Finn biler og biltester

2012 Jeep Grand Cherokee Overland 3,0 CRD 240hk Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD Overland: Her får du deg en overraskelse

Plutselig er en Jeep helt på høyde med de beste statuskonkurrentene. Les testen:

Amerikanske biler har virkelig slitt med å få fotfeste her i Norge de siste årene. Man solgte brukbart med Chevrolet Tahoe, Dodge Durango og for så vidt også Hummer H2 for rundt ti år siden. Etter det har norske avgifter sakte, men sikkert klemt lufta ut av Amcar-ballongen.

Det som "over there" er en helt alminnelig bruks- og arbeids-SUV, har her hjemme blitt avgiftsbelagt på samme nivå – og ofte verre – enn europeiske luksus- og premium-SUV-er. Det sier seg selv at dette har vært rått parti. De fleste velger en luksusbil framfor en enklere bruksbil – når sistnevnte er den dyreste.

Nå kan det endelig bli en endring på dette! 

 
Hva er dette?

Her har vi nemlig Jeep Grand Cherokee. Egentlig en smått legendarisk bil. Den kom allerede i 1992 og den har dermed 20-års jubileum i år.

Bilen vi tester er en WK2-utgave som kom i 2011. Testbilen er på amerikansk vis utstyrt med en kraftig motor – en V6-diesel på 3-liter og 241 hk / 550 Nm. (Joda – er du ihuga entusiast – så får du den med V8-bensin også)! Prisene starter på ca. 850.000 kroner.

Dette er jo en biltype vi nordmenn elsker. Høyreist med god plass, firehjulstrekk, stor motor og raust med utstyr. Men konkurrentene er mange, sterke og gode – vi skal finne ut om Jeep Grand Cherokee kan hevde seg i dette tøffe luksus-SUV-segmentet.

Se hvilken Jeep som kanskje gjør comeback:

 

Hvordan er den å kjøre?

Når jeg kommer for å hente bilen, beklager importøren at de måtte omrokkere litt og gi meg en bil med litt større motor. Det blir en 241-hester – og ikke 190-hesteren. Ja, ja – jeg kjenner at jeg godt skal kunne klare å leve med akkurat det!

Bilen ser massiv og tøff ut der den står med mørkeblå blank lakk og 20-tommershjul. Når jeg entrer førerplassen får jeg meg også en aldri så liten overraskelse. Her har det skjedd ting siden sist ... Som dugg for solen en varm sommermorgen er det litt billige plastikkinteriøret borte. Her er det skinn, moderne design, god finish og høy materialkvalitet så langt øyet rekker – og jeg er langsynt ...

Motoren som i utgangspunktet kommer fra Italienske VM Motori, starter med en dyp, dempet brumming – det oser kraft. Girspaken settes i "D", jeg tar grep rundt det tykke rattet som er kledt med deilig, mykt skinn, gir forsiktig gass glir lydløst av gårde og kjenner at jeg gleder meg til å kjøre 25 mil senere i kveld.

Selv om bilen er både stor og tung (2.272 kg), er det krefter nok. De fordeles linjært og girkassa hiver kjapt inn nytt gir på eksakt rett tid, og bilen 0–100 gjør unna på raske 8,2 sekunder. Ved bykjøring kjennes styringen veldig lett ut, men når du kommer ut på landeveien blir den stammere og mer direkte.

Selv om Grand Cherokee er veldig god å kjøre, så mangler den allikevel litt av den fintunede dynamikken som man finner i for eksempel BMW X5 og Mercedes ML, men på den annen side – disse er sjanseløse mot Jeepen der veien blir dårlig, eller slutter. Å bygge bil handler om kompromisser.

De nevnte tyske konkurrentene byr på henholdsvis 8- og 7-trinns girkasser. Jeep har 5-trinns og kunne godt hatt et til, den kjennes i det hele tatt litt mer "grovbygd" - eller kanskje litt mer macho er et riktigere uttrykk.

Men for all del – dette er absolutt ikke noen "traktor". Komforten er svært god og den litt loslitte betegnelsen landeveis-lokomotiv kan godt brukes på Grand Cherokee. De 25 første milene tilbakelegges på en svært behagelig måte.

Jeep Grand Cherokee – var verdens raskeste SUV:

 

Hvordan er plassen?

Plassen i de gode, skinnkledte forsetene er svært god alle veier, vi sitter høyt og godt. Anstendig størrelse til tross, bilen er oversiktlig med sitt litt kantete karosseri.

Bakseteplassen er også svært god og bagasjerommet er som seg hør og bør på en stor bil også god. Hele 782 liter svelges unna her og den er med det blant de aller beste i klassen.

Skulle ikke dette være nok, så kan du trekke tilhenger på 3.250 kg. Så da bør du få med deg det du skal.

 

Finest utenpå eller inni?

Fronten er skikkelig tøff med den tøffe kromgrillen med det velkjente Jeep-preget. 20-tommershjul trekker heller ikke ned på en barsk bil, men bakfra er den kanskje litt tam? Jeg synes det. Jeg vet ikke hvorfor, men baklampene og stussen minner litt om en gammel Range Rover – den som kom i 1994.

Det blir klar seier til interiøret fra meg. Her har du ALT – eller i alle fall, det aller, aller meste. Dette dashbordet kunne sittet i hvilken som helst europeisk premiumbil.

Standardutstyret i Overland-utgaven er mildt sagt omfattende. Vi kan kjapt nevne: Navigasjonsanlegg, stemningsbelysning, oppvarmet ratt, ventilerte, skinntrukne seter med el. justering, automatgir, 20-tommershjul, skinntrukket dashbord osv. Hva du tror du dette koster i en Audi eller Mercedes?

Se Jeep video: Hva gjør forhjulene oppe i luften?

 
Går den bra?

Ja, jeg synes det. 3-liters V6 motoren på 241 hk / 550 føles veldig riktig til bilen. 0 -100 km/t gjøres unna på bare 8,2 sekunder, mens toppfarten så vidt bikker over 200 km/t. Begge deler duger i massevis. Det er deilig å kjøre en bil der du alltid føler at du har rikelige kraftreserver på lager.

Dieselforbruket er oppgitt til 0,71 l/mil ved blandet kjøring. Selv var jeg ikke i nærheten av dette de dagene jeg hadde bilen, selv med mye langkjøring. 0,85 l/mil er nok et langt mer realistisk tall.

Som nevnt innledningsvis fås den i 190 hk / 440 Nm. Det er samme 3-liter diesel, men i en annen trimningsgrad. Ved å velge den med 50 hk og 110 Nm mindre sparer du 100.000 kroner. De fleste norske kundene går da forståelig nok for denne.

For deg som liker å fylle bensin (ofte) er en 5,7-liters V8-motor også tilgjengelig. 352 hk og 520 Nm er de tørre tallene da. Prislappen tør jeg ikke en gang å tenke på ...

Dette må du vite om brukt Grand Cherokee:

 

... og hva er konklusjonen?

Det er lenge siden en amerikansk bil har passet så godt i det norske bilmarkedet. Noe salgstallene så langt også viser. Grand Cherokee går rett i strupen på biler som Volvo XC90, VW Touareg, Range Rover og BMW X5.

Og endelig konkurrerer den på like vilkår. Det er ikke lengre den litt simple bruksbilen mot luksus-SUV-ene. Her må du glemme alt du trodde du visste om amerikansk bil og nullstille deg. Klarer du det – får du, som meg – en hyggelig overraskelse! Bilen har fortsatt karakter og karisma, styrker og svakheter – men har virkelig tatt et kvantesprang i riktig retning.

Startprisen på over 850.000 kroner er frisk, men til gjengjeld får du en komplett og ferdig utstyrt bil med alt du trenger – og litt til – inkludert.

Jeep: Bilmerket som økte mest i fjor:


Pluss: Du trenger ikke lengre cowboyhatt og boots for å kjøre amcar.

Minus: Er den egentlig en skikkelig amcar?

 

Bil: Jeep Modell: Grand Cherokee Overland Motor: 3-liter V6 diesel fra VM Motori Effekt: 241 hk / 550 Nm 0–100 km/t: 8,2 sekunder Forbruk: 0,72 l/mil ved blandet kjøring Bakkeklaring: 21,8 – 27,0 cm.Tillatt tilhengervekt: 3.250 kg. Pris fra: 869.000,- (190 hk) Pris testbil: 969.000,-

Les også: Country-legendens Jeep er til salgs 

Lenker

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå

Antall visninger