Finn biler og biltester

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

Japanerne og etter hvert koreanerne fikk omtrent eie markedet for kompakte SUV-er i mange år før de andre bilprodusentene våknet opp og oppdaget at denne nisjen bare vokste og vokste.

Volkswagen kom dermed sent til "selskapet" da de slapp Tiguan i 2008. Sent, men godt.

Tiguan er nemlig en av de klart beste bilene i denne klassen. Den utmerker seg ikke veldig sterkt på noen områder, men totalen er bunnsolid, noe som førte den rett til topps blant klassens mest populære biler.

Tiguan er kjøreglad og faktisk ganske morsom å ratte, interiøret byr på mange smarte og praktiske løsninger som burde få endel av konkurrentene til å skamme seg - og i tillegg tilbyr VW veldig mye utstyr som gjør at du kan skreddersy Tiguanen din helt etter dine egne ønsker.

De aller fleste brukte på markedet har 2-liters TDI med 140 hk. En velprøvd og fin motor som gir veldig bra overskudd i denne bilen.

Interiøret er som sagt smart. Mange oppbevaringsrom og fine løsninger du setter pris på når du lever med bilen. Eksklusivt er det imidlertid ikke, det er mye hard og svart plast rundt omkring. Stort pluss for at baksetet kan skyves i lengderetningen, det sikrer optimal plassutnyttelse. Bagasjerommet er større enn det ser ut til fra utsiden, men kompakte ytre mål gjør at dette uansett ikke får blitt noen plassorgie.

Designet er kanskje det vi er minst ekstatiske over, dette blir både litt snilt og litt puslete i forhold til de beste konkurrentene. Men finner du en bil med R-line-pakke hjelper det helt klart.

I starten kom den med bare firehjulstrekk, etter hvert begynte også VW å tilby en utgave med forhjulstrekk og dermed lavere pris. Tiguan fikk en facelift i 2011, men du må nesten eie bilen selv for å se forskjellene. Før eller etter facelift har heller ikke mye å si for prisene i bruktmarkedet.

Det som imidlertid har mye å si, er om bilen har automat eller manuell girkasse. Biler med manuell kasse er langt mer tungsolgte og skal være adskillig billigere enn tilsvarende med automat. Tiguan er faktisk en av de bilene der nybilkjøperen får igjen automat-tillegget og vel så det ved innbytte.

Biler med automat blir sjelden liggende lenge til salgs, og med mindre selger har bommet helt, er det sjelden prutningsmonn. Tiguan med manuell girkasse er det imidlertid langt bedre muligheter å presse prisen på.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Lav motortemperatur på dieselmotorene og dermed lite varme fra varmeapparatet når det kaldt ute er noe VW (og flere med dem) sliter med når gradestokken kryper nedover på det blå feltet. Det finnes per i dag ingen løsning på dette problemet.

Bremseklossene bak slites ofte unormalt fort på Tiguan, så sjekk disse. En ny og bedre type klosser har kommet.

Når det er veldig kaldt ute kan bilene rett og slett stoppe. Det er EGR-ventilen som fryser. Her er det en software-oppdatering som må til for å løse problemene.

På biler med DSG-girkasser har mecatronic-enheten (den elektrisk / hydrauliske styremodulen) til girkassa blitt byttet på noen eksemplarer. Selve DSG-kassa er det svært lite problemer med.

+ Pluss

Fleksibelt interiør, god plassutnyttelse.
Kjøreegenskaper og motorer.

- Minus

Pustes i ryggen av nyere konkurrenter.
Kunne helt klart sett litt spenstigere ut.

For deg

Du skal ha en kompakt, praktisk og velkjørende SUV.

Ikke for deg

Du er opptatt av machofaktor eller å snobbe i nabolaget. Tiguan er et typisk fornuftsvalg.

Beste kjøp

Godt utstyrte dieselbiler - gjerne R-line, med firehjulstrekk og DSG-girkasse. Eventuelt rimelig forhjulstrekker, det er gjerne mye bil for pengene.

Styr unna

Biler som har manuelt gir er de mest tungsolgte. Dermed skal de også være en god del billigere enn automat, hvis du skal slå til på dem.

Kjøpt ny av

Erke-norske familier som gjerne har hytte på fjellet. Den er absolutt ikke prangende og ligger ofte nærmere langrennsløyper enn alpinbakken.

Sjekk også

Ford Kuga (2008-2009)

Ford solgte den amerikanske Maverick med liten suksess i Europa, men tyske Kuga fra 2008 har langt større ambisjoner. Den stiller til kamp med typisk moderne..

Nissan Qashqai (2007-2013)

Er det en SUV? En litt høy stasjonsvogn? Eller en stor kombi? Qashqai er en av bilene det ikke er så lett å sette i bås – og det er selvfølgelig helt tilsikt..

Toyota RAV4 (2006-2006)

RAV4 la på seg litt i tredje generasjon, men er fortsatt en av klassens minste biler. Takket være meget god plassutnyttelse og fin fleksibilitet merkes ikke ..

Siste nytt om Volkswagen