Finn biler og biltester

2009 Skoda Superb 2,0 TDI DSG

Test: Skoda Superb: Baksete-mesteren

Skoda Superb er en sedan for spesielt interesserte. Men nei, ikke for de som er opphengt i status, kjøreegenskaper eller sporty design. Superb er bilen som de som synes digert baksete er det viktigste av alt.

Skoda er Tsjekkernes nasjonale stolthet, og øverst på rangstigen i modellprogrammet står Superb. Dette er en bil med så mye bakseteplass at den kan sies å ha premium-ambisjoner. Prisene er sammenlignbare med Passat og Mondeo, selv om bilen er et lite hakk større enn sine konkurrenter. Men, har den noe annet å by på enn enorm bakseteplass?

4 Kjøreglede

I Norge er arbeidskraft dyrt. Derfor regner vi med at de færreste velger en Skoda om de har råd til en privatsjåfør, og heller plasserer seg selv bak rattet. Der finner du enkelt en god sittestilling, men det er en overdrivelse å si at Skoda Superb oser kjøreglede. Den oppleves som trygg, forutsigbar og lettkjørt, men ikke forvent deg noen latterhyl fra Jan Erik. Fjæringskomforten er god og det hele føles veldig udramatisk.

Mange Skodaer sliter med høyt støynivå, men i Superb har Skoda vært rause med støydempingen. Det er ikke bilverdens mest stillegående bil, men det er bra nok til at komfortnivået holdes oppe, selv om du velger dieselmotor.

Testbilen er utstyrt med parkeringsassistent (3650 kr), og det er ganske morsomt. Den hjelper deg med å få til en perfekt lukeparkering. Trykk inn knappen og den søker etter en egnet plass i under 30 km/t. Når den finner en passende luke, sier den fra. Det eneste du trenger å gjøre er å sette den i revers og bruke pedalene. Og vips, så har du utført en perfekt lukeparkering. Eneste minuset er at bilens lengde, kombinert med parkeringsassistentens plasskrav, fører til at du må passere de aller minste plassene.

5 Interiør/plass

Ble du født med unormalt lange ben? Synes du det er best å plassere bagasjen mellom forsetet og deg selv? Eller har du bare et ønske om unormalt mye plass mellom forsete og baksete? Da er Superb perfekt for deg.
Derfor reagerer vi på advarselen i instruksjonsboken. Der finner du en av de mest overflødige setningene siden McDonald’s begynte å opplyse om at kaffen deres er farlig varm: ”Før du legger ned baksetene. Tilpass forsetenes posisjon slik at de ikke kommer til skade.” Om du ikke har for vane å ligge i forsetet, skal det mildt sagt mye til. Skoda kunne med andre ord fint brukt litt av plassen på å muliggjøre et flatt bagasjeromsgulv. Det er vanskelig å utnytte den store plassen på en effektiv måte.

Bagasjelokket har en fiffig, og veldig praktisk detalj. Det er todelt. Du kan enten åpne det som en sedan, eller holde inne en ekstraknapp og åpne det som en kombi for å komme lettere til bagasjerommet. Men, bagasjelokket er ikke den eneste praktiske løsningen du finner i Superb. Den har blant annet et paraplyrom i venstre bakdør, kroker til handleposer og et justerbart midtarmlene.

Stor bil og massevis av utstyr behøver ikke være synonymt med luksusbil. Listen over gagdets i Amibition-utførerelse er imponerende, men Superb mangler det siste lille i forhold til design, finish og materialkvalitet. Et godt eksempel er den gammeldagse instrumenteringen, særlig tallene på speedometer og turteller har gått ut på dato for lenge siden.

4 Motor

I testbilen sitter en 2-liters dieselmotor fra VW, koblet til en DSG-kasse. I den store tsjekkeren gir den nok krefter til at det holder, uten at vi snakker om noen fartsmaskin. Prestasjonene er de samme som med manuell, og vi opplever girkassa som veldig bra. Girskiftene går lynraskt og du får enkelt tilgang på kraftressursene.

Motoren er for øvrig litt gårsdagens nytt. Den bruker pumpedyseteknologi, mens de mer påkostete VW-produktene har gått over til common rail. Den mest merkbare forskjellen er støynivået.

3 Design

Ungt, moderne og trendy. Det er en veldig dårlig beskrivelse av Skoda Superb. Det er heller tungt, gammeldags og litt gubbete. Responsen blant kjente var likevel svært positiv.

Bilen oppfattes som mer eksklusiv enn den er. En fordel er at designet ikke har gått på bekostning av innvendig plass, snarere tvert imot.

3 Miljø/økonomi

Om automatgir er et krav, finnes det et mer miljøvennlig valg enn 2-liters diesel. Med DSG-kasse og 1,8-liters bensinmotor har den både lavere utslipp, og mer hestekrefter. Klarer du deg med manuell girkasse, er 1,9 TDI GreenLine den snilleste mot miljøet.

Det er liten tvil om at du får mye bil for pengene med Superb. Likevel kan du regne med at neste kjøper får enda mer. Stor sedan med Skoda-merke er en ukurant bil å selge på bruktmarkedet.

Konklusjon

Er du på jakt etter en ny taxi? Da bør du ta en nærmere titt på Skoda Superb. Passasjerene dine vil trives, og du slipper knær i seteryggen. Bagasjerommet er stort nok for turer til flyplassen, og kvaliteten er helt på høyde med mange andre taxialternativer.
Hvilke andre som er i målgruppen, sliter vi med å tenke oss til. Den er for stor for pensjonister, de med voksne barn velger stasjonsvogn og statusen holder ikke for direktører. Men, det er lite tvil om at Superb gir deg masse bil for pengene. Skikkelig fart i sakene blir det når den kommer som stasjonsvogn.

Totalt: 3/6

For deg

Du har veldig lange ben.

Ikke for deg

Du fortsatt føler deg som en tjueåring.

Vårt førstevalg

1,9 TDI og 1,4 TSI koster det samme. Standardvalget, og det lureste når du skal selge den, er dieselmotoren. Da må du gire selv og du får en god dose dieselknatring med på kjøpet. Jeg ville gått for 1,8 TSI med DSG. Da får du lavt støynivå, gode prestasjoner og automatgir.

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå