De fleste store bilprodusentene har etterhvert fått et ganske enormt spekter av modeller. Tiden da du fikk én stor og én liten bil som sedan eller stasjonsvogn er forbi.
Nå lages det biler for enhver smak - vi får stort sett akkurat det vi vil ha, og har behov for.
Eller, vent nå litt. Kanskje vi egentlig skulle snu på flisa. For er det ikke egentlig slik at nå får vi alt vi egentlig ikke visste at vi trengte?
Tanken slår oss mens vi finner oss til rette bak rattet i siste skudd på nok en bilklasse. Audi Q3 er en liten SUV - og mens vi kjører ut på testturen, merker vi tidlig at dette gir mersmak.
Bittert
Bilprodusentene har blitt mestere i å skape behov. De forteller oss at det er ikke nok med småbiler, stasjonsvogner, store og mellomstore SUV-er, kassebiler, varebiler, flerbruksbiler, cabrioleter, sedaner, couper, firedørscoupeer eller pick uper. Neida, vi trenger også en egen klasse for små SUV-er.
Det kan være litt bittert å innrømme, men etter en noe skeptisk start, sier vi oss enige. Det er ikke markedet som forteller leverandøren at vi trenger alle disse bilene, men leverandøren som skaper behovet. Audi er blant de som er gode på akkurat det.
Vedder skjorta
Derfor skal du være forsiktig med å kalle lanseringen av Q3 overflødig, selv om de allerede har A3 (med og uten quattro), A4 (med og uten quattro), A4 allroad (med og uten qauttro) og Q5 (ja, du gjettet det, med og uten quattro). Mer enn én gang har nemlig Audi vist skeptikerne at de tar feil.
Kanskje vil Q3 bli deres aller største seier i så måte. Undertegnede er villig til å vedde skjorta på at de når målet - 1200 solgte eksemplarer per år her hjemme - lett.
Spørsmålet er om kjøperne er de som ellers ville valgt storebror Q5, eller om de faktisk stjeler markedsandeler fra fatet til BMW (X1), eller andre litt fjernere konkurrenter som VW Tiguan og årets slager, Mitsubishi ASX.
Audi Q3 er en liten, kompakt SUV - men føles nesten bare som en liten og kompakt bil. I alle fall med sportsunderstellet på plass.
Den smyger seg gjennom svingene og kjennes bare litt svaiende når den presses hardt - det er tross alt en ganske høy bil med 17 cm bakkeklaring.
Understellet er mer enn kompetent til å holde kontakten med veibanen på et tilfredsstillende nivå i de fleste situasjonene vi utsatte testbilene for.
Dette er slik vi har blitt vant med på Audi de senere årene, fokus på sportslige kjøreegenskaper har gitt både justerbart understell og strammere fjæring på S-line-understellet.
Vi er av typen som liker å få signaler om veien gjennom rattet og setet, og synes derfor sportslig understell er et bra tilvalg. De som har mer sans for å kunne flyte over humper og sporinger i veien litt mer komfortabelt, får sitt behov tilfredsstilt ved normalt eller justerbart understell.
Da kjennes bilen avslappende å kjøre - og kombinert med god støydemping og en behagelig sittestilling, er dette en bil for lange turer.
Er den stor nok? Det er et spørsmål mange har stilt seg allerede. Q5 er ganske kompakt, og nå kommer altså en mindre modell. Det vil ikke duge som familiebil, tenkte vi. Så feil kan en ta.
La oss starte med for- og bakseter. Her er plassen nesten utrolig god. Undertegnede strekker seg 190 centimeter over bakken - men det er ikke noe problem å sitte i baksetet. Heller ikke om personen i setet foran er like lang. Imponerende.
Det samme er bagasjerommet. Her tilbys det 465 liter til å fylle med bager og kofferter. La gå, du må pakke sparsomt om du har småbarn, men her har plassen blitt godt utnyttet. Og kanskje viktigst, det er større enn hos BMW X1 (420 liter).
Gulvet blir ikke helt flatt når baksetene legges ned, men du får 1365 liter til rådighet, og det er også mulig å legge ned passasjersetet foran. Praktisk.
Interiøret er det vanskelig å finne mangler ved. Det er i typisk Audi-stil oversiktlig og gjennomtenkt, delikat og moderne. Vi er ikke stor tilhenger av vippeskjerm til navigasjonen - men stort sett alt annet er slik vi forventer av det merket som setter interiørstandarden i bilverdenen.
Sportssetene er gode - både i helskinn og stoff. Det kunne vært ønskelig med enda bedre sidestøtte - men de aller, aller fleste vil trives svært godt.
Men noen vil kanskje savne å kunne styre menyen til navi/stereo og kjørecomputer med joysticken vi har vendt oss til å ha mellom forsetene. I Q3 må du belage deg på at du må utøve den fysiske øvelsen å strekke deg fram og trykke på knappene på midtkonsollen. At vi i det hele tatt merker oss dette er dessverre et tegn på hvor utrolig late vi har blitt når vi kjører bil, men likevel...
Vi kjørte 140-hesters dieselen mest - og mener faktisk at den passer bilen perfekt. Ja, det er moro med diesel på 177 hk, og bensinmotoren med 211 hk er både fleksibel og sporty. Begge er biler med krefter i overflod, med 0-100 på henholdsvis 8,2 og 6,9 sekunder. Og hvis det haster, ja, så må du velge en av de to sistnevnte - de blir først tilgjengelig på markedet.
Men 140 hk gir bilen den "piffen" som trengs for at den skal være underholdende og samtidig økonomisk. Lavest inngangspris og gunstig forbruk vil nok gjøre dette til det alternativet de fleste vil velge.
Dessuten kan du få denne motoren i kombinasjon med forhjulstrekk - og det fungerte nesten bedre enn quattro. Billigere forbruk, god kjørerespons, nok fremkommelighet og lavt forbruk er noen av fordelene det innebærer å velge FWD. Skal du utfordre elementene, velger du uansett ikke Q3.
Denne motoren blir tilgjengelig i desember - og da kun med forhjulstrekk. Firehjulstrekken med samme motor kan du ikke hente hos forhandleren din før i mars 2012.
Det kommer for øvrig en egen test av råskinnet med 300 hestekrefter. Vi kan røpe at den prototypen vekket "må ha"-følelsen i oss...
Mini-SUV-er er vanskelige å få til. Mye av designet må ofres på alteret til plassen. Men Audi har gjort en god jobb. LED-lyktene både foran og bak er noe av det kuleste Audi har laget. De er akkurat passe synlige, uten å bli jålete, og særlig fronten sender et aggressivt blikk. Det kler bilen.
Du kan få den med eller uten S-line. Og her er vi klinkende klare: Velg S-line. Når all plasten rundt hjulbuer og støtfangere får et strøk med lakk, løfter det det inntrykket av bilen betydelig.
Med riktig farge kommer også S-line-spoileren foran til sin rett. Den er mest synlig når fargen er enten lys eller sterk. I sort og grått forsvinner den litt.
Uten S-line mener vi bilen kan se litt ut som den går på stylter om du ser den fra siden, og da særlig om du ikke har 18" felger.
Pris er noe av det viktigste når du skal handle bil. Q3 er så godt priset, at det kan bli et problem for Q5. Med startpris på 375 000 kroner er den nesten 100 000 kroner rimeligere enn storebroren med fire ringer i grillen. Vi er spent på hvor mange som vil mene at det er en drøy prisforskjell når for eksempel bagasjeplassen i Q5 bare er 55 liter større.
Bilen er ca 10 000 kroner dyrere enn X1, men det kan til dels forsvares med plassen. Andre premiumbiler er det ikke naturlig å sammenligne den med.
Miljøaspektet er ikke modellens sterkeste kort. Her er det dessverre litt å gå på - og utslippene på introduksjonsdieselen (177 hk) på 156 g/km er mer på det jevne enn klasseledende.
Vi åpnet artikkelen med å spørre om Audi Q3 er best i klassen. Etter endt test er konklusjonen ganske klar: Ja, det er den. Audi tar ledelsen i en ganske fersk klasse - men mange tøffe konkurrenter er på vei.
Hvilken utgave skal du velge:
140 TDI med forhjulstrekk mener vi gir mest valuta for pengene. Den er en fryd å kjøre, og vil få deg fram dit du trenger, om ikke bakkene er islagte og uvanlig bratte. S-line-pakke gir bilen et designmessig løft.
Må du ha automatgir og quattro, kan vi anbefale den største dieselen på 177 hk. Her får du mer enn nok krefter, en deilig girkasse med dobbelt clutch og du kommer fram over alt.
Du synes X1 er for lav og liten, og at Mitsubishi ASX og Tiguan mangler premiumfølelsen.
Du mener det ikke er behov for enda en liten SUV - som i tillegg er dyrere enn de andre.
(NB: Det ventes at Q3 også vil bli tilgjengelig med en nedtunet motor på rundt 115 hk - pris på denne, og når den eventuelt kommer er imidlertid ikke klart)
140 TDI med forhjulstrekk mener vi gir mest valuta for pengene. Den er en fryd å kjøre, og vil få deg fram dit du trenger, om ikke bakkene er islagte og uvanlig bratte. S-line-pakke gir bilen et designmessig løft.
Må du ha automatgir og quattro, kan vi anbefale den største dieselen på 177 hk. Her får du mer enn nok krefter, en deilig girkasse med dobbelt clutch og du kommer fram over alt.