Finn biler og biltester

2012 BMW 1-Serie M Coupé Coupè Bensin

Test: BMW 1 M Coupe: Denne ødelegger frisyren din

BMW har laget en moderne sportsbil – old school.

M. En helt vanlig bokstav. Men sett den foran 3 eller 5, og alle som har et snev av bilinteresse vil skjerpe sansene. Det er nemlig slik at når BMW skal lage noe ekstra rått, noe som virkelig gir resten av bilverden noe å strekke seg etter, så gir de bilene en M foran seriebetegnelsen. M står for Motorsport.

Det hele startet med super- og racerbilen M1 i 1978.

Den legendariske M1-betegnelsen kunne ikke la seg rokke ved – dermed fikk M-versjonen av 1-serien klare seg med et "vanlig" M-merke på koffertlokket. Betegnelsen er BMW 1 M Coupe.

Men la deg ikke i et nanosekund lure til å tro at denne bilen bare later som den hører hjemme i den ytterst eksklusive, om enn stadig større, M-familien til BMW.

Snarere tvert imot – her har BMW gått tilbake til "røttene", og laget en liten, rask og HYSTERISK morsom råtass – fås med rekkesekser, bakhjulstrekk og manuell gir. Kan det bli bedre?

LES OGSÅ: Sportsbil til halv pris

 
Stopper midt i veien

Undertegnede så første gang en 1 M Coupe i virkeligheten tidligere i høst. Den stod på hengeren til en trailer, som var parkert paralellt ved veien jeg kjørte på - og noen var i ferd med å sette seg inn for å kjøre den av hengeren. Dette måtte jeg høre!

Jeg bråstoppet midt i veien, like ved hengeren. Vinduet på passasjersiden gikk ned akkurat tidsnok til at jeg fikk høre bilen starte. Symfonien fra rekkesekseren med dobbel turbo var vidunderlig. Den raspet i gang på en måte som ga meg frysninger – og et ikke ubetydelig ønske om å høre den presse turtallet langt høyere – med meg bak rattet. Helst i tunnel.

Det er slike øyeblikk en må være litt over middels bilinteressert for å virkelig sette pris på.

Dessverre ble "musikken" avbrutt av tuting. En person som åpenbart var langt unna like interessert i motorlyd som meg, ville gjerne kjøre videre. Det var greit - jeg hadde fått mitt øyeblikk.

LES OGSÅ: Rå sportsbiler til Passat-pris

 

Horn

Bare noen uker senere er det derfor nærmest surrealistisk at nettopp jeg kan trykke på startknappen i nøyaktig den samme bilen. JEG skal prøvekjøre en av årets heftigste biler.

Jeg vet at hele Broom-gjengen gråter seg i søvn av misunnelse denne uka. Men det får stå til – jeg vant loddtrekningen. Hva jeg har gjort i et tidligere liv for å fortjene dette er jeg ikke sikker på - og ikke gidder jeg å tenke så mye på det heller ...

Begge vinduene er nede når jeg vekker bilen til liv med et lett trykk. Det er et høytidelig øyeblikk. Akustikken i garasjen til BMW Norge på Fornebu kunne ikke vært bedre. Selv på tomgang buldrer det nok til å fortelle at denne bilen mener alvor.

Jeg kommer ut på motorveien i retning Drammen – og lar den lille svarte M Coupeen få fri tøyler, bare noen sekunder. Ekstasen er vanskelig å beskrive.

Mens sveisen ødelegges av to av de største hornene i manns minne – tenker jeg bare en ting: Jeg lovet å levere den tilbake etter fem dager. Men det kan de bare glemme! De får den aldri tilbake. ALDRI!

LES OGSÅ: 2012 BMW 1-serie: Minstemann er blitt voksen

 

Prøv også:

Audi RS 3:

Samme sjanger - men denne har firehjulstrekk. Litt kjappere til 100 km/t, og litt mindre bagasjerom.

Audi TT RS:

Samme motor som i RS3 - også denne med firehjulstrekk.

Porsche Cayman:

En del dyrere, mindre plass, mer eller mindre like rask - men det er Porsche...

 

LES OGSÅ: Dette er Norges mest populære bruktbil

BMW 1 M Coupe

Pris: fra 1 013 900 kroner

Motor: 2979 ccm 6 syl, twin turbo

Effekt: 340 hk, 450 nm

Forbruk: 0,96 l/mil (blandet)

0–100 km/t: 4,9 sek.

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 1497 kg

Lengde: 4,38 m Bredde: 1,8 m Høyde: 1,42 m

Bagasjerom: 370 liter

LES OGSÅ: Skal du kjøpe brukt BMW 1-serie - da bør du vite dette!

 

 

6 Kjøreglede

Det kan nok skrives bøker om hvor mye moro du kan ha det bak rattet i en BMW 1 M Coupe. Vi garanterer, 100 prosent, at selv svigermoen din vil hyle i begeistring når du lar den gyve løs i første og andregir. Vi har nemlig prøvd.

Den korte og lette bilen har 19" felger, med 265-dimensjon bak – og selv om motoren er brutal klarer bilen på nesten ufattelig vis å presse kreftene ned i bakken uten å spinne for mye.

Likevel er førstegiret naturlig nok vanskelig å få utnyttet helt, men andregiret, Herre, for en opplevelse. Det bare varer og varer.

Og er du rampete KAN du la svansen danse både hit og dit når bilen står i M-modus. Da blir den nemlig enda mer leken. Men husk, det er ikke lovlig å "burne" rundt på norske veier. Så finn et egnet sted.

5 Interiør/plass

Før du kaster deg over kommentarfeltet og hoderystende hamrer ned protester på at en så liten bil kan få så høy score på et punkt som blant annet omhandler plass, så ta deg tid til å lese begrunnelsen.

Hvilken andre biler som kan tilby ytelser som 0–100 km/t på 4,9 sekunder, tillater at du har barnesete med en 3-åring og svigermor i baksetet – der begge hyler av begeistring? Hvilken andre biler med en toppfart på over 250 km/t – og lar deg pakke med både koffert og bag i bagasjerommet?

Foreløpig finner du noen, ja. Men hvis du i tillegg legger inn de ekstreme kjøreegenskapene som 1 M Coupe tilbyr, komforten og luksusutstyr som navigasjon med Google-maps og telefon – så faller mange av.

Når det er sagt, objektivt sett er det selvsagt ikke god plass. Og du kan ikke pakke den største barnevogna i bagasjerommet, eller dra på lange turer med voksne i baksetet. Så har vi sagt det også.

Interiøret ellers er laget litt med samme utgangspunktet som eksteriøret: Tøft og gromt, men på en diskret måte. Det finnes noen merker her og der, semsket skinn i dører og på dashbordet og kontrastsøm i rødt.

Men alt slik noe kan jo ordnes på en vanlig 1-serie også. Men EN ting avslører at dette alvor: Under turteller finner du ingen informasjon om drivstoff-forbruket. slik du gjøre i alle andre vanlige BMW-er. Og når du tenker deg om – hva skal du med det? Nei, da er oljetemperaturmåleren langt mer essensiell.

Hvis en har et kritisk blikk kan nok interiøret virke noe spartansk for en bil til en million kroner. Men pytt sann – du kunne tilgitt denne bilen din for å stikke av med kjæresten din og brenne ned huset så snart du jager turtallet oppover forbi 3.000 o/m.

6 Motor

Dette er noe av det aller ypperste vi har vært så heldige å teste. Den byr på alt. Mest imponert er vi over at kreftene gjøres tilgjengelig fra et så lavt turtall. La oss tydeliggjøre det. Om du skulle velge å kjøre i 40 km/t i 6. gir, så mukker i motoren et sekund. I stedet drar den jevnt oppover når du trykker inn gassen – og fra 80 km/t begynner pådraget å bli heftig. Så fleksibel er motoren.

Når du lar det stå til i andregir, og får du sjansen kommer du til å la det stå til i andregir ofte, så snakker vi en opplevelse som best kan beskrives som euforisk.

Høres det rart ut at en slik følelse kan oppstå ved å kjøre bil? Tja, dette er en bil som noen journalister mener kjører så bra at det er bedre enn en hyrdestund i sengehalmen. Vi skal ikke gå god for den – men det er ikke langt unna!

Legg til at forbruket, for de det måtte bety noe for, er lavt, så finnes det få punkter igjen å sette fingeren på. Med lavt mener vi forresten at det er fint mulig å kjøre litt lengre turer ned mot 0,83 l/m. Det var riktignok ikke DA vi hadde mest gøy med bilen, men hva gjør man ikke for å lage en god forbrukertest.

5 Design

1 M Coupe ser rampete ut – som en liten, muskuløs hissigpropp. Det er en ærlig sak – og stemmer godt med bilens karakter.

De brede hjulbuene er rett og slett sexy – og frontspoileren er kanskje M-familiens sinteste. Hekken består stort sett av fire enderør. Den forteller en hel del til ganske få, og ganske lite til en hel del. Men det er de ganske få du ønsker å imponere med denne bilen – nemlig kjennere. Det er ingen spradebass.

Ikke så mye mer å si egentlig ...

5 Miljø/økonomi

Må vi snakke om dette? Ok, den er lite miljøvennlig. Men det er bensin! Altså bedre enn diesel med tanke på NOx-utslipp i alle fall.

Forbruket er som vi har vært innom meget bra – alt tatt i betraktning.

Så da gjenstår bare pris. Testbilen har en prislapp på 1.030.000 kroner. Men vi drister meg til å si at den er noe i nærheten av et kupp likevel. Så god er den.

Konklusjon

M Coupe er dessverre ikke helt perfekt i Norge av to grunner: Avgiftsnivået og bakhjulstrekk. Prisen er høy og grepet på glatt vei ikke det beste.

Men sett oppimot andre nybiler til samme pris, er den soleklart konkurransedyktig.

Og selv om bakhjulstrekk ikke er ideelt på norsk vinterføre – så skal gudene vite at det ER ideelt når det ikke er snø på veien.

Den tilbyr ekstrem akselerasjon, kjøreglede av en annen verden, relativt bra plass og kan fort vise seg å bli en klassiker. Kort fortalt: BMW 1M Coupe er den beste bilen vi har kjørt.

Totalt: 5/6

For deg

Du synes bil er moro

Ikke for deg

Er det noen som ikke vil ha denne bilen?

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå