Hva er dette?
Cabrioleter selger mindre og mindre på det norske markedet. Merkelig, synes jeg – som alltid har hatt sans for biltypen.
Egentlig skulle man jo tro det var motsatt. Vi nordmenn har historisk god råd, mange av oss velger kostbare biler – samtidig som cabrioletene har blitt stadig bedre egnet som helårsbil og bil nummer én. Likevel styrer vi altså unna.
Men det norske markedet er naturligvis mikroskopisk i denne sammenhengen, og bilprodusentene har så visst ikke stoppet satsingen på toppløse biler.
Audi er en av dem som er langt fremme. Med forrige generasjon A3 kom de med sin første A3 cabriolet. Nå er det straks klart for den neste. Det vil si: Bilen kommer til Norge på vårparten. Men Broom er tidlig ute. Vi er nemlig på Rivieraen og prøvekjører.
Tenker du også palmesus, herlig Middelhav og varmegrader når du hører ordet "Rivieraen". Vel, i dette tilfellet er det nok ikke helt slik. Rivieraen på senhøsten, betyr like gjerne åtte-ti grader og lett duskregn.
Men da får vi i alle fall testet bilen under forhold som er ganske vanlige på det vi kaller norsk sommer!
På telt-tur med A3 – les testen av forrige generasjon her:
Hvordan er den å kjøre?
Audi har jobbet mye med kjøreegenskapene siden første generasjon A3 kom mot slutten av 90-tallet. Denne kjennes både lettbent og kvikk og er morsom å ratte rundt på småveiene over Nice og Monaco.
Den tradisjonelle "cabriolet-fleksingen" er nesten helt fraværende. Her har Audi stivet opp karosseriet. Det merkes knapt at bilen mangler tak.
Og ikke minst har de klart å gjøre det uten at bilen har blitt så tung at det igjen går ut over kjøreegenskapene.
Ingen enkel kombinasjon akkurat det – og her er A3 cabriolet en av de beste vi har kjørt. Støydempingen er ofte et annet ankepunkt mot cabrioleter. Her må det være MYE isolasjon i taket, for det er stille inne i bilen, også når vi kjører gjennom tunneler.
Sjeldne Opel-klassikere dukket opp på uventet sted
Hvordan er plassen?
Nye A3 cabriolet har vokst mye. Det gjør underverker for designet (mer om det siden), men det er også bra for plassen inne i bilen.
Med lengde på 4,42 meter, er den ikke langt unna konkurrentene i klassen over.
I praksis sitter fire voksne helt greit her, selv om baksetet i vanlig cabriolet-stil ikke er noe drømmested å oppholde seg over lengre avstander.
Bagasjerommet svelger unna 287 liter med taket nede. Med taket oppe, vokser dette til 320 liter. I praksis perfekt for to personer på tur, for eksempel til Rivieraen – og da helst på en litt annen årstid enn nå!
LES OGSÅ: Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp
Finest utenpå eller inni?
Det er ikke mange slinger i design-valsen hos Audi. Helhetstenkningen går gjennom hele modellutvalget – men akkurat der synes jeg første A3 cabriolet var et overraskende unntak. Særlig med taket oppe, ser den ganske klumpete og uharmonisk ut. Som et litt for stort telt, plassert oppe på en litt for liten bil.
Denne gangen har utgangspunktet vært enklere – og resultatet langt mer vellykket. Audi har som du kanskje vet lansert sedanutgave av A3, og det er denne cabrioleten er bygget på.
Overhenget bak er blitt 18 centimeter lenger enn tidligere. Det gjør en stor forskjell!
Innvendig er det helt A3. Det vil si ganske enkelt og minimalistisk, nesten på grensen til å virke litt spartansk. Men kvalitetsfølelsen er høy og alt er gjennomført, her er det ingen smådetaljer som bryter i helheten.
Topp 10: Disse bilmerkene er mest premium
Går den bra?
En rekke motoralternativer er tilgjengelige under lanseringen. De minste er 1,4 bensin på 125 hestekrefter og 1,6 diesel på 110 hestekrefter. Mer fristende (i alle fall på papiret) er da 1,8 bensin på 180 hestekrefter eller 2-liters diesel på 150 hestekrefter.
Litt tilfeldig ender vi opp med 1,4-literen og må etter en stund dobbeltsjekke at det virkelig er den vi kjører.
Bilen er nemlig overraskende pigg med denne under panseret. Ikke noe råskinn, men nok overskudd til at det blir litt morofaktor over det.
180 bensinhester vil naturligvis løfte opplevelsen flere hakk, og prisforskjellen opp dit er faktisk ikke på mer enn på rundt 80.000 kroner. Da får du også S Tronic-automat, i stedet for manuell girkasse.
Men 1,4-literen duger for de fleste, i alle fall hvis du som meg mener at cabriolet handler mer om cruising enn å kjøre svinger fortest mulig.
Tidlig ute: Dette er bestefaren til Audi Allroad
... og hva er konklusjonen?
Audi kalkulerer med å selge så mye som 60 eksemplarer av denne bilen i Norge når alle modeller er på plass. Klarer de det, snakker vi storselger blant cabrioletene.
Men det har den absolutt også potensial til å bli. Med startpris på rundt 360.000 er det ikke noe å si på prisen. Bilen har vokst seg stor nok til å duge som bil nummer en for single eller par uten barn – eventuelt bil nummer to for familier (bare ikke glem at det kan være ganske kronglete å få unger inn og ut av baksetet på en cabriolet).
Kvalitetsfølelsen er høy, komfort og støynivå er med på å underbygge at dette er en påkostet bil.
Når designen også er en vesentlig forbedring fra første generasjon, ligger alt til rette for en suksess innenfor sitt segment. De første bilene skal være på plass i tide til tørre og fine veier her hjemme våren 2014, nærmere bestemt i mars.
Her er guiden: Det du må vite før du kjøper cabriolet
Pluss: Gjennomført og kompetent bil.
Minus: Interiøret er på grensen til spartansk.
Bil: Audi A3 cabriolet Motor: 1,4-liter bensin Effekt: 125 hk. 0–100 km/t: 10,2 sekunder Forbruk: 0,54 liter/mil Bagasjerom: 287/320/680 liter Pris fra: Kr 360.000 kroner (estimert) |
LES OGSÅ: Denne cabrioleten var virkelig forut for sin tid