TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2012 Hyundai i40 1,7 CRDi 136hk Premium AT Stasjonsvogn Diesel

Test: Hyundai i40 SW 1,7 CRDi Premium Aut.: Inn i granskauen - hva er dette?

Hyundai i40 overrasker mange - også erfarne bilfolk. Les testen:

Det er mørkt, det er kaldt og det snør litt, når jeg plukker opp kompisen min. Han hopper inn i bilen og utbryter:

– Jøss – så fin bil du har i dag da!

– Ja – er ikke så verst denne!

– Nei, det må jeg jammen si. Helt ny eller?

– Jada – splitter pine ny. Det er denne ukas testbil.

– Du er søren meg heldig – ny bil hver uke! Men hva er det for noe – Honda eller?

– Nei, det er ikke Honda. Det er den nye Hyundai i40.

– Inn i granskauen, er det en Hyundai?!? Tuller du ...

Nei – jeg tuller ikke, bilen er en Hyundai i40. Han som spør meg er min gode venn, tidligere kollega og kartleser i rallybilen vår (vi kjører Challenge-løp sammen i en klassisk Peugeot 504 Coupe), Olav.

Han kan ikke ha mye peiling tenker du kanskje? Det er feil – han har jobbet med biler i over 40 år, dog bare med Peugeot og er nok litt ”farget” av nettopp det.

Olav, som mange andre – tenker nok på Hyundai som en enkel og usexy sak uten eleganse, design og stil. Han er ikke den eneste som lar seg overrasket over nye i40.

 

Hvordan er den å kjøre?

Kjøreegenskapene kan mest av alt beskrives som trygge og forutsigbare. God komfort, godt avstemt fjæring, overraskende presis og direkte styring gir i40 et lite hint av sportighet. Men dette er familiebil og ikke sportsbil. Den går stille, det er lite hjulstøy 17-tommere til tross og vindsus høres heller ikke – bare svak godmodig knurring fra dieselmotoren, som for øvrig utgjør et bra team med automatgirkassa i testbilen.

Mindre Hyundai? Sjekk ut denne: 
 

Hvordan er plassen?

Ikke bare er plassen god i de skinnkledte forsetene. Dashbord, utstyrsnivå og design gjør at dette er både er et pent, praktisk og komfortabelt sted og oppholde seg. Varmeapparatet kunne hatt noe bedre kapasitet. Det dugger lett innvendig når det er snø og fuktig ute.

Bakseteplassen er helt klart godkjent, både for barn og voksne.

Bagasjerommet på 557 liter er større enn både i Ford Mondeo (549 liter) og Opel Insignia (540 liter), selv om Hyundaien er fysisk mindre.

 

 

Går den bra?

Den går bra nok. Motoren, en 1,7-liters turbodiesel på 136 hk /325 Nm, er helt klart godkjent. Vil du ha mer ”krutt” under panseret finnes den med større motorer også – både bensin og diesel.

Med automatgir gjør testbilen 0–100 km/t på 12 sekunder blank og toppfarten er 190 km/t. Vi du gire selv så gjør den samme øvelsen på 10,6 sekunder og toppfarten øker til 198 km/t samtidig som forbruket reduseres fra 0,55 l/ mil som testbilen bruker, til 0,47 l/mil.

Undertegnede har imidlertid såpass god tid at jeg fortrekker biler som girer selv i dette segmentet. Som sagt – det er ikke sportsbil ... Det å sitte i 2012 med en pinne og flytte tannhjul nede i en kasse er gammeldags, selv om jeg innrømmer at unntak finnes.

Les testen av den sporty Hyundai Veloster her:

 

 

Finest utenpå eller inni?

Uavgjort høres ofte litt middelmådig ut. Jeg føler på en måte at jeg har lyst til å gi seier til både eksteriør og interiør. Litt i Ole Bromm stil: Ja takk, begge deler.

For å begynne med interiøret, er det moderne, pent, stort sett intuitivt, fritt for skrammel, gode seter god plass og med en passe dose særegen design. Materialkvalitet og finish er også godkjent med tanke på prisen – selv om man ikke opplever Mercedes-kvalitet.

Eksteriøret er også moderne, elegant og faller nok i smak hos de aller fleste. Med tanke på hvordan de første Hyundaiene som entret kongeriket så ut, så tar jeg av meg hatten for utviklingen og framskrittet. Det er godt mulig jeg er irrasjonell, men en ting irriterer meg allikevel. Hvorfor går den blanke listen på bakluka ”inn i” baklysene? Det ser bare så teit ut...

Derfor ble i40 nominert til årets Broom-bil:

 

 

... og hva er konklusjonen?

 

Aldri før har det vært så mange gode familiebiler å velge mellom. Jeg nevner i fleng: Peugeot 508, Ford Mondeo, VW Passat, Opel Insignia, Toyota Avensis og Volvo V70 - bare for å ta med noen.

Hyundai viser med nye i40 at de både kan og vil markere seg blant disse sterke kandidatene. Jeg skal ikke påstå at i40 er det beste valget, men jeg tror at du – slik som Olav – vil bli svært overrasket over hva som har skjedd med Hyundai de siste årene. Og vurderer du ny familebil bør du absolutt sette denne opp på listen over biler du skal prøvekjøre.

Historien om Hyundai har faktisk ikke så rent lite til felles med eventyret om den stygge andungen.

Og et lite apropos til de som forveksler merket med Honda: I Oslo-området har Honda-forhandlerene begynt å selge Hyundai, og de selger langt flere Hyundai enn Honda. Vi skal ikke mange år tilbake i tid før det hadde vært ganske utenkelig.

 

Pluss: Mye bil for pengene

Minus: Sliter fortsatt litt med statusen ... 

Bil: Hyundai Modell: i40 Premium Automat Motor: 1,7-liter turbodiesel Effekt: 136 hk / 325 Nm 0-100 km/t: 12 sekunder Forbruk: 0,60 liter/mil Pris fra: 278 950,- Pris testbil: 419 950,-

 

Les også: ix35 - favoritt-SUV for de som vil snobbe ned

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå