TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

Saab 9000

Saab 9000

Som en av verdens minste bilprodusenter, hadde Saab begrensete midler til å utvikle nye modeller. 9000 ble derfor til med mye italiensk hjelp. Søstermodellene heter Fiat Croma, Lancia Thema og Alfa Romeo 164.
Dette forårsaket naturlig en god del kompromisser. Blant annet måtte tenningsnøkkelen flyttes fra sin «faste» plass mellom forsetene opp til rattstammen. Mange ihuga Saab-fantaster klarte aldri å venne seg til akkurat det...
9000 debuterte som femdørs kombi og var en av de romsligste familiebilene du kunne kjøpe på sent 80-tall. Senere kom en temmelig traust utseende sedan. Opp gjennom levetiden var det mye finpuss i tillegg til en betydelig facelift. Det er derfor smart å se nærmere på bilens tidslinje før du kjøper.
Mot slutten var bilen frakjørt av mange konkurrenter, men Saab kompenserte for det med å tilby stadig mer utstyr. Interiørdesignet tålte tidens tann godt og mange biler er eksklusivt utstyrt med skinn og treverk.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Dette begynner å bli gamle biler, og det meste kan skje. Noen kjører problemfritt 200 000 km, mens andre igjen sliter med ustabil kvalitet og driftsikkerhet. Når det gjelder rust, er nedkant av dørene og skjermenes hjulbuer mest utsatt. Ulyd fra bensinpumpe er en ganske vanlig Saab-gjenganger. Mange opplever også irriterende småfeil med det elektriske anlegget – som feil med instrumenter, varmeapparatvifte osv. Slitt turbo er vanlig, og det samme er slitt kløtsj. Oljelekkasje fra motor og defekt oljepumpe er noe de aller fleste Saab-mekanikere har hørt om. Ofte! Sjekk også vanlige slitedeler som bremseskiver, støtdempere og bærekuler – alt dette er vanlige feil på 9000.

+ Pluss

Morsomme turbomotorer
Stor og rommelig, stilig interiør

- Minus

En del kvalitetsrusk
Ble gammel mot slutten

Beste kjøp

Jubileumsutgaven fra 1996. Da får du mye utstyr for pengene. Og Saab er morsomst med turbo!

Styr unna

Halvdårlige reparasjonsobjekter som 14 tidligere eiere har gitt opp.

Historikk

1985 9000 lanseres. Den leveres som 5-dørs kombicoupe og kommer først med en 2-liters turbomotor på 175 hk. Girkasser er 4-trinns automat og 5-trinns manuell.
1986 2-liters sugemotor med 130 hk kommer. Den er basert på samme motor som 9000 ble lansert med, bare uten turbo.
1988 9000 CD introduseres. Dette er en 4-dørs sedan med litt lengre akselavstand. Første året får man bare CD med turbomotoren.
1990 Nyutviklet 2,3-liters bensinmotor på 150 hk.
1991 SAAB monterer fulltrykksturbo på 2,3-liters bensinmotoren. Nå yter den 200 hk.
1992 Ytterligere en modell av 9000 lanseres. CS er en kombicoupe basert på CD. Den får de samme motorene.
1994 SAAB lanserer en Aero-modell basert på CS-karosseriet. Den har 225 hk fra turbomotoren, sportsligere understell og eksteriør. Samtidig lanseres Griffin, en mer luksuriøsutgave basert på CD-karosseriet med blant annet skinn, automat og klimaanlegg. Den fås med den samme turbomotoren, men med 200 hk.
1996 SAAB lanserer en 3,0 V6 bensinmotor på 210 hk til Griffin.
1998 Produksjonen avsluttes til fordel for nye 9-5.

Sjekk også

Volvo 850 (1992-1997)

Det var ikke akkurat små sko (eller kanskje hjulspor er mer riktig?) 850 skulle fylle da den ble lansert i 1992. Den suksessrike 240-serien hadde hengt med s..

Mercedes-Benz E-klasse (1984-1995)

Dette er en real klassiker på bruktmarkedet. E-klassen ble utviklet før fokus på kostnadskutt og beinhard effektivisering skyllet inn også over de tyske stat..

Opel Omega (1993-2003)

Opels storbil kom i helt ny versjon i 1993. I starten hadde den brukbart tak på kundegruppa som var ute etter storbil, men ikke syntes det var nødvendig å kj..

Siste nytt om Saab