Opel Omega Opels storbil kom i helt ny versjon i 1993. I starten hadde den brukbart tak på kundegruppa som var ute etter storbil, men ikke syntes det var nødvendig å kjøpe statusbil av den grunn. Problemet var bare at det ble færre og færre av dem utover på 90-tallet. Og da vi tippet 2000 var de nesten helt borte. De som kjøpte Omega fikk gleden av å eie en storbil av god, gammel oppskrift: bakhjulstrekk, god plass, høy grad av komfort og et relativt påkostet interiør. Teknisk sett er det gamle og velprøvde løsninger og designet kan best betegnes som traust. Stasjonsvogna er diger og på bruktmarkedet absolutt ikke noe dårlig alternativ til modeller som Passat og Mondeo. Bakhjulsdriften gir noe dårligere framkommelighet, men også muligheter for morsom kjøring. Her får du rett og slett mye storbil til en rimelig penge. Vanlige feil og problemer Dette er kurante og greie biler å ha med å gjøre. God deletilgang og lave delepriser er det også. Bilene begynner imidlertid å bli gamle, og mange har gått langt ganske langt. Se etter oljelekkasje fra motor – både bunnpanne og toppdeksel pleier å lekke. Det er også en del feil med det elektriske anlegget, så sjekk nøye at alle funksjoner virker som de skal. På biler som har gått langt, må du høre etter ulyder fra bakaksel og girkasse. Pass også på at registerreima er skiftet. Intervallet er 60 000 km på firesylinderen og 90 000 km på V6-eren. Ryker reima, er det fullt motorhavari. Skift vannpumpe samtidig med registerreima, så slipper du å skifte denne to måneder senere når den begynner å lekke. Se etter rust i hjulbuer bak, kanaler og nederst på dørene. + Pluss Komfortabel langtursbilPlass, særlig i stasjonsvogna - Minus Gammeldags konstruksjon, slik føles den ogsåIkke ubetydelig «mann med hatt»-faktor Beste kjøp Stasjonsvogn som har gått lite og som er godt utstyrt og av de to-tre siste årgangene. Bensin eller diesel er en smakssak. Det er verdt å huske at dieselmotorene er «gammeldags» og bråker ganske mye sammenlignet med de med aller nyeste teknologi. Styr unna Gamle 4-dørs med lavt utstyrsnivå og høy kilometerstand.
+ Pluss Komfortabel langtursbilPlass, særlig i stasjonsvogna - Minus Gammeldags konstruksjon, slik føles den ogsåIkke ubetydelig «mann med hatt»-faktor Beste kjøp Stasjonsvogn som har gått lite og som er godt utstyrt og av de to-tre siste årgangene. Bensin eller diesel er en smakssak. Det er verdt å huske at dieselmotorene er «gammeldags» og bråker ganske mye sammenlignet med de med aller nyeste teknologi. Styr unna Gamle 4-dørs med lavt utstyrsnivå og høy kilometerstand.
Fakta - Opel Omega (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Ford Scorpio (1986-1998) Det er ikke mange bilmodeller som henger med i hele 12 år, men det kunststykket klarte Ford Scorpio. Den debuterte i 1986 som en litt mer mainstream-storebro..
Saab 9-5 (1998-1998) 9-5 ble en umiddelbar suksess og mange trodde dette for alvor var starten på Saabs klatring helt opp i premium-klassen. Den elegante stasjonsvogna var et spo..
Mercedes-Benz E-klasse (1995-2002) Det var ikke småtterier som skulle følges opp da E-klassen ble ny på midten av 90-tallet. Forgjengeren hadde en nesten unik posisjon i markedet. Elsket av ku..