Saab 9000 Som en av verdens minste bilprodusenter, hadde Saab begrensete midler til å utvikle nye modeller. 9000 ble derfor til med mye italiensk hjelp. Søstermodellene heter Fiat Croma, Lancia Thema og Alfa Romeo 164. Dette forårsaket naturlig en god del kompromisser. Blant annet måtte tenningsnøkkelen flyttes fra sin «faste» plass mellom forsetene opp til rattstammen. Mange ihuga Saab-fantaster klarte aldri å venne seg til akkurat det... 9000 debuterte som femdørs kombi og var en av de romsligste familiebilene du kunne kjøpe på sent 80-tall. Senere kom en temmelig traust utseende sedan. Opp gjennom levetiden var det mye finpuss i tillegg til en betydelig facelift. Det er derfor smart å se nærmere på bilens tidslinje før du kjøper. Mot slutten var bilen frakjørt av mange konkurrenter, men Saab kompenserte for det med å tilby stadig mer utstyr. Interiørdesignet tålte tidens tann godt og mange biler er eksklusivt utstyrt med skinn og treverk. Vanlige feil og problemer Dette begynner å bli gamle biler, og det meste kan skje. Noen kjører problemfritt 200 000 km, mens andre igjen sliter med ustabil kvalitet og driftsikkerhet. Når det gjelder rust, er nedkant av dørene og skjermenes hjulbuer mest utsatt. Ulyd fra bensinpumpe er en ganske vanlig Saab-gjenganger. Mange opplever også irriterende småfeil med det elektriske anlegget – som feil med instrumenter, varmeapparatvifte osv. Slitt turbo er vanlig, og det samme er slitt kløtsj. Oljelekkasje fra motor og defekt oljepumpe er noe de aller fleste Saab-mekanikere har hørt om. Ofte! Sjekk også vanlige slitedeler som bremseskiver, støtdempere og bærekuler – alt dette er vanlige feil på 9000. + Pluss Morsomme turbomotorerStor og rommelig, stilig interiør - Minus En del kvalitetsruskBle gammel mot slutten Beste kjøp Jubileumsutgaven fra 1996. Da får du mye utstyr for pengene. Og Saab er morsomst med turbo! Styr unna Halvdårlige reparasjonsobjekter som 14 tidligere eiere har gitt opp.
+ Pluss Morsomme turbomotorerStor og rommelig, stilig interiør - Minus En del kvalitetsruskBle gammel mot slutten Beste kjøp Jubileumsutgaven fra 1996. Da får du mye utstyr for pengene. Og Saab er morsomst med turbo! Styr unna Halvdårlige reparasjonsobjekter som 14 tidligere eiere har gitt opp.
Fakta - Saab 9000 (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Volvo 850 (1992-1997) Det var ikke akkurat små sko (eller kanskje hjulspor er mer riktig?) 850 skulle fylle da den ble lansert i 1992. Den suksessrike 240-serien hadde hengt med s..
Mercedes-Benz E-klasse (1984-1995) Dette er en real klassiker på bruktmarkedet. E-klassen ble utviklet før fokus på kostnadskutt og beinhard effektivisering skyllet inn også over de tyske stat..
Opel Omega (1993-2003) Opels storbil kom i helt ny versjon i 1993. I starten hadde den brukbart tak på kundegruppa som var ute etter storbil, men ikke syntes det var nødvendig å kj..