80-tallet ble 90-tallet, og Audi gjøv løs på det nye tiåret med store ambisjoner. Fjerde generasjon 100 viser at dette så visst ikke var bare prat. Her tok Audi et solid skritt oppover i status og anseelse. Det ble ikke minst lagt merke til hos BMW og Mercedes, selv om de neppe ante hva som kom til å treffe dem utover på 90-tallet.
Stasjonsvogna er ikke like stor som Mercedes E-klasse og 100 er ikke like morsom å kjøre som BMW 5-serie fra samme tid. Men Audien har mange andre styrker som absolutt ble lagt merke til. Dette er en stor og komfortabel familiebil. Rene, aerodynamiske linjer og mange fine detaljer. På interiørfronten tok Audi adskillige skritt oppover i eksklusivitet.
Mange motorer å velge mellom: V6-erne var populære, særlig 2,8-literen. Sterk og stillegående, men også ganske tørst. I motsatt ende fikk du den med 2-liters bensin eller en gammeldags 2,4 diesel. Denne ble senere erstattet av en langt mer moderne 2,5-liter. Audis 2,3-liters bensinfemmer vant også mange venner, en veldig bra motor på sin tid.
Firehjulstrekk var populært. Er du ute etter stor stasjonsvogn med 4x4 til en rimelig pris, er Audi 100 et godt alternativ. Men ikke hopp på den første og beste. Mange er kjørt veldig langt (og mange er kjørt veldig hardt).
Stillegående og komfortabel
Storbil til liten pris
Alderen merkes, særlig i interiøret
De største motorene er tørste, de minste er snaue
Vi vurderer en pen og velholdt Audi 100 med 2,3-liters bensinmotor på 131 hk som beste kjøp.
De eldste årsmodellene med de største motorene, mange eiere, dårlig servicehistorikk og høy kilometerstand. Sammen blir dette som regel en ganske dårlig kombinasjon.
Statuskunder som våget å tenke litt annerledes.