Ford Scorpio Det er ikke mange bilmodeller som henger med i hele 12 år, men det kunststykket klarte Ford Scorpio. Den debuterte i 1986 som en litt mer mainstream-storebror til Sierra. Fantes bare som femdørs kombi. Da den takket for seg i 1998, var det derimot som sedan og stasjonsvogn. I kjent Ford-stil var Scorpio forresten ikke noen fullstendig ny bil da den ble lansert. Den ble bygget på en forlenget Sierra-plattform og motorutvalget var allerede velkjent. Den ble da også kritisert for gammeldags teknikk – noe det moderne karosseriet ikke helt klarte å veie opp for. Ford hadde selv såpass mye selvtillit at de lanserte Scorpio som et mer prisgunstig alternativ til BMW og Mercedes i storbilklassen. Og på flere områder hang den godt med i konkurransen. Interiøret føltes eksklusivt og plassen var gedigen. V6-motorene var relativt sterke og støysvake, men langt fra bensingjerrige. Stor facelift i 1994. Da forsvant kombi-versjonen og bilen fikk et utseende som virkelig skilte seg ut fra mengden. Du skal lete lenge etter noen som synes den er stilig – tvert imot hevder denne modellen seg godt på lister over verdens styggeste biler. Vanlige feil og problemer Scorpio begynner etter hvert å bli gamle biler ned høy kilometerstand. På biler etter faceliften i 1994 er det spesielt elektriske funksjoner du skal sjekke nøye. Sikringsboksen sitter litt klønete plassert i motorrommet og er utsatt for fuktighet. ABS-lampa lyser ofte. Er du heldig er det bare en sensor som er defekt. Er du ikke heldig, derimot… Defekt vannpumpe på 2-liters bensinmotoren er en feil som går igjen. Rust er selvfølgelig ikke uvanlig på såpass gamle biler og sees først på hjulbuene bak og i nedkant av dørene. Bremseskiver, bærekuler, endeledd, fjærer og støtdempere bør også sjekkes. + Pluss Komfortabel storbil-følelseMye plass, gedigen stasjonsvogn - Minus Veldig mye kvalitetsruskSolid på overtid de siste årene Beste kjøp Den siste årsmodellen som stasjonsvogn med 2-liters bensinmotor. Styr unna 4-dørs sedan med stor bensinmotor. Unntaket er om det er et Cosworth-merke på bakluka; da kan den anbefales på det varmeste! Kjøpt ny av De ville ha storbil, men hadde ikke råd til BMW eller Mercedes.
+ Pluss Komfortabel storbil-følelseMye plass, gedigen stasjonsvogn - Minus Veldig mye kvalitetsruskSolid på overtid de siste årene Beste kjøp Den siste årsmodellen som stasjonsvogn med 2-liters bensinmotor. Styr unna 4-dørs sedan med stor bensinmotor. Unntaket er om det er et Cosworth-merke på bakluka; da kan den anbefales på det varmeste! Kjøpt ny av De ville ha storbil, men hadde ikke råd til BMW eller Mercedes.
Fakta - Ford Scorpio (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Volvo 940/960 (1991-1996) Volvos storbil har røtter tilbake til tidlig 80-tall. Da kom 760 og etter hvert 740 på markedet. 940 og 960 er i praksis facelifter av disse og er ikke akkur..
Saab 9000 (1986-1998) Som en av verdens minste bilprodusenter, hadde Saab begrensete midler til å utvikle nye modeller. 9000 ble derfor til med mye italiensk hjelp. Søstermodellen..
Opel Omega (1993-2003) Opels storbil kom i helt ny versjon i 1993. I starten hadde den brukbart tak på kundegruppa som var ute etter storbil, men ikke syntes det var nødvendig å kj..