BMW 3-serie. Navnet er i bilkretser synonymt med gode kjøreegenskaper - slik har det nemlig vært helt siden modellen så dagens lys for første gang tilbake i det herrens år 1975.
Gjennom 37 år har den gått gjennom seks generasjoner, og et utall fasonger. Her snakker vi sedan, coupe, cabriolet, compact og stasjonsvogn. Og flere skal det bli, når alle variantene av siste generasjon er på plass.
Først ut er imidlertid sedanen. Den ble "sluppet" live på Facebook - en type lansering som ingen kunne forestille seg i sine villeste fantasier da første generasjon ble satt i produksjon.
Den gangen regjerte nemlig ABBAs "I do, I do, I do, I do, I do" og Nazareths "Love hurts" på hitlistene - på LP altså, ikke på iTunes - og verden var begynt å komme til hektene igjen etter oljekrisen i 1973. Internett var ikke en gang påtenkt, og selv datamaskiner var heller eksotisk.
Men tidspunktet for å lansere en billig premiumbil kunne ikke vært bedre. E21 - som var internkoden på første generasjon 3-serie - ble en suksess som savner sidestykke i BMWs historie. På tre år nærmest doblet den salgstallene til BMW på verdensbasis - og den vant også utallige kåringer.
BMW-interessert? Vi har masse stoff til deg her!
Selv om utviklingen tilsier at bilene blir bedre og bedre fra genersjon til generasjon - vil det aldri lykkes BMW å lage en bil som revolusjonerer salgstall og markedet like grundig som 3-serien anno 1975.
Fremdeles sjefen
I dag er konkurransen en helt annen - og det er vanskeligere å ta så store markedsandeler.
Men en ting forblir like tidløst som kjærlighetssviskene til Nazareth - nemlig kjøreglede. Uansett hvilken fasong, motorisering eller årsmodell 3-serien har, er nettopp kjøreglede et viktig stikkord.
Og er det noe også dagens modell lever opp til, så er det nettopp å sørge for kjøreegenskaper som bringer fram smilet.
Det har 3-serien gjort i snart fire tiår - og de setter, fremdeles, standarden for resten av konkurrentene i denne klassen.
Vi har testet det som er den mest aktuelle varianten for norske bilkjøpere akkurat nå, nemlig 320d Efficient Dynamics.
Vurderer du forrige generasjon 3-serie? Sjekk vårt bruktbilguide her først
Skal du ha mer moro i en bil, må den være en coupe og ha stor motor. Vektfordelingen er slik vi forventer fra BMW, perfekt. Og når du i tillegg får et understell som verker etter å vise hva det duger til i svingene, så må det bli moro. 3-serien kjennes mindre og lettere ut enn den faktisk er - og smyger seg gjennom svingene.
Legg til bakhjulstrekk og en sportinnstiling som tillater ørlite slipp under akselerasjon, hvassere giring og mer følsom gassrespons - og du får klassens mest kjøreglade modell. I særklasse.
Sportssetene i den ikke altfor utspjåkede testbilen er riktignok i stoff, men klemmer på alle de riktige stedene - og kommer aller best til sin rett når du morer deg i svingene.
Vi skylder å gjøre oppmerksom på at noen nok vil synes BMWs nye volummodell er vel hard i fjæringen i humpene - og at sportssetene er i overkant intime. De kan rett og slett grense til å virke litt trange. Så her bør en teste før en bestemmer seg.
Når det gjelder komfort er det fremdeles andre, som for eksempel Mercedes C-klasse, som mestrer øvelsen mer overbevisende enn akkurat 3-serien.
Ettersom 3-serien har vokst litt i alle retninger - er endelig plassen begynt å bli bra også. Utgående modell var i overkant trang - mens det nå er rommeligere både for passasjerer og deres bagasje.
480 liters bagasjerom i en sedan er nok for de fleste - og vil øke når stasjonsvogna kommer til høsten.
Foran finner du deg lett til rette, og i kjent stil er alt førerorientert. Baksetene er romslige både i bredde, lengde og høyde - ikke noe problem med sterkt skrånende taklinje her, slik som i de populære firedørscoupeene. Skjønt, det kommer en slik variant av den nye 3-serien etterhvert også...
Interiøret ellers er smakfullt og oversiktlig. Den nye skjermen som står opp fra dashbordet synes vi er mindre elegant enn forige generasjons - der den lå mer i flukt med dashbordet - men vi utelukker imidlertid ikke at dette er en vanesak - slik mye av BMWs design opp gjennom tidene har vært.
Ellers er det flere vellykkede grep - og nå får du også ordentlige koppholdere og diverse oppbevaringsrom - som det var smått med tidligere, med mindre du betalte godt for det.
Om du velger Sport Line kan du også få kontrastsøm i rødt til setene, dekor i rødt børstet aluminium og andre detaljer som frisker opp interiøret.
Dessuten er det praktiske løsninger i bagasjerommet - med fjernutløser av nedfellbare bakseter (kan deles 20/40/20, men dette er ekstrautstyr) og kroker til å henge handleposer på.
