Finn biler og biltester

2013 Subaru Forester 2.0D Sport Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Subaru Forester 2,0D Sport: En ekte folkehelt

Subaru Forester har blitt ny - holder den fortsatt mål mot tøffe konkurrenter?

Subaru Forester er den litt merkelige bilen som hverken er SUV eller stasjonsvogn – men som traff det det norske folk midt i sjela da den kom første gang i 1997.

God bakkeklaring, firehjulstrekk, plass og en driftssikkerhet som var så god at det nesten grenset til det kjedsommelige, gjorde bilen til en suksess for de som trengte en nøktern, ujålete, men solid og pålitelig bil.

Årene har vist at det finnes mange nordmenn i denne kategorien.

Bilen har vært en opptur for det lille, japanske merket som eies av Fuji Heavy Industries.

Subaru Outback: Nå kommer Norges-kombinasjonen

16 år senere har konkurransen i denne klassen hardnet betraktelig. Nå har vi et par titalls forskjellige kompakt-SUV-er, og stadig flere kommer til – nærmest som perler på en snor.

Det er derfor ikke uten en viss spenning at vi nærmer oss den helt nye Forester. Bilen vi har fått tildelt er en Forester Sport, med dieselmotor og manuell girkasse. Prisen lyder på 469.900 kroner.

Holder den fortsatt stand? Det skal vi finne ut nå. Bli med på test!

Se video: Trekker løs 40-tonns vogntog – med pappas Subaru

 
Prøv også:

Honda CRV: Denne har ikke like avansert firehjulstrekksystem, men byr på en del andre kvaliteter

Toyota RAV4: Akkurat som Forester har RAV4 vokst ganske mye i den nye versjonen. Dette blir kanskje den argeste konkurrenten.

Ford Kuga