Finn biler og biltester

2013 Audi Audi S3 2,0 TFSI Combi Coupe Bensin

Test: Audi S3: Pass opp – denne biter fra seg

Og det er spesielt én nyhet som gleder oss stort.

De virkelige godbitene til Audi får S og RS i navnet sitt. Dette er råskinnvariantene av de mer folkelige modellene – og har hatt for vane å dukke opp noen år etter at en ny modell blir lansert. Men som en del av Audis nye strategi skal S- og RS-modellene nå komme mye raskere ut på markedet.

Et resultat av dette er at S3 kommer bare ett år etter at vanlig A3 så dagens lys. I Norge blir den tilgjengelig i september – men vi har vært i Tyskland for å sjekke hva du har i vente.

Og la oss si det slik: Har du råd, er dette en skikkelig godbit!

Les vår test av Audi A3 Sportback her

 

Hvordan er den å kjøre?

A3 har gjort et stort sprang med siste generasjon. Den nye modellen er vesentlig bedre og større enn den forrige. Det samme kan sies om S3-varianten. Nå er det riktignok "bare" en 2-liter under panseret, men den tryller fram krefter som virkelig gir fraspark.

I svingene kan du kose deg med trygge kjøreegenskaper. Ja, Quattro-systemet er nesten så stødig og bra at det kan gjøre kjøreopplevelsen litt mindre morsom. Men det er absolutt rom for å kunne leke med denne bilen. Styrefølelsen er god og gjør at du kan presse grensene litt når du vil det.

Den er også utstyrt med sportsunderstell – som senker bilen 25 mm. Det kan jo høres litt skummelt ut, mange har tatt skrekken etter å ha humpet av gårde så ryggmargen blir rene trekkspillet på harde S-line-understell.

Men takket være Audi Drive Select, som gjør at du kan velge mellom komfort-, sportslig- eller økonomisk oppsett, så går det faktisk helt fint. Til vår store glede betyr nemlig komfort-modus nå at du faktisk kan slappe av og nyte kjøreturen, uten å bli ristet rundt som en milkshake.

Lyden er også herlig tunet – så du får en raspende grom sportsbil-lyd under akselerasjon – uten at det blir slitsomt inne i kupeen når du cruiser på motorveien.

LES OGSÅ: Audi: Fra raring til luksusbil

 
Finest utenpå eller inni?

Selv om S3 er blitt voksen, er den fortsatt leken. Men det får du ikke inntrykk av når du ser den på veien. Eksteriøret domineres av stramme linjer og få detaljer som avslører at det er snakk om en råtass. De sparer vel det kruttet til RS-versjonen.

De vanlige detaljene er der, som speilhus i matt aludekor, en diskret stylingpakke og S3-merker i grillen. Dessuten er dette den første S3-en med fire eksosrør bak.

Likevel blir den en ganske anonym bil å se på – absolutt elegant og sportslig, men ikke utagerende på noen måte. Den trenger knalle farger, og gjerne litt gromme felger, for å skille seg fra mengden.

Interiøret er mer av det samme. Noen detaljer avslører at dette er en "lekebil" – men det meste er gravalvorlig, mørkt og litt tungt.

Men alt er bunnsolid: Alle knapper, dashbordet, sportsrattet, kvaliteten på skinninteriøret, skjermen til infotainmentsystemet og de lekre detaljene i instrumentene – det er skoleeksempelet på hvordan du skal få fram det som omtales som opplevd kvalitet. Og setene, med diamantmønster, er nydelige å sitte i.

Vi liker best interiøret.

LES OGSÅ: Dette er Robins Audi S3 – et råskinn

 

Hvordan er plassen?

På lanseringen er S3 kun tilgjengelig i tredørs-versjonen. Den er nok den peneste å se på, men de fem-ti eksemplarene det forventes å selges i Norge vil trolig være Sportback (SB)-versjonen – med fem dører. Og her har vi gode nyheter: Denne gangen kommer SB-versjonen samtidig med tredørs-utgaven.

I Sportback-varianten får du ikke bare lettere adkomst til baksetene, men bagasjerommet vokser også fra 365 til 380 liter.

Det er på nivå med VW Golf, og må sies å være bra i "kompaktklassen".

I baksetene er det også tilstrekkelig med plass til to, både i høyden og til beina.

BMW vil også være med på leken ...

 

Går den bra?

I nye Audi S3 er det nå 300 hk – med utgangspunkt i en 2-liter. Det er rimelig heftig – og sørger for betydelig bedre ytelser enn de to foregående generasjonene.

0–100 km/t tar bare 4,8 sekunder med S-tronic-girkassen. Det er en bedring på hele 0,7 fra utgående modell. Med manuell gir er tilsvarende tall 5,2 sekunder.

Toppfarten er 250 km/t – og bilen er stødig som et fjell i godt over 200 km/t – det kan vi skrive under på etter å ha testet den på Autobahn i Tyskland.

Og hvis du trenger fornuftige grunner til å kjøpe en S3 – så er det bare å se på forbruket. 0,69 l/mil (med automat, 0,70 l/mil med manuell) er ganske så imponerende i en sportsbil, og skyldes blant annet lavere vekt og en effektiv motor.

Pluss: Bunnsolid, trygg og rask

Minus: Pris, ikke fullt så leken som du kanskje tror

LES OGSÅ: Audi A3: Audi lanserer "Kina-modell" i Norge

 

Og hva er konklusjonen?

Nye S3 er blitt større og sterkere, ja, rett og slett mer voksen. Og selv om det går fælt, så er den likevel ikke så leken som GTI-biler ofte er. Til gjengjeld er den en fullverdig cruiser, som tåler lange turer uten at sjåfør og passasjerer blir ristet i fillebiter på veien.

Vi liker S3 a la 2013 – men prisen som starter på rundt 730.000 kroner vil likevel gjøre den til en sjelden art på norske veier.

Mange vil nok nøye seg med nye VW Golf GTI – som vi snart også skal teste. Men for de som har råd, er S3 blitt en herlig sportsbil – som liker å kjøre voksent.

LES OGSÅ: VW Golf GTI: Legenden er blitt helt ny

Bil: Audi A3 Type: S3 Motor: 2-liter, bensin Effekt: 300 hk/380 nm 0–100 km/t: 4,8 sek. (S-tronic) / 5,2 sek (man.) Forbruk: 0,69 l/mil (S-tronic) / 0,70 l/mil (man.) Bagasjerom: 365 liter (380 liter, SB) Pris: Fra ca. 730.000 kroner

 

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå

Antall visninger