Finn biler og biltester

2012 Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport Combi-Coupè Diesel

Test: Honda Civic 2.2 i-DTEC Sport: Denne vil gi bestselgeren knallhard konkurranse

Men én viktig faktor gjør at den ikke vil overta tronen – enda.

Honda Civic så dagens lys for første gang i 1972 – og er en av de lengstlevende modellene på markedet. Ikke så rart kanskje, for modellen har vist seg å være en sterk merkevare. Den er en storselger, og har blitt levert til millioner av kunder i løpet av årene. I Canada er det den mest solgte bilmodellen i over ti år på rad.

Selv om bilen har vokst i størrelse gjennom årene, er den fremdeles såpass kompakt at den hører hjemme i C-segmentet. Der holder den dermed til sammen med Norges mest solgte bil – VW Golf.

Les også vår test av forrige generasjon Honda Civic

Dette er en svært viktig kundegruppe – fordi bilene i dette segmentet er tilgjengelig for svært mange takket være en rimelig inngangspris.

Og med nyeste versjon av Civic er naturligvis målet igjen å ta en betydelig andel av kundene.

Se også vår bruktbilguide på syvende generasjon Civic (2001-2006)

 

Overrasker

Da den syvende generasjonen ble lansert i 2007 var det mange som sperret opp øynene. Her var det futuristiske linjer så det holdt – og alt annet enn kjedelig. Interiøret fikk også en kraftig redesign – og minnet nesten om noe tatt ut av en science fiction-film.

Dagens modell er mer en videreføring av forrige generasjon – men mindre dramatisk. Og kanskje litt kjedeligere også?

Her er vår nybilguide på Honda Civic 2006–2011

Spørsmålet er om pris, kjøreegenskaper og praktiske løsninger gjør at den kan friste flere til å tenke utenfor Golf-boksen. Vi kan røpe allerede nå at vi er positivt overrasket over hvor sterk utfordrer nykommeren faktisk er.

Les testen og se hvorfor – og ikke minst; finn ut hva som gjør at den likevel ikke blir en bestselger i klassen.

LES OGSÅ: Honda Civic leveres også som hybrid

 

Prøv også:

VW Golf:

Vanskelig å unngå Golf – selv om den begynner å trekke på årene. Her er det en erstatter ikke så langt unna – og da blir nok konkurransen betydelig tøffere for Civicen.

 

Her er en av flere tester vi har på VW Golf

 

Audi A3:

Splitter ny modell på vei inn nå. Civic byr på mer plass – mens Audien har høyere statusfaktor og et interiør som ligger flere hakk over de andre i klassen.

 

Her kan du lese mer om kommende Audi A3

 

Hyundai i30:

Nykommer som også har tenkt å tiltrekke seg nye kunder. Stilig bil – som sammen med i40 markerer hvor langt Hyundai har kommet på kort tid.

LES OGSÅ: Hyundai i30: Denne blir tøff for konkurrentene

 

 Bil: Honda Civic Modell: 2.2i-DTEC Motor: 2.2 liter, diesel Effekt: 150 hk/350 nm 0–100 km/t: 8,5 sek. Toppfart: 217 km/t Forbruk: 0,44 l/m Bagasjerom: 467 liter Pris: Fra 234.900 (1.4 liter bensin) Pris testbil: Fra 314.900

4 Kjøreglede

Vi har testet den eneste dieselutgaven som er tilgjengelig på markedet foreløpig – nemlig 2.2i-DTEC. Det betyr 150 hk og 350 nm dreiemoment. Det er ikke småtteri i en kompakt bil som Civic.

Resultatet er at bilen får fraspark som bringer fram smilet. 0–100 km/t tar 8,5 sekunder, men da må du også holde deg godt fast i rattet – for fronten blir gjerne litt "dansevillig" når dekkene sliter med å få kreftene ned på bakken.

Derfor er kraftoverskuddet mest behagelig når du er kommet opp i litt fart. Det er for eksempel en uanstrengt fornøyelse å foreta forbikjøringer.

Civicen tåler så avgjort å bli kjørt litt hardt gjennom svingene – balansen kjennes god og krengingen er minimal. Vår bil har 18" felger, som passer ypperlig til oppgaven. Det er nemlig ikke så hardt understell at det går ut over komforten – så her har det blitt gjort en skikkelig jobb.

Helt i sportsbilklassen er den ikke, til det er styrefølelsen litt for vag, men så er det da heller ingen fullblods sportsbil vi har å gjøre med.

5 Interiør/plass

Det er lenge siden bilene i Golf-klassen var små. Men Civic er likevel overraskende stor og rommelig. Du merker det særlig når du åpner bagasjerommet, og titter ned i det dype hullet som rommer 467 liter. Det er svært bra i denne klassen og med tanke på at bilen kun er 4,3 meter lang.

Nettopp plass vil jo også være et viktig argument for mange.

I tillegg byr Civic på en rekke løsninger når det gjelder baksetene som overgår det meste. De kan legges flate, flyttes opp til forsetene eller du kan sågar løfte seteputene opp for å lage en stor bagasjeplass mellom forsete og baksetet. Her har virkelig konkurrentene noe å lære. Med setene nede svelger Civic unna 1.200 liter bagasje.

Siden den (foreløpig?) ikke kommer som stasjonsvogn – er det ekstra viktig å kunne by på denne type løsninger.

Interiøret er dessuten blitt elegant og stilig. Vi liker løsningen de har videreført fra forrige generasjon, med speedometer og infoskjerm høyt oppe og langt framme på dashbordet.

Dette gjør at du nesten ikke trenger å flytte blikket fra veien. En brukervennlig løsning i forhold til visning av informasjonen og måten du henter denne informasjonen på ved hjelp av knapper på rattet, trekker også opp.