Vi har sagt det før, men gjentar det gjerne, utrolig at ikke mange flere bilprodusenter har utstyr som er så matnyttig og billig å lage som noen kroker ...
Dette er Efficient Dynamics-modellen, hvilket innebærer at 2-literen er strupet ned til 163 hk. Men det er ikke noe du kommer til å tenke på - annet enn når du gleder deg over det lave drivstofforbruket. Helt ned i 0,41 l/m ved blandet kjøring står det stor respekt av med tanke på størrelsen og ytelsene bilen er god for.
Det lave forbruket kommer blant annet av start-stopp-system og Eco-pro-innstillingen, som nå er standard på alle bilene. Eco pro påvirker alt fra klimaanlegg og gassrepsons til giring og styring. I tillegg forteller den deg hvor mye ekstra kjørelengde den gir deg. Et motiverende og smart grep, som bidrar til at en kjører enda litt mer forsiktig.
0-100 km/t er unnagjort på 8,1 sekunder i "langt ifra miljøvennlig"-modus, og du kjenner svært sjelden behov for noe ekstra krefter. Versjonen som ikke er nedtunet, og har 184 hk, fikser riktignok samme øvelse på 7,6 sekunder. Men prisen for det halvsekundet er 20.000 kroner...
De gode ytelsene blir ytterligere understreket ved hjelp av en ny åttetrinns automatgir - som rett og slett er den beste vi har prøvd i en BMW. Den girer raskt og behagelig og tilpasser seg kjøremønsteret ditt.
Skal vi henge oss opp i noe, måtte det være at motorlyden er noe tydeligere enn vi hadde håpet på - og ikke like god som de med seks sylindre.
Frekk. Slik ville vi oppsummert 3-seriens utseende med ett ord om vi måtte. Den ser rett og slett rampete ut - som om den ber om å få herje litt. Fronten er svært sportslig - med noen av de sinteste frontlyktene i bilhistorien.
Panseret buler akkurat passe og strekker seg langt nok til å gi en imponerende effekt. Det er klare linjer langs hele lengden på bilen - og profilen som starter like bak hjulbuen foran ender opp som del av baklyktene. Hekken rundes ellers av i en forminsket 5-serie-rumpe.
Fronten varierer noe i utseende, avhengig av om du velger Sport Line, Luxury Line eller Modern Line - men ikke så mye at de skilles veldig tydelig fra hverandre.
Merkbar forskjell får du først når M-pakken kommer - og med den på plass ser den rett og slett direkte truende ut rett forfra! Den blir tilgjengelig fra sommeren av. Også interiøret får en rekke M-modifiseringer om du ønsker det.
Vi pleier ikke å klage over størrelsen på felger, men akkurat på denne bilen skulle vi gjerne sett at det fulgte med 17" eller aller helst 18" felger - og ikke 16" som er standard på Efficient Dynamics-utgavene.
Det blir nemlig for spedt - og ikke bare rent utseendemessig. Det merkes når du kjører også. Litt for mye gummi rett og slett - som hindrer den optimale styreresponsen.
Vi er i premiumsegmentet. Det vil si at du ikke kan forvente bunnpris - men billig er jo et relativt begrep. Og med tanke på hva du får for pengene, og sammenlignet med konkurrentene i samme segment, er 458.000 kroner for testbilen slett ikke så ille. Selv om vi savner skinninteriør i en slik bil.
Det beste økonomiske argumentet er imidlertid forbruket som gjør et svært beskjedent innhogg i driftsbudsjettet.
Med lavt forbruk kommer også lave utslipp. CO2-utslippet er på bare 109 g/km - og er et nytt bevis på at BMW tar miljøet på alvor også.
Bestiller du en ribbet 320d er inngangsprisen 390.000 kroner. Men ingen, og vi gjentar gjerne, INGEN, kommer til å gjøre det. BMW-kjøpere er typisk veldig opptatt av utstyr. Så de fleste vil nok fort måtte kvitte seg med fra 50.000 kroner til og oppover, før de er fornøyde.
Inngangsmodellen 318d koster fra 366.600 kroner - og har 136 hk. DET er en svært konkurransedyktig pris.
Nye BMW 3-serie setter en ny standard når de gjelder kjøreegenskaper - igjen. Det er vanskelig å argumentere mot bakhjulstrekk og perfekt vektfordeling - særlig når det kobles til en utsøkt automatgir og en gjerrig, men sprek motor.
Det finnes ingen andre i biler i klassen som kan måle seg. Enkelt og greit.
Også på forbruk er 320d i en egen klasse, men som nevnt, du kan få tak i mer komfortable biler ...
Utseende er subjektivt, men undertegnede mener at også dette nå sitter bedre enn på forrige generasjon. Og plassen er dessuten begynt å bli såpass at den kan betegnes som raus.
Så da sitter vi igjen med en bil som vi mener fortjener betegnelsen klassens favoritt.
Du liker å kjøre bil.
Du liker ikke å kjøre bil.
Gå for 320d i Efficient Dynamics-variant. Denne byr på en nærmest perfekt miks av sportslige egenskaper og rimelige kostnader.