Etter et lite hvilekjær med første S/V70 som i praksis var en faceliftet 850, slo Volvo her til med en helt ny modell. V70 flyttet grenser og ble en tøff utfordrer til de tyske statusmerkene. Volvo var inne i en svært god periode, med rommelige utviklingsbudsjetter og høy selvtillit.
Her fortsetter designretningen som startet med S80. Fronten er umiskjennelig Volvo, men rundere og mer aggressiv enn tidligere. Den kraftige hoftelinja gir særpreg. Og bakerst debuterte hekken som siden er blitt et varemerke.
Summen er en svært vellykket kombinasjon av funksjon og form. De rette linjene gir fortsatt mye innvendig plass, men murstein-faktoren er nå nesten helt borte.
Det er ikke bare utseendet som har mye til felles med S80. Bilene deler også samme plattform. Det betyr at V70 for alvor vokste inn i storbilklassen. Det underbygges av et eksklusivt og svært påkostet interiør. Volvo fikk fortjent skryt for både sittekomfort, plass og design. Det er ikke mange biler du sitter bedre i enn denne!
Det er mye å velge mellom på motorsiden. Du kan også velge mellom en «vanlig» firehjulstrekkvariant kalt V70 AWD, og den litt oppjekkete XC70. Den klart mest populære motoriseringen på bruktmarkedet er 2,4-liters diesel. Dette er Volvos første, egne dieselmotor og kom i 2002. Effekten er på 163 hk, en motor som kler bilen veldig bra. Med store bensinmotorer innabords er V70 adskillig mer tungsolgt.
Pent, solid og eksklusivt interiør
Veldig nært å være den perfekte familiebilen
Ikke så sporty kjøreegenskaper som enkelte konkurrenter
De større bensinmotorene er tørste
En fin og velutstyrt V70 (stasjonsvogn) med 163 hk dieselmotor og automatgir.
4-dørs med manuelt gir og lite utstyr oppleves som ukurante og tungsolgte.