TV 2 Play
Min konto
0

Hvorfor blir "alle" modeller kalt SUV nå om dagen?

spurt 2023-03-23 20:10:04 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg ser at i tester og omtaler så er det veldig mange modeller som blir omtalt som SUV'er. Hvor har det blitt av begrepet Kombi-coupe? - je, det høres kanskje ikke så sexy ut, men det er jo det i praksis de fleste modellene er. En kombi-coupe eller hatchback,, femd-ørs familie bil med god lastekapasitet. Selv om mange bilmodeller kan leveres som firehjulstrekk ( men egentlig er mest forhjulsdrevne), betyr det ikke nødvendigvis at de har særlige terrengegenskaper som er med i den egentlig definisjonen av en SUV. Range Rover, Jeep Cherokee ( og flere andre større Amerikanske biler med høy bakkeklaring og firehjulsfdrift), var vel de opprinnelige SUV'er. At en f.eks. Tesla Y er en SUV, ja da burde min fars gamle Renault 16 på 70-tallet også være en SUV.

Tore

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

Kommentarer

Helt enig. SUV-begrepet er strekt i overkant langt på mange modeller. Grunnen er vel så enkel som at det er SUV som selger. Det kan virke noen ganger som kundene ønsker SUV men fabrikantene vil helst ikke lage det.Så blir det kvasiprodukt ut av det, med 3 cm høyere bakkeklaring og middels 4wd system

Vestavær gravatarbildeVestavær ( 2023-03-24 08:53:33 +0200 )rediger

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-24 09:45:26 +0200

Det enklesvaret her er at begrepet "SUV" er kraftig utvannet nå om dagen, det har rett og slett blitt en motegreie, der bilbransjens markedsføring bruker merkelappen for alt den er verdt! Som du forsåvidt er inne på, man spekulerer i å tillegge helt vanlige femdørs familiebiler egenskaper de ikke er i nærheten av å ha! En unevnelig fabrikant som leverer kanhende verdens mest ikoniske firehjulstrekker - du vet - den det står "Landcruiser" på bakdøra på - leverer også RAV4, en av disse bilene som har fått merkelappen "SUV"! Forrige generasjon hadde så fantastisk fremkommelighet at man risikerte å kjøre seg fast i 10 cm nysnø på flatmark, å kjøre ut på gresskledd eng, det var noe man helst burde unngå, gresset hadde en lei tendens til å sette sett på steder det ikke burde være og rett og slett kvele bilen! Som min arbeidsgivers heltidsansatte mekaniker så trefferende formulerte det, denne bilen har det best på asfalt! Og rett skal være rett, RAV4 fungerer jo greit så lenge den har asfalt under hjula! Og det er på ingen måte den verse "SUV"'en der ute!

Når du nevner Tesla, er det nok å bruke 30 sekunder på vår gode venn Tesla-Bjørns test av selveste Tesla X der borte på østlandet et sted, han kjører i en "testløype" som mest av alt fremkommer som en skogsbilvei av alminnelig god standard. Vel, Tesla X er heller ikke en "SUV" når det kommer til stykket! Jeg har kjørt og kommet helskinnet frem på atskillig mer krevende skogsveier der borte i russisk Karelia - med en helt vanlig Golf med firehjulstrekk. Men siden jeg har akkutt allergi mot "flott SUV-design" hhv "flotte SUV-detaljer" som plastikkdeksler opp og i mente, velger jeg en helt ordinær stasjonsvogn med et par cm ekstra bakkeklaring før jeg velger "Alltrack" utgaven, som jo er VW sitt markedsføringsjippo her...! Og som Toyota, man tar munnen full og vel så det, Alltrack gjør deg til den reneste David Livingstone om man skal tro reklamen! Litt som på 60-tallet, dengang som nå, avstanden mellom reklamen og virkeligheten er veldig, veldig stor!

Om vi skal være ærlige, er det svært få moderne biler som fungerer uten asfalt under hjulene. Noen er det, men som vi vet, skal en bil fungere på steder der det ikke er veier i det hele tatt, som i Sibir, ja da skal den være ganske så robust, gjerne litt enkelt konstruert, i tillegg. Da blir det ikke mange kandidater igjen! Nå er det altså som du er inne på, terrengegenskapene står langt, langt nede på lista i dag, nå er det design og image det går i. Sånn er det bare, heldigvis er det fremdeles de som tar vare på og bruker såvel tidligere generasjoner Landcruiser som Lada Niva! Når du nevner amerikanske biler.....rett nok var man tidlig ute med noe som med litt velvile kan kalles den første "SUV", men den første personbilen med seriøse terrengegenskaper ble til der borte i det som engang var SSSR: våre venner i ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar