her. Du kan velge mellom sedan og stasjonsvogn, bakhjulsdrift eller trekk på alle fire. Mengder av ekstrautstyr, både på komfort- og sikkerhetsfronten. Diesel sto for en stor del av nybilsalget og er klart det mest attraktive på bruktmarkedet. Vanlige feil og problemer Som vanlig på Mercedes må endeledd og bærekuler i forstillingen kontrolleres. Det samme må du gjøre med bremseskivene. På biler med ekstra kjølevannsvarmer bør denne sjekkes. På noen biler kan sentrallåsenheten ta kvelden, da denne ikke er glad i fuktighet/kondens. På biler med dieselmotor er det lurt å kontrollere at det ikke er kompresjonslekkasje ved dieseldysene. Dette forårsaker koksing, og i verste fall må topplokket byttes. Sjekk også at alle glødeplugger virker. Disse kan knekke når de byttes, og da må topplokket av. Dyrt! Hva skal du betale Tidligere taxier som har gått 400 000–500 000 km selges for ca 100 000 kr. Som oftest er dette 220 CDI (diesel) stasjonsvogner med automatgir. Tar du sjansen kan dette gi deg ekstremt mye bil for pengene. En 2005-modell 4-dørs med lav kilometerstand kan bli din for under 250 000 kr. En knallfin 2007-modell E 320 CDI stasjonsvogn med 224 hk dieselmotor, mye utstyr og lav kilometerstand, får du for ca 500 000 kr. Dyrest er AMG med motor på 513 hk. Her må du fortsatt ut med mer enn 1 mill for en 2008-modell. + Pluss Kombinerer sportslighet med den solide Mercedes-følelsenKlassens mest komfortable bil - Minus Sedanen har høyt verditapKrever mye motor og luftfjæring før det virkelig blir sporty Beste kjøp Her er det stort sett diesel som gjelder. Vi mener det mest fornuftige kjøpet er en velutstyrt og pent holdt E 220 CDI stasjonsvogn. Styr unna Biler uten automatgir og biler uten klimaanlegg. Biler med stor bensinmotor oppleves også som noe ukurante, særlig i kombinasjon med lite utstyr. Kjøpt ny av Nå blir du overrasket: Taxi-eiere! Og noen privatpersoner med sans for stjerne-komfort.
+ Pluss Kombinerer sportslighet med den solide Mercedes-følelsenKlassens mest komfortable bil - Minus Sedanen har høyt verditapKrever mye motor og luftfjæring før det virkelig blir sporty Beste kjøp Her er det stort sett diesel som gjelder. Vi mener det mest fornuftige kjøpet er en velutstyrt og pent holdt E 220 CDI stasjonsvogn. Styr unna Biler uten automatgir og biler uten klimaanlegg. Biler med stor bensinmotor oppleves også som noe ukurante, særlig i kombinasjon med lite utstyr. Kjøpt ny av Nå blir du overrasket: Taxi-eiere! Og noen privatpersoner med sans for stjerne-komfort.
Fakta - Mercedes-Benz E-klasse (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
BMW 5-Serie (2003-2010) Forrige generasjon 5-serie ble fortsatt regnet som den beste kjørebilen i sin klasse da denne kom på banen. BMW hadde derfor ikke noe akutt behov for å endre..
Audi A6 (2004-2011) Forrige A6 ble brått litt gammel da tredje generasjon rullet inn i 2006. Audi fulgte samme oppskrift, men dro til litt ekstra på alle punkter. Dette ble nest..
Lexus GS (2009-2009) ”Aggressiv” har vært et skryteord i bildesign noen år nå, men Toyotas luksusmerke Lexus velger en annen linje. GS ligger i klassen til BMW 5-serie og Mercede..