TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2012 Kia Sportage 1,7 CRDi ISG Exclusive 2WD Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD: Her er testen av prisbombe-SUV-en

Startprisen er oppsiktsvekkende gunstig. Men hvor bra er den egentlig?

Kia er et forholdsvis nytt bilmerke. De første bilene kom til Norge i 1994, og siden har merket hatt både opp og nedturer.

Nå er de i aller høyeste grad i oppad og fremad marsjmodus. Forhandler-nettverket skal styrkes, fra dagens 35 til rundt 50 aktive og oppegående aktører. Kia skal ikke selges sammen med Peugeot, men kan kanskje selges sammen med Mercedes (Det er Bertel O. Steen AS som har importen av alle merkene). Markedsandelene skal opp – det snakkes om 4–5 % om få år.

Kia / Hyundai-gruppen er verdens fjerde største bilprodusent, med flere freshe modeller på gang – så det blir spennende å følge dette merket de neste årene.

En viktig brikke i dette spillet er splitter nye Kia Sportage. Dette er tredje generasjon og den er den modellen som på mange måter blir "svenneprøven" på den nye Kia-tiden for Norge.

Og det er den vi nå skal teste – i ”folk-flest-utgaven” med 1,7 CRDi motor og forhjulstrekk.

Brukt Kia? Les mer her:

4 Kjøreglede

Av og til opplever jeg at ting blir litt for mainstream. At det ikke er noe å sette fingeren på verken av positivt eller negativt – uten å henge seg opp i ubetydelige bagateller. Sportage er litt slik.

Den er god å kjøre, fjæringen er ”passe” både stiv og myk, styringen byr ikke på noen overraskelser, motoren leverer varene som forventet. Alt er helt greit. Eller bra – eller godt om du vil. Og jeg tenker at dette må være den perfekte bilen for den som ikke bryr seg om biler – som ”bare” vil ha noe eh– ja – greit nok.

Bilen jeg kjører er forresten en Exclusive-utgave og godt utstyrt. Panoramasoltak, xenonlys, navigasjon og skinnseter trekker opp helhetsinntrykket, og gjør at jeg absolutt koser meg bak rattet i Sportage.

4 Interiør/plass

Som allerede nevnt er det en godt utstyrt utgave vi kjører. Skinnsetene er gode, plassen foran er raus, panoramaglasstaket skaper romfølelse. Det innvendige designet framstår som moderne og gjennomført. Detaljer med pianolakk trekker opp rent estetisk. Fortsatt brukes det en del hardplast, men det skrangler ikke og er både pent se på og med god finish.

Det sier seg selv at materialkvalitet og finish ikke er på Audi Q5-og Volvo XC60-nivå. Skulle bare mangle ... Det er jo en grunn til at de to siste koster det dobbelte – så kan man jo diskutere om de er verdt det ...

Førerplassen er ergonomisk og oversiktlig, men jeg hadde nok både trodd og forventet at jeg skulle sitte enda litt høyere.

Bakseteplassen er klart godkjent, og det samme er bagasjeplassen, som faktisk i antall liter er større enn den ser ut til. 565 liter med baksetene oppe og over 1300 om du feller ned baksetet. Med andre ord – veldig bra!

Men jeg savner litt mer fleksibilitet i interiøret. For eksempel det at baksetene kunne skyves fram og tilbake – slik som hos noen av konkurrentene.

Bagasjerommet ser ved første øyekast litt høyt ut, men under "kjellerlemmen" finnes bra med plass og smårom som er praktiske.

C-stolpen – den bakerste takstolpen – er veldig bred. Dette gir dårlig utsyn skrått bakover når man for eksempel skal rygge og svinge. Da er det kjekt med ryggekamera.

4 Motor

Om importørens prognoser stemmer, så kommer mer enn halvparten – cirka 60 % av alle kjøpere til å velge sin Kia Sportage med denne drivlinjen. 1,7-liters diesel motor på 115 hk / 260 Nm, 6-trinns manuell girkasse og forhjulstrekk.

0 – 100 km/t gjøres da unna på 12,3 sekunder og toppfarten er 173 km/t. Så det er ingen racerbil vi her har med å gjøre. Men når det er sagt – så tror jeg at de færreste som kjøper denne vil ha noe som helst å utsette på ytelsene. For det fungerer helt fint i det daglige.

Girbevegelsene er litt lange, men presise og fine. Motoren maler lavmælt og behagelig under panseret og mitt inntrykk er at denne drivlinja passer bilen godt. Helt til det blir glatt – da står du der i bunn av bakken – sammen med alle de andre som heller ikke kommer opp.

Som du sikkert har skjønt så kan Kia Sportage også leveres med firehjulstrekk. Da er motoren (diesel) på 2-liter og 136 hk. Den koster rundt 75 lapper ekstra. Vil du ha automat på du legge på ytterligere 40 000 kroner.

5 Design

Synes du også at den nye Sportagen er en pen bil? Da skal jeg fortelle deg hvorfor. Det er nemlig Peter Schreyer – som tidligere jobbet for Audi – som er mannen bak disse linjene. Den er ellers designet både i og for Europa.

Personlig iker jeg Kia Sportages stilrene design enda bedre enn ”tvillingbilen” Hyundai iX35.

4 Miljø/økonomi

Billigste Kia Sportage er mye bil for pengene. Den billigste koster under 250 000 kroner, da med 1,6-lter bensinmotor og tohjulstrekk. Det er grunn til å anta ar dieselandelen vil være på så mye som 80 – 90 % av Sportage salget. Med 1,7-liters dieselen starter prisen på 265 000 kroner i Classic (den enklest utstyrte) Testbilen er som nevnt en topputgaven og veldig godt utstyrte Exclusive til 310 000,- Imellom disse finnes Comfort. Noe for enhver smak, og lommebok altså.

Den generelle kvaliteten er veldig god og drifts og vedlikeholdsutgiftene noe under gjennomsnittet. Verditapet er nok – enn så lenge – bitte litt over gjennomsnittet, men dette kan snu seg hvis importøren lykkes med sin nye Kia-satsing.

En annen ting som er vel verdt å tenke over er at Kia har markedets beste nybilgarantier. Syv år tilbyr de – og det er det ikke mange som matcher. De fleste gir tre års garanti. Uten tvil en viktig ting, for deg som vi har et forutsigbart og enkelt bilhold.

Dieselforbruket oppgis til 0,52 l/mil ved blandet kjøring, og CO2-utslippet er 135 g/km. Begge deler er helt klart godkjent!

Konklusjon

Kia Sportage er en real, grei og ujålete bil som i tillegg har en av markedets aller beste nybilgarantier. Helt klart en bil som jeg ikke er redd for å anbefale til venner og kjente. Om de skal ha firehjulstrekk, eller om de klarer seg med forhjulstrekk får de finne ut av selv. Prismessig er det ganske stor forskjell mellom de to alternativene. Med forhjustrekk er Sportage en liten prisbombe. Med 4x4 er det ikke like stor avstand til konkurrentene.

Totalt: 4/6

For deg

Du setter fornuft foran status

Ikke for deg

Du har en glatt og bratt bakke du stadig slåss med.

Vårt førstevalg

Som du sikkert har skjønt kan Kia Sportage også leveres med firehjulstrekk. Da er motoren en diesel på 2-liter og 136 hk. Den koster rundt 75 lapper ekstra. Vil du ha automat på du legge på ytterligere 40 lapper.

Jeg er personlig veldig glad i automatgir, men hadde allikevel valgt det bort her. Fordi: Bilen blir tregere, vekten øker, den bruker mer drivstoff og ikke minst er det for altfor dyrt.

Mitt førstevalg er en firehjulstrekker, med 2-liter diesel i Exclusive-utgave med manuelt gir.

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå