Mercedes-Benz E-klasse Det var ikke småtterier som skulle følges opp da E-klassen ble ny på midten av 90-tallet. Forgjengeren hadde en nesten unik posisjon i markedet. Elsket av kundene - fryktet av konkurrentene. Mercedes utviklet en bil som var tro mot ”opphavet”. Den nye fronten markerte starten på en lang merke-tradisjon. Særlig stasjonsvogna ble kraftig strammet opp og fikk et mer moderne preg. Under skallet skjedde det imidlertid mye. Onde tunger vil ha det til at Mercedes med denne bilen skiftet filosofi: Fra ”vi bygger bilen først - så finner vi ut hva den må koste etterpå” - til ”vi starter med hva vi kan ta for bilen – så finner vi ut hvor rimelig vi kan bygge den”. Rett skal være rett: Forgjengeren var nesten unødvendig solid bygget. Men her gikk Mercedes litt for langt motsatt vei, og måtte bruke de første årene til å rydde opp i startvansker, med kvalitetsproblemer som tidligere var ganske uhørt for merket. Bortsett fra dette, er denne E-klassen en drøm for de som er ute etter høy komfort og mye plass til en etter hvert svært hyggelig penge. Stasjonsvogna er en av få biler som har plass til tre velvoksne barneseter ved siden av hverandre. Bagasjerommet er også digert, det kantete designet gir optimal plassutnyttelse. Klarer du deg med sedan, kan du gjøre et kjempekjøp. Etterspørselen er lav og her kan du lure naboen til å tro at du har brukt mye mer penger på bil enn du egentlig har. Biler med firehjulstrekk - 4-matic - er svært populære. Interiøret føles fortsatt velbygget og det tåler røff bruk. Bilene som er solgt nye i Norge har gjerne litt mindre utstyr enn de som senere er kommet inn som bruktimport. På bruktmarkedet gir dette seg utslag i til dels store forskjeller. Du trenger ikke være redd for litt kilometerstand, men det er viktig at bilen har blitt skikkelig fulgt opp. I kjent Mercedes-stil kan du velge mellom utrolig mange motoralternativer. Vanlige feil og problemer Rust er noe av det første jeg tenker på her. Alle fire dører, panser og bagasjelokk har blitt skiftet på bøtter og spann slike biler – så sjekk nøye før du kjøper! Ta også kontakt med forhandler for å høre hvordan du forholder deg til dette i forhold til garanti: Hvor lang tid det tar, eventuelle leiebilkostnader under utbedring (tar ofte tre til fire uker) osv. Bensinmotorene i E-Klasse er stort sett ganske gode. På dieselmotorene hender det at det er dårlig tetting mellom dyser og topplokk. Dette skaper koksing og i verste fall må topplokk/dyser byttes. Det er dyrt. Ellers er det som på alle andre MB-er viktig å sjekke forstilling – endeledd og bærekuler – nøye. Sjekk også bremseskiver foran og bak. Klimaanlegg- og sentrallåsanlegget har det også vært noe tull med på denne modellen. + Pluss Stasjonsvogna er en ekte plassmesterStor premium-bil til hyggelig pris - Minus Tørste bensinmotorerKvalitetsproblemer, særlig i starten Beste kjøp Fornuftige motorvalg er E-200 Kompressor (bensin) på 163 hk eller E-220 CDI (diesel) på 150 hk. Prioriter en fin bil med god servicehistorikk og riktig utstyrspakke, ikke heng deg veldig mye opp i motortypen. Styr unna Biler med manuelt gir, uten klimaanlegg og med stor bensinmotor. Er den i tillegg bruktimportert, mangler servicehistorikk og har gått langt, er det bare å lete videre. Kjøpt ny av Utrolig mange taxieiere. Og en og annen privatperson som ikke brydde seg om å bli bombardert med "morsomme" taxi-vitser.
+ Pluss Stasjonsvogna er en ekte plassmesterStor premium-bil til hyggelig pris - Minus Tørste bensinmotorerKvalitetsproblemer, særlig i starten Beste kjøp Fornuftige motorvalg er E-200 Kompressor (bensin) på 163 hk eller E-220 CDI (diesel) på 150 hk. Prioriter en fin bil med god servicehistorikk og riktig utstyrspakke, ikke heng deg veldig mye opp i motortypen. Styr unna Biler med manuelt gir, uten klimaanlegg og med stor bensinmotor. Er den i tillegg bruktimportert, mangler servicehistorikk og har gått langt, er det bare å lete videre. Kjøpt ny av Utrolig mange taxieiere. Og en og annen privatperson som ikke brydde seg om å bli bombardert med "morsomme" taxi-vitser.
Fakta - Mercedes-Benz E-klasse (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
BMW 5-Serie (1996-2003) Forgjengeren tok et kvantesprang. Like stor er ikke overgangen til denne 5-serien, men BMW kom opp med en bil som fortsatt blir regnet som en av deres mest v..
Audi A6 (1994-1997) Dette er i praksis mer en facelift av Audi 100 (som kom i 1991) enn en helt ny bil. Du skal ha bra peiling på Audi for å se forskjellene utenpå. A6 bygget på..
Volvo V70 (1997-2000) En Volvo-modell som bare varte i fem år? Vel, det gikk ikke lenger tid fra 850 ble lansert og til den ble erstattet av S/V70, men til gjengjeld er dette en f..