En ting som imidlertid irriterte kraftig, var nøkkelen. Ja, du leste riktig, nøkkelen. Den er av hardplast som jo er ganske vanlig, men inni var det noen deler som vibrerte kraftig ved kjøring på litt ujevnt underlag eller når motoren ga litt ekstra vibrasjoner. Sånt burde være mulig å unngå i en 2012-modell – som for øvrig byr på høy opplevd kvalitet.

Irriterende for undertegnede, som er over snittet høy, var det også at venstre kne ble liggende og hvile på den spisse profilen i førerdøra som går opp til dashbordet. Ved langkjøring var det rett og slett ubehagelig.

5 Motor

2.2-literen gjør som nevnt en ypperlig jobb når det gjelder prestasjoner og kjøreglede. Den er også gjerrig til å ha så mye krutt. 0,44 l/m ved blandet kjøring, og 0,39 l/m ved langkjøring er imponerende.

Vi klarte riktignok ikke helt å gjenskape disse verdiene, men var såpass nære at det ikke virker usannsynlig å kunne klare det med litt hardere innsats.

Du har også en egen eco-knapp – som skal hjelpe deg å kjøre mer miljøvennlig, og dermed også spare drivstoff.

Denne innstillingen påvirker blant annet klimaanlegget, men den egentlige effekten skjer ved å skape bevissthet hos føreren. Det skjer ganske enkelt ved at lysene ved siden av speedometeret endrer farge avhengig av hvor snill du er med miljøet. Når det lyser grønt er du selvsagt miljøvennlig.

Det som faktisk er det største "problemet", er at motoren har såpass god dragkraft og går så stille, at du fort kan glemme å gire. Dermed bruker du mer drivstoff enn nødvendig. Hvis du følger litt med, er det imidlertid en girskifte-indikator som skal hjelpe deg med nettopp denne oppgaven.

4 Design

Siste generasjon av Civic er ikke like grensesprengende som forgjengeren. Den viderefører forrige generasjons linjer, men er mindre dramatisk. Og på enkelte områder likte vi forgjengeren bedre. Blant annet er de utstående baklyktene ikke helt etter vår smak.

Vi er heller ikke tilhengere av å ha en spoiler tvers over bakruta, og tykke c-stolper bidrar ytterligere til å hemme utsynet bakover.

At testbilen er utstyrt med ryggekamera er derfor mer en praktisk nødvendighet enn luksusutstyr. Men ryggekameraet er ikke like brukervennlig som en del av de andre variantene på markedet – og varsler ikke så tydelig hvor nært et hinder du er.

Problemet med at linsa fort blir tilgriset og dermed ubrukelig er jo noe mange sliter med, men blir ekstra frustrerende når det er såpass viktig på akkurat denne bilen.

Interiøret er stilig. Men den konklusjonen tar det litt tid å komme til. I starten virker det litt for rotete, men etter noen timer bak rattet blir vi fortrolig med det. Og når det dessuten viste seg å være praktisk er det bare å krysse av for godkjent her også.

5 Miljø/økonomi

Civic med 2.2-liters diesel starter på 314.000 kroner. Det kan høres mye ut, og Golf med sin 140 hk TDI-motor starter på 299.800. Men med Hondaen får du altså større motor – som gir en betydelig raskere 0–100 km/t-tid. Her trenger Golfen 9,3 sekunder – og blir dermed parkert av Civic.

Dessuten leverer 2.2-literen imponerende lavt forbruk, og til tross for sterkere motor og bedre ytelser, er forbruket mindre enn hos Golfen.

I tillegg har Civicen mye større bagasjerom – med sine 467 liter, mot 350 i Golf (det er 505 liter i Golf stasjonsvogn, men da er startprisen 316.000 kroner for 2.0 TDI på 140 hk). Legg til at Civic er en helt ny modell, og da blir brått de 15.000 kroner ekstra kanskje ikke så mye likevel?

Problemet er naturligvis at Civic ikke kan leveres med mindre dieselmotor. Skal du ha en billigere modell, må du altså velge deg en 1.4- (100 hk) eller 1.8-liters (142 hk) bensinmotor. Disse starter på henholdsvis 234.900 og 284.900 kroner.

Etter hvert vil det riktignok komme en ny dieselmotor – men hit til Norge er den trolig ikke tilgjengelig før rundt årsskiftet. Innen den tid kan det være farlig nær en oppdatering av Golf.

Konklusjon

Her er bilen for deg som tør å være annerledes og som verdsetter god plass. Dagens Golf begynner å trekke på årene – mens Hondaen er splitter ny. Det er nok ikke alle som vil se forskjell fra forrige generasjon – men endringene har helt klart vært betydelige likevel.

Nye Civic byr på raus plass, både i baksetene og bagasjerommet, en masse praktiske løsninger, gode kjøreegenskaper og lavt forbruk. Prisen er dessuten ikke ueffen.

Vi snuser plutselig på betegnelsen ny klasseleder. Det er i alle fall en svært spennende og litt mer særegen nykommer.

Totalt: 5/6

For deg

Du er litt lei av den aldrende bestselgeren

Ikke for deg

Hvis du ikke tør å gå dine egne veier

Vårt førstevalg

Vi har veldig sansen for 2.2-literen. Men det er også den eneste varianten vi har fått testet foreløpig.

Det vi imidlertid kan slå fast, er at storselgeren er den som kommer rundt årsskiftet, og vil få navnet 1.6i-DTEC. Denne blir betydelig billigere og med 120 hk blir den trolig mer enn sprek nok likevel. Og både prisen ved kjøp og ikke minst bruk vil bli lavere enn storebror med 150 hk.

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå