Markedet for crossovere eller kompakte SUV-er kan nesten synes å være umettelig.
Det kommer stadig nye modeller inn, samtidig som gamle travere holder koken imponerende godt.
Audi Q3 har rukket å bli tre år og opplevde en solid nedgang i salget i fjor. I år er det imidlertid ventet at pilene skal begynne å peke oppover igjen.
Nå har Q3 nemlig kommet i en utgave som passer det norske markedet svært godt. Vi snakker 140-hesters dieselen i kombinasjon med Audis automatiske S Tronic-girkasse. Tidligere måtte du opp til 177-hesters utgaven for å få kombinasjonen diesel og automat – og det er noe svært mange norske bilkjøpere ønsker seg.
Så gjenstår det å se om 140 hestekrefter er tilstrekkelig i denne bilen. Testbilen har en startpris på 451.300 kroner. Med en god del ekstrautstyr på plass, stiger prisen til 559.480 kroner. Da føles den ikke overdådig utstyrt, men du har absolutt alt du trenger.
Her kan du lese testen av bilen med 177-hesters diesel
Hvordan er den å kjøre?
Audi har virkelig tatt skritt oppover på kjørefølelse de siste årene, og det er ytterst få biler i denne klassen som er i nærheten av å tilby samme kombinasjon av presise kjøreegenskaper og komfort som denne.
Et avansert understell tar seg av alt fra piggslitt asfalt til store telehiv – på strak arm. Kjørefølelsen minner om biler en klasse over, samtidig som den er kjapp og lett håndterlig på grunn av størrelsen.
En kveldstur med skikkelig gufne forhold på svingete og glatte veier, avslører virkelig hva som bor i bilen. Den gir godfølelse og trygghet hele veien. Og det at den er såpass kompakt og lav, gjør at vi overhodet ikke merker tendensene til krenging som en del større konkurrenter sliter med. Legg til meget godt støydemping, og dette er å kjøre på første klasse.
Hvordan kan denne være så billig?
Hvordan er plassen?
Foran er det (igjen) som å sitte i en bil en klasse over.
Baksetet holder akkurat for to voksne. Tre unger kan også sitte der, men det kniper fort i bredden.
Bagasjerommet er oppgitt til 460 liter.
Jeg funderer litt på hvor alle de literne er, for det ser ikke imponerende stort ut.
Men har du plassbehov over dette, er det nok smartere å kjøpe en stasjonsvogn med firehjulstrekk. Eventuelt som mange Q3 eiere gjør: Anskaffer seg skiboks.
Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?
Finest utenpå eller inni?
Ankepunktet mot Q3-designet er at det kan virke litt puslete, særlig i lyse farger. Testbilen fungerer bedre, og nyter også godt av S Line-design. Det gir det et par ekstra løft. Men fortsatt er ikke dette verken veldig lekkert eller veldig sporty. Utvendig synes jeg Q3 rett og slett er litt midt på treet.
Innvendig er det mer særpreg. Audi kjører her er dashborddesign som er minimalistisk og på kanten til å virke litt spartansk. Men de løfter det med en del elegante detaljer. Dessuten er det høy kvalitetsfølelse i alt du tar og føler på. Brytere og hendler er gode å betjene, og gir akkurat passe motstand. Her er det noen som har gjort jobben sin og det bra! Vi gir seieren til interiøret her.
Dette er en ulv – i Skoda-klær
Går den bra?
177-hesteren gir nok litt mer morofaktor, men jeg savner egentlig ikke noe mer enn de 140 som bor under panseret her i løpet av testperioden. Motoren jobber særdeles godt sammen med automatkassa og er tilstrekkelig pluss litt til.
Den er sterk på mellomaksellerasjoner, kjapp i byen – og har nok overskudd til å gjennomføre forbikjøringer på en trygg måte. Det offisielle tallet på 0–100 km/t er 9,9 sekunder. Det stemmer bra med våre erfaringer.
... og hva er konklusjonen?
Ny motor/gir-kombinasjon til tross: Q3 vinner fortsatt ikke prisen for "mest bil for pengene". Det koster å velge premiummerke i denne klassen, men har du pengene, vil jeg våge påstanden at det er verdt det.
Q3 er først og fremst en veldig gjennomført bil. Gode kjøreegenskaper, høy kvalitetsfølelse, meget god støydemping, fin motor og nydelig girkasse – det er fint lite å trekke for her bortsett fra prisen. Plassen kunne naturligvis vært bedre og det hadde ikke skadet med for eksempel baksete skyvbart i lengderetningen, slik blant andre konsernbror VW Tiguan har. Men hvis du trenger mye plass, velger du enten større SUV, eller stor stasjonsvogn med 4x4. Så enkelt er det.
Q3 appellerer til "må ha- følelsene. Det gjør den til et svært attraktivt valg i denne klassen.
Pluss: Gjennomført bil med premiumfølelse
Minus: Men det koster.
En japansk konkurrent har blitt mye bedre. Les testen her:
Bil: Audi Q3 Modell: 2,0 TDI quattro S-tronic Motor: 2-liter diesel Effekt: 140 hk / 330 Nm 0–100 km/t: 9,9 sekunder Forbruk: 0,57 l/mil ved blandet kjøring Lengde/bredde/høyde: 438/183/159 cm. Bagasjerom: 460/1365 liter Pris fra: Kr 451.000,- Pris testbil: Kr 559.480,- |
LES OGSÅ: Flerbruksbil? Disse bør du holde deg unna!