Finn biler og biltester

2015 BMW 2-Serie 218d Coupé 136hk aut Coupè Diesel

Test: BMW 2-Serie Coupe: Helt ny - med god gammeldags følelse

Denne vekker minner om gode, gamle dager.

Hva er dette?

Biler blir som regel bare større og større. Slik har det også vært med det som i gamle dager var BMWs minstemann - 3-serien. På 80-tallet var dette en kompakt og kjøreglad coupe som virkelig satte standarden. 

Nå har 3-serien blitt mye større, og selv om kjøreegenskapene på mange måter fortsatt er klasseledende, er det ikke helt det samme.

Derfor var det så moro da 1-serie coupe på banen. En skikkelig fargeklatt på bilkartet. Og her er oppfølgeren - nå med navnet 2-serie coupe. 

Les også: Kompakt BMW: - Er dette en god ungdomsbil?

 

Hvordan er den å kjøre?

Det er gledelig å slå fast at denne har mange av de kvalitetene som gjorde første generasjon 2-serie så populær. Den er rett og slett utrolig morsom å kjøre. Det er bakhjulstrekk og et hjul så langt ut mot hvert sitt hjørne som mulig - kombinert med perfekt vektfordeling.

Oppskriften er imidlertid langt mer komplisert nå enn for 30 år siden. Understellet kan justeres, ESP-systemet lar deg leke litt, men ikke for mye, girkassen er automatisk og har flere innstillinger. 

Men opplevelsen av å være i ett med bilen er der likevel. Den er der bare på en mer moderne måte. Moro? Det kan du banne på!

Les også: Test: Denne ødelegger frisyren din! 

 

Hvordan er plassen?

Dette er på ingen måte noen plassmester. 2-serie Coupe er en fireseter - og knapt nok det. Baksetene egner seg nemlig kun for barn. Ferdig snakka. Her blir både takhøyde og beinplassen høyst symbolsk for alle andre.

Bagasjerommet høres greit ut med tanke på tilgjengelig volum. 390 liter er jo ikke verst. Men innlastingsluka er heller smal - og det er ikke så mye du får dyttet inn her. Men to stykker på helgetur får med seg bagene sine, eller kompakte kofferter.

Men foran, og det er det som er viktig i denne bilen, er det imidlertid ingen ting å klage på. Her finner både sjåfør og passasjer seg godt til rette. 

Brukt BMW? Les vår omfattende guide her

 

Finest utenpå eller inni?

Designet på 2-serien sitter helt klart bedre enn på 1-serien. Proporsjonene i fronten er langt mer avstemt, og lyktene er smale, sinte og sportslige. Om dette er øynene til bilen, så er det sant at de avslører sjelen.

Coupe-hekken er kort og sexy - med en liten luke og kort overheng.

M-pakken er absolutt verdt investeringen. Den passer både utseendet og "personligheten" til 2-serie coupe.

Interiøret er akkurat slik du forventer av BMW i disse dager. Vi er fortsatt ingen stor tilhenger av frittstående infotainmentskjerm - men innser at dette slaget trolig er tapt.

Sportssetene er både lekre og gode. Og det er manuell håndbrekk! Helt riktig på en slik bil. Hvis du skjønner hva jeg mener ...

Her finner du masse BMW-tester 

 

Går den bra?

Vi tester Norgesmodellen 218d med 136 hk - nedtunet fra 143. Det er ingen rakett. Lyskryssduellene kan du glatt overlate til noen andre.

0-100 km/t er oppgitt til litt under 8,6 sekunder. Det er absolutt ikke raskere enn det bør være i en sportslig bil. Det er med andre ord ikke først og fremst akselerasjonen som gjør denne bilen morsom – men heller hvordan du kan ta svinger og kose deg med aktiv kjøring.

Fordelen med liten motor er dessuten at forbruket er svært lavt. 0,37 l/mil ved blandet kjøring er svært så pene tall å ta med seg.

Test: Denne BMWen snur opp ned på det meste

BMW 218d Coupe

Motor: 2-liter, diesel Effekt: 136 hk/320 nm 0-100 km/t: 8,6 sek.Toppfart: 211 km/t Forbruk: 0,37 l/mil Co2-utslipp: 111 g/km LxBxH: 443x177x142 cm Bagasjerom: 390 liter Pris: Fra 345.500 kroner Pris testbil: 451.500 kroner

Konklusjon:

Det er egentlig ikke så mange konkurrenter her. 2-serie Coupe er litt i en egen klasse. På en måte konkurrere den nok litt med 1-serien. Men den koster en god del mer (starter på 348.000 kroner - mens en 5-dørs 1-serien med samme motor koster fra 306.000 kroner) - og har langt dårligere plass, både i baksetet og bagasjerommet.

Men maken til morsom bil har vi virkelig ikke vært borti på en god stund. Vi kan jo bare tenke oss til hvordan den er med større motor ...

Dette er årets morsomste blant de litt mer folkelige egobilene – og her mener vi egobil i ordets mest positive betydning!

Men husk at prisen stiger fort når du plukker ut de nødvendige utstyrspakkene ...

Les også: Her fyller BMW enda en nisje

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå