Det er vel ikke til å komme unna at BMW 3-serie Cabriolet har fått et litt småsuspekt image, i alle fall om den har store hjul og heftig styling. Gjengmedlemmer med caps får ta noe av skylden.
Uansett, vi har testet den en helt ny 320i Cabriolet, med store hjul. Og det er absolutt klasse – til og med kanskje overklasse – over denne!
Du skal være rimelig sær for ikke å trives bak dette rattet. Du har alt utstyret du behøver – og litt til. Deilige og stramme sportsseter i skinn, tak du kan felle ned på noen sekunder - i tilfelle sola skulle finne på å titte fram - og superpresis styring slik vi er vant til fra BMW.
Noen mener sikkert at M-sport understellet blir litt for stivt og stumpete. Med automatgir og minste motor, er jo dette mer en cruiser enn en bil du vrenger rundt gatehjørnene med hylende dekk. Personlig liker jeg M-sport understellet, selv om det går litt ut over komforten.
Men en ting savner jeg. Det herlige draget fra en BMW-sekser – med dertil hørende lyd. Fireren i 320i mangler både lyd – og ikke minst draget jeg forventer. Det skuffer litt...
Interiøret er som seg hør og bør i en permiumbil – helt i toppklasse. Både når det gjelder materialkvalitet, finish og ergonomi. Sportssetene er kjempegode og plassen foran helt grei. Sittestillingen derimot, er lav – svært lav. Plassen i baksetene er ikke all verden, men to barn kan sitte der på kortere turer.
Det sier seg selv at bagasjeplassen i en ståltak-cabriolet – hvor taket altså klappes sammen og gjemmes i bagasjerommet når det ikke er i bruk - blir svært begrenset..
Med taket på er det begrenset takhøyde. Noen av de som satt på, klaget litt på klaustrofobi-følelse.
Som nevnt, BMW bruker nå 4-sylindrede motorer i 320. Den yter respektable 170 hk/210 Nm, noe som absolutt er anstendig – og nok til å sende den opp i 100 km/t fra stillestående på 9,8 sekund med automatgir. Mens toppfarten er på 226 km/t (9,1 sek - og 228 km/t for manuelt gir)
Men. Det er et stort men. Den mangler som sagt den herlige lyden og det gode, jevne og seige draget man forventer – og faktisk bør få - i en BMW til 700 000 kroner.
Den er svært lik sin coupe-bror, og det er slett ingen dårlig målestokk, det. Sober, elegant og lekker er ord som beskriver denne bilen. Særlig med taket av. Dette er utvilsomt bilen for deg som vil bli sett, for folk snur seg – med en blanding av beundring og misunnelse i blikket.
M-sport-pakke med lavere fjæring og 19 tommers hjul, gjør seg svært godt visuelt. Sort lakk er heller ikke feil, men kanskje hadde lyst - for eksempel beige - interiør gitt litt mer romfølelse.
Grunnpris på en BMW 320i cabriolet er 541 500 kroner. Kr 699 360 står det på prislappen på vår testbil. Som vanlig på tyske prestisjemerker forsvinner pengene fort når man begynner å krysse av i utstyrslista. Og det er lett å tenke at den er for dyr i forhold til hva du får, særlig av plass. Du får for eksempel en knallfin og kjempegodt utstyrt BMW X3 til rundt denne prisen.
Vi kan jo også nevne at den lekre 3-serie coupemodellen koster ca. 100 000 kroner mindre enn en cabriolet utgaven. Så å si at bilen er et godt kjøp blir litt feil - men allikevel - 320i er en dritfeit bil, for å si det på guttespråket. Verditapet er nok godt over gjennomsnittet, men jeg tror at de som vurderer en ”ufornuftig cabriolet” til 700 000,- gir en god dag i hele verditapet.
De generelle vedlikeholdskostnadene er ikke verre enn hos konkurrentene, og drivstoff-forbruket er heller ikke noe å ligge våken om natta og bekymre seg over.
Du har nok skjønt det allerede. Dette er for mye penger for en liten og upraktisk bil, som heller ikke går bra nok. På plussidsen: Som alltid hos BMW, vanvittig gode kjøreegenskaper, lekkert design og høy premium-faktor. Ikke mye finanskrise over denne.
Status er viktig. Koste hva det koste vil...
Du skal ha mye bil for pengene.
Sørg for all del å kjøpe med seks sylindre, M-sport pakke og en pen, tidløs fargekombinasjon. Og du får en bil som jeg, og mange med meg, kommer til å misunne deg. BMW 325i cabriolet med 218 hk og automatgir koster fra ca 700 000 kroner FØR du puttet på utstyr – regn derfor med ca 850 000 for en tilsvarende utstyrt bil som vår testbil. Er du glad i å kjøre bil, og har mye penger - så er det verdt det.