Finn biler og biltester

Mercedes-Benz E-klasse

Mercedes-Benz E-klasse

Dette er en real klassiker på bruktmarkedet. E-klassen ble utviklet før fokus på kostnadskutt og beinhard effektivisering skyllet inn også over de tyske statusmerkene. Her var det viktigste å bygge en bunnsolid kvalitetsbil. Så fikk det heller koste det det måtte koste.
E-klassen var da også en dyr bil på sin tid. Men de som hadde råd, visste å verdsette plass, komfort, status og følelsen av at bilen var bygget for å tåle hundretusenvis av kilometer. Taxibransjen elsker den og fortsatt kan du se denne generasjonen E-klasse med lampe på taket. Kilometerstanden? Det er slett ikke uvanlig med biler som har gått oppunder en million kilometer!
Noen stor kjøreopplevelse er E-klassen ikke. Her er fokus lagt på komfortable og trygge kjøreegenskaper. På langkjøring matcher den fortsatt langt nyere konkurrenter. Super fjæringskomfort og fin flyt - i alle fall så lenge understell og fjærer/dempere ikke er altfor utslitt.
Dashbord og interiør var langt foran sin tid. Også her er byggkvaliteten bunnsolid. Du finner biler fra 80-tallet som fortsatt ikke har antydninger til knirk og skramlelyder. God plass, både foran og bak.
Stasjonsvogna er en ekte plassmester og kunne også fås som sjuseter. Da satt de to bakerste passasjerene vendt bakover. Alle stasjonsvognene har automatisk nivåregulering bak. I sin tid et svært avansert system - sjekk at det virker som det skal!
Foruten sedan og stasjonsvogn får du også denne E-klassen som coupe og cabriolet. Sistnevnte en fullverdig fireseter med god bagasjeplass. Mercedes rullet ut en gedigen smørbrød-liste av motorer. Alt fra 2-liter bensin (som jobber hardt!) til 6-liter med åtte sylindre. Også mye å velge mellom på diesel, men her merkes alderen relativt godt. De som synes bakhjulstrekk blir litt for utfordrende på norsk vinterføre, kan dra til og kjøpe bilen med firehjulstrekk - på Mercedes-språk kalt 4-matic.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Her kan du finne alt fra nedkjørte og oppbrukte biler til velholdte og fine éneiers eksemplarer med lav kilometerstand. Det er som regel lurt å lete fram et bra eksemplar og heller betale litt mer for det - enn å kjøpe en bil som trenger mye reparasjon. Sjekk uansett etter rust i jekkfester og gulv, samt i forskjermer og hjulbuer i nedkant av dørene. Forstilling, endeledd, hjelpesnekkeforinger, hjullagre, rustne bremserør og håndbrekkmekanisme og bremser generelt, er det også lurt å kontrollere. På biler med høy kilometerstand er det ikke uvanlig med ulyd fra differensialen. Bensinbilene, og særlig de med fire sylindere, kan ha slitt kamaksel og vippearmer. Høyt oljeforbruk forekommer også.

Hva skal du betale

Det finnes biler fra 3000–4000 kr og oppover. Dette er delebiler og reparasjonsobjekter. For en halvgrei bil bør du nok legge deg på ca 25 000 kr. For 50 000 kr kan du få en pen 1994-modell E220, men regn med at den har høy kilometerstand. Dyrest er 300 diesel stasjonsvogn med firehjulstrekk. Disse koster oppunder 200 000 kr hvis de er fullutstyrt og har lav kilometerstand.

+ Pluss

Nydelig komfort, høy kvalitetsfølelse
En kommende klassiker

- Minus

Ikke billig når reparasjonene begynner å komme
Vær forsiktig med de første årgangene, her var det mye feil og problemer

Beste kjøp

En pen og velholdt 230E, helst med automatgir og bra med utstyr.

Styr unna

Biler med rust og som er nedkjørte og utslitte. Det finnes en del av dem.

Kjøpt ny av

Dette var i mange år den ultimate taxien. Men endel godt bemidlete privatpersoner kjøpte den også ny.

Sjekk også

BMW 5-Serie (1988-1996)

Dette er tredje generasjon 5-serie og et stort framskritt i forhold til bilen den erstattet. En skikkelig drømmebil på sin tid: stor, komfortabel, støysvak o..

Audi 100 (1991-1994)

80-tallet ble 90-tallet, og Audi gjøv løs på det nye tiåret med store ambisjoner. Fjerde generasjon 100 viser at dette så visst ikke var bare prat. Her tok A..

Siste nytt om Mercedes-Benz