TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2007 Citroën C6 2,7 V6 HDi Aut 6 gir Exclusive Sedan Diesel

Test: Citroën C6 2,7 V6 HDi: Noe for Jens?

Citroën C6 er den franske presidentens offisielle bil, så hva er vel mer naturlig enn å sette seg i baksetet for å se om den duger for vår Stoltenberg?

Citroën C6 er ingen storselger. I fjor ble det ikke registrert én eneste ny i Norge. Det overrasker oss, for det er mange i Norge med mye penger. Det er litt trist at alle rikingene vil fremstå helt like – vi tror C6 kunne passet fint for et velholdent, eldre ektepar. Kanskje kan den norske regjerningen gå til anskaffelse av en som representasjonsbil? Hvis den duger for den tidligere presidenten – Jacques Chirac – må den vel duge for våre statsledere? Vi pakker bilen full av bandutstyr og kjører tur/retur Oslo Trondheim med fire hårete bandgutter for å finne ut.

5 Kjøreglede

Zzzzzzz… Det er lett å sovne i en Citroën C6. Det duver bortover landeveien og vi mistenker at underbevisstheten minner oss om hvor koselig det var å bli trillet rundt i barnevogn. 14 timer og 1010 kilometer på to dager går unna uten at kroppen skriker etter nåde, for C6 leverer komfort i verdensklasse.

Vanligvis liker vi best å kjøre selv, men her er det er liten grunn til å sitte bak rattet. Uansett om du sitter i forsetet eller baksetet, preges opplevelsen av velbehag. Det er overhodet ingen fartsfølelse. 100 km/t føles som 60 km/t, og i 60 km/t er det fristende å åpne døra for å strekke på beina.

Det er bra sjåføren har et head up display som viser farten, slik at det finnes en mulighet for å beholde den viktige lappen uten å nistirre på instrumentpanelet. Da har du samtidig anledning til å være på utkikk etter elg – smart med tanke på at skogens konge trives godt i Østerdalen. Om det likevel skulle være vanskelig å begrense farten ,har vi cruisekontroll som også kan brukes som hastighetsbegrenser.

Det er på langtur Citroën C6 briljerer. På småturer og i bykjøring er det ikke like lett å verdsette den lett gyngende kvaliteten, for selv med understellet i sportsmodus er dette langt fra noen presis og morsom bil. Derimot er det deilig å kunne gå rett ut av baksetet og holde festen gående hele natten uten å være helt utslitt etter kjøreturen.

5 Interiør/plass

Krangling. I midtarmlenet bak finner du en knapp som er som skapt for en klassisk familiefeide. Du kan nemlig stille passasjersetet foran fra baksetet. Utrolig praktisk om vedkommende foran nekter å adlyde når du spør pent om han ikke kunne ta setet litt frem. Ikke fullt så hendig om lillebror bestemmer seg for å terge storesøster i forsetet.

En annen litt sær detalj med knappen er at den tar opp plassen som vanligvis er forbeholdt koppholdere. Og selv om Citroën har fått plass til en skuff under den midterste sitteputa, er det ikke noe veldig egnet sted å sette kaffen.

Citroën har fått plass til to sigarettennere bak. Det gjør at to stykker kan kjederøyke samtidig, eller lade opp hver sin mobiltelefon. Baksetene kan stilles elektronisk ved hjelp av knapper i dørene. Det er enkelt å finne en god sittestilling, selv om det finnes biler på markedet med mer beinplass. Bagasjerommet er heller ikke blant de største, men 1 bass, 2 pedalkasser, 3 gitarer, 4 sekker, 5 cymbaler fordelt på 4 voksne karer – to av dem over 195 cm – får fint plass i Frankrikes luksustralle.

Dørlommene er noen av de mest fancy som finnes. Lekre trepaneler dyttes ned og spretter automatisk opp ved et lite trykk. Det ser veldig pent ut, og interiøret gir i det hele tatt et gjennomført, eksklusivt og litt sært inntrykk. Og bilen kler lyst skinn!

5 Motor

2,7-liters V6 dieselmotor og 205 hestekrefter koblet til en silkemyk automatgirkasse er passende for en baksetepassasjer. Uansett hvor hardt sjåføren prøver på å gjøre deg bilsjuk er det nytteløst, takket være den jevne kraftlevering i kombinasjon med det hydrauliske understellet. Likevel går det fort nok til at du rekker møtet, og når motoren i tillegg går veldig stille er det lite mer man kan ønske seg.

Det er klart. Er du president og forfulgt av skumle terrorister er du bedre stilt med en av de tyske konkurrentene. De har biler som går mye fortere enn Citroën C6, uten at de trenger større motorer av den grunn.

6 Design

Det er ikke sikkert du synes den er pen, men i motsetning til en del andre biler på markedet er den i det minste designet. Det er ikke bare en metallklump med hjul. Den har kjempelangt panser og kort bakende, bakruta er konkav og vinduene er rammeløse.

Formene er mer avrundet enn de mer aggressive franske konkurrentene, og designet minner oss om gode gamle Citroën CX. Hos oss faller det i smak.

1 Miljø/økonomi

Det er ikke god økonomi å kjøpe en dyr Citroën. Sånn er det bare, merket har ikke statusen som kreves for å kunne forsvare en pris på 832 200 kroner – i 2008. Bilen er i og for seg verdt det, men verditapet kommer til å bli veldig stygt. Derfor kommer C6 til å være en utrolig spennende bruktbil om noen år, hvis du bare klarer å oppdrive en. I fjor ble det solgt 0 av dem i Norge, og C6 markedsføres ikke lenger i Skandinavia.

Miljømessig er 230 gram CO2 per kilometer ganske mye. Her har Citroën veldig mye å lære av sine tyske konkurrenter. Tre biler som forurenser mye mindre, samtidig som de har mye mer krefter, er: BMW 535 dA, Mercedes-Benz E320 CDi Aut, Audi A6 3,0 TDI quattro tiptronic.

Konklusjon

Det er ikke noe problem for Jens Stoltenberg å følge den franske presidentens eksempel. Det er fint å sitte i baksetet på Citroën C6. Men, bilen er veldig marginal. Vi skjønner at folk med god råd velger en av konkurrentene istedenfor.

Vi skulle ønske det var flere på veiene, men med tanke på at du finner biler til samme pris som har større plass, høyere status og mindre utslipp forblir dette et dristig valg. Så får det heller bare være at det ikke finnes biler med mer komfortabelt understell.

Det betyr ikke at Citroën C6 er en dårlig bil. Dette er en super langtursbil og den første bilen som fikk full pott i krasjtest mot fotgjenger, men over 800 000 kroner for en Citroën er for dyrt. Iallfall med tanke på Citroën C5 gir deg så godt som alt du får i storebroren - til en hyggeligere pris. Det eneste du savner er muligheten for å stille forsetet fra baksetet, og hvor ofte trenger du å kunne det?

Totalt: 4/6

For deg

Du er sær, fransk og rik.

Ikke for deg

Du liker at folk blir imponert når de ser logoen på nøkkelringen din.

Vårt førstevalg

Det finnes en utgave med 2,2 HDi på 173 hestekrefter. Dette er blien du bør bestille, da den kommer hyggeligere ut prismessig. Velg utstyrsnivået Exclusive - så har du alt du trenger av utstyr.

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå