Finn biler og biltester

2013 Audi A4 1,8 TFSI 170 hk Stasjonsvogn Bensin

Test: Audi A4 1,8 TFSI: Nå er den blitt enda litt bedre

Men snart blir konkurransen betydelig tøffere ...

Hva er dette?

Familiebilen A4 er Audi sin mestselgende modell. Nå har den fått en facelift – og nye motorer – for å holde den aktuell mot stadig tøffere konkurrenter.

De siste ti årene er det solgt 20.000 eksemplarer her i Norge, i tillegg til at det dette er en populær bil å bruktimportere.

LES OGSÅ: Gjett hvilket bilmerke de mest aggressive kjører

De utvendige endringene er beskjedne, nye lykter og noen nye farger er de mest synlige. I tillegg får alle modellene nå to eksosrør – enten de er samlet på den ene siden, eller en på hver side. Hvilken variant bilen din har, avhenger av motoren.

Og det er noen spennende nyheter under panseret på disse bilene. Blant annet TFSI-motoren i testbilen – som yter 170 hk.

 

Hvordan er den å kjøre?

170 hks motoren erstatter både den forrige 160 hk og 180 hk-motoren. Og den legger seg nærmere 180 hk-forgjengeren når det gjelder ytelser, og nærmere 160 hk når det gjelder forbruk. Det må kunne sies å være å hente det beste fra to verdener.

Standard er for øvrig elektromekanisk styring og start-stopp system. Vi klarer ikke helt å merke den store forskjellen på styringen, her må du nok gå rett fra forrige variant til den nye for å oppdage endringene. Men styringen er presis og direkte – slik vi også opplevde A4-en før faceliften.

Den har ingenting imot å bli kjørt litt aktivt, men S-line understellet gjør den ganske hard og vel fast i fjæringen. Og selv om den er sportslig, er den ikke på nivå med klasseledende BMW 3-serie. Dessuten mangler det en del på å nå opp til komforten til Mercedes.

Men uten S-line understellet vil den nok bli et kompromiss mellom de andre hovedkonkurrentene som mange vil synes passer ypperlig.

LES OGSÅ: Audi A4: 500 hk i denne – smart eller galskap?

 
Hvordan er plassen?

Plassen er naturligvis ikke endret fra tidligere. Men A4 hadde fra før gode argumenter på dette punktet. Det er rikelig med plass i både forsetene og baksetene.

Bagasjerommet på Avanten er på 490 liter, som er større enn både Mercedes C-klasse (485 liter) og BMW 3-serie (460 liter).

Men sistnevnte er i ferd med å byttes ut – og selv den nye sedanenav 3-serien byr på 480 liter. Så her blir nok konkurransen for A4 og C-klassens tøffere etter sommerferien.

Men inntil videre kommer A4 best ut av det tyske premium-trekløveret.

LES OGSÅ: Vant milliongevinst - kjøpte drømmebilen

 

Finest utenpå eller inni?

Små grep er gjort på utsiden – for å gi bilen et mer moderne preg. Lyktene foran og bak er endret, grillen er ny – og det er dessuten endringer på panser, støtfanger og tåkelys. Men det er ikke så store at folk flest vil kunne sette fingeren på så mye annet enn lyktene.

Interiøret har fått mer krom på de forskjellige knappene, det er et nytt ratt med nytt betjeningsoppsett og radio og klimaanlegg har fått sort høyglansoverflate.

Både eksteriør og interiør kommer dessuten i nye farger med faceliften.

Vi har alltid likt designet på nye A4 – den ser barsk ut fra de fleste vinkler, og kler særlig sterke farger i tillegg til de typiske grå, sølvgrå og sorte.

De nye LED-lysene foran synes vi faktisk er litt mindre stilige enn de gamle, mens baklyktene har blitt penere, og ligner enda mer på A6. Totalt sett mener vi faceliften er beskjeden.

Forøvrig har testbilen full S-pakke utvendig - som løfter utseendet det lille ekstra.

Interiøret er klassisk Audi; høy opplevd kvalitet, stilig belysning og brukervennlig. Det blir helt klart penest med S-line-pakke, toppversjonen av MMI-systemet og utvidet klimaanlegg.

Testbilen manglet bare utvidet klima – så interiøret går av med seieren.

LES OGSÅ: Audi A4 2.5 TDI: Kan jeg reparere bilen min selv?

 

Går den bra?

170 hk fra 1.8-literen gir 320 nm. Det er nok til å gjøre A4-en kvikk i responsen. Det fine med bensinmotorene er dessuten at du har momentet med deg oppover på turtallsskalaen. Det er moro.

Tidvis er kreftene såpass voldsomme, at forhjulene sliter med festet. Men med tanke på effekten, skjer det forholdsvis sjeldent.

Mer irriterende er det at den har en tendens til å følg sporene i slitt norsk asfalt. Det blir litt mye korrigering underveis. Igjen noe som kanskje blir bedre om en dropper S-line-understellet.

0–100 km/t skjer på 8,3 sekunder, og både akselerasjonen og kreftene ved forbikjøring holder mål. I tillegg er forbruket hyggelig – vi klarte å nærme oss de offisielle tallene på langkjøring (0,52 l/mil) – mens oppgitt forbruk ved blandet kjøring er 0,61 l/mil. Det er altså en av klassens mest effektive bensinmotorer vi snakker om her.

Det er også et snedig varslingssystem for girskifte. Og med så god støyisolering som det er i denne bilen, kan det fort være at du glemmer at du har bilen i fjerdegir, når du egentlig burde ha den i sjettegir.

Toppfarten er 222 km/t.

Vil du heller kjøpe forrige generasjon Audi A4 (2005-2008) – sjekk vår bruktbilguide her!

 

Og hva er konklusjonen?

A4 har vært vår favoritt i denne klassen. Nå er den blitt bedre – og det er naturligvis gode nyheter. Mer effektive motorer, finjusterte kjøreegenskaper og nytt utstyr er det viktigste de som kjøper den nye versjonen får med på kjøpet.

Vi haster med å legge til at en hel del av både det "nødvendige" utstyret og det helt nyeste utstyret letter deg for noen tusenlapper - slik at prisen på en bil som er greit utstyrt, fort øker med både 50.000-60.000 kroner over grunnprisen.

Dessuten er konkurransen hardnet til. Vi tenker naturligvis særlig på BMW 3-serie, som til høsten lanserer sin stasjonsvogn. Skal vi dømme etter plassen i sedanen, vil nok den bli vel så stor som A4-en, og dermed stiller BMW bedre rustet til kamp enn noen gang før.

Om ikke annet er det gode nyheter for kundene ...

 

Bil: Audi A4 Avant Motor: 1.8 TFSI Motor: 1.8-liter, bensin Effekt: 170 hk/320 nm 0–100 km/t: 8,3 sek. Forbruk: 0,61 l/mil (blandet) Pris: Fra 421.500 kroner (170 hk) fra 362.200 (120 hk TSFI)


Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå