Hva er dette?
Det drøyde litt før Audi kom med en SUV – og når de først kom så var det med monster SUV-en Q7 – som var kjempehipp i seks måneder før downsizing og mindre SUV ble in. Da var Audi imidlertid raskt på pletten med sin Q5 for et par år siden. Trenden mot mindre, lettere og mer miljøvennlige SUV-er fortsetter. Derfor lanserte Audi den enda mindre Q3 tidligere i år.
”Grunnstammen” i Q3 kommer fra VW Golf og Q3 er teknisk-tvilling med VW Tiguan, men skal konkurrere på et litt høyere nivå mot biler som BMW X1, Range Rover Evoque og Volvo XC 60. Sistnevnte er riktignok noe større, men prisene er faktisk ikke ulike...
Audi Q4? For deg som synes Q5 blir for traust:
Hvordan er den å kjøre?
Audi Q3 har konsekvent oppførsel. Noe understyringen, som tross Quattro firehjulstrekksystem får meg til å føle at jeg kjører en forhjulsdrevet bil. Den gir trygge tilbakemeldinger om hva som skjer i motsatt ende av rattet.
Understellet er justerbart med Audi Drive Select, og kan derfor tilpasses om du vil kjøre komfortabelt, økonomisk eller litt mer sporty. Det er enkelt å trives her. Gode seter, mye utstyr, høy grad av opplevd kavitet og god støyisolering. Det føles som å kjøre en større bil.
DSG-girautomatikken er i toppklasse når det gjelder raske girskift og det å velge riktig utveksling. Med sju trinn å velge blant har den også ett trinn mer enn de fleste konkurrentene, som nøyer seg med seks.
Noe som igjen gir hyggelige resultater både når det gjelder ytelser og forbruk. Her er Q3 blant de aller beste i klassen.
Her er rå rapport fra Q3-lanseringen i sommer
Hvordan er plassen?
Den kan sammenliknes med Audi A3 Sportback – det er jo i prinsipp samme bil bortsett i fra at denne går på stylter. Den er ”bare” 4,4 meter lang, så det er noen helt klare fysiske begrensinger her. Plassen foran er både god og raus alle veier, og det er ikke noe problem å finne seg til rette her.
Bakseteplassen lider nok litt under dette, men barn og ungdom sitter helt greit og har god oversikt her. Skal bilen brukes av fem røslige mannfolk med mye bagasje så har du et problem. Men til normalt bruk så holder det for de fleste.
Bagasjerommet svelger unna 450 liter og det er helt greit for en bil på denne størrelsen. Allikevel tror jeg nok vi får se en del Q3-er med takboks.
Les vår test av Audi Q7 her:
Går den bra?
Under panseret på testbilen finner vi den etter hvert velkjente 2-liter TDI-motoren. 177 hk og respektable 380 nm har de klemt ut av den. Det gjør at 0-100 km/t går unna på 8,9 sekunder – med automat og firehjulstrekk. Det er bra. Toppfarten er oppgitt til 212 km/t og holder i massevis, det og. Bilen oppleves som både kvikk og lettkjørt.
Dieselforbruket ligger på 0,59 l/mil ved blandet kjøring, noe som igjen gir et CO2-utslipp på 156 g/km.
Du kan også få Q3 med forhjulstrekk og 140 hk dieselmotor – da blir den MYE billigere også, vil du ikke ha diesel så finnes den med bensinmotorer på henholdsvis 170 og 211 hk.
Finest utenpå eller inni?
Q3 er ”veldig Audi” både utenpå og inni. Den byr ikke på verken revolusjon eller store overraskelser. Jeg føler liksom at jeg har sett dette mange ganger tidligere. Men – for all del det er helt, pent og ordentlig, men jeg savner kanskje litt mer lekenhet og litt mer karakter. På den annen side, dette er en bil som de aller fleste både liker og kan akseptere.
Krysser man av litt i tilbehørslista så kan den bli ganske så eksklusiv innvendig og tøff utvendig også. Sjekk bare prisene før du går i gang med denne øvelsen, for her tar Audi seg svært godt betalt.
Jeg gir den en knepen hjemmeseier til eksteriøret. En kort og høy bil er ikke lett å få pen og linjelekker. Nå er kanskje heller ikke linjelekker det første jeg tenker når jeg ser den, men jeg føler at de har lyktes godt med utseende.
At testbilen er hellakkert trekker også opp. Her er det ikke noe synlig svart ”offroad-plastikk” og det hele blir ganske så elegant ...
Dette er stor SUV-en mange norske familier drømmer om:
...og hva er konklusjonen?
Dette er en, pen, trendy, og velkjørende men liten SUV. Du må være villig til å betale. ”Nødvendig” utstyr i dette segmentet beløper seg fort til 150 000 kroner – minst. Så da passerer man fort 600 000 og man kan ikke akkurat påstå at det er mye bil for pengene. Testbilen var ”riktig” utstyrt og på prislappen står det 655 000 kroner.
Kan jo bare kjapt nevne i en liten bisetning at en VW Golf 2-liter TDI på 140 hk og med 4Motion (firehjulstrekk) i velutstyret Highline-utgave koster fra 325 000 kroner. Det er faktisk samme bil.
Les også: Her er de 10 beste brukt SUV-ene:
Pluss: Komfort, status og valgmuligheter
Minus: Prisen
Bil: Audi Q3 Modell: 2,0 TDI S-tronic Quattro Motor: 2-liter diesel Effekt:177 hk / 380 Nm 0-100 km/t: 8,9 sekunder Drivstoff forbruk: 0,59 l/mil ved balndet kjøring Tilhengervekt: 2000 kg. Pris fra: 474 900 kr Pris testbil: 655 000 kr |
Litt større bil? Her er vår test av Audi Q5: