Som en av verdens minste bilprodusenter, hadde Saab begrensete midler til å utvikle nye modeller. 9000 ble derfor til med mye italiensk hjelp. Søstermodellene heter Fiat Croma, Lancia Thema og Alfa Romeo 164.
Dette forårsaket naturlig en god del kompromisser. Blant annet måtte tenningsnøkkelen flyttes fra sin «faste» plass mellom forsetene opp til rattstammen. Mange ihuga Saab-fantaster klarte aldri å venne seg til akkurat det...
9000 debuterte som femdørs kombi og var en av de romsligste familiebilene du kunne kjøpe på sent 80-tall. Senere kom en temmelig traust utseende sedan. Opp gjennom levetiden var det mye finpuss i tillegg til en betydelig facelift. Det er derfor smart å se nærmere på bilens tidslinje før du kjøper.
Mot slutten var bilen frakjørt av mange konkurrenter, men Saab kompenserte for det med å tilby stadig mer utstyr. Interiørdesignet tålte tidens tann godt og mange biler er eksklusivt utstyrt med skinn og treverk.
Morsomme turbomotorer
Stor og rommelig, stilig interiør
En del kvalitetsrusk
Ble gammel mot slutten
Jubileumsutgaven fra 1996. Da får du mye utstyr for pengene. Og Saab er morsomst med turbo!
Halvdårlige reparasjonsobjekter som 14 tidligere eiere har gitt opp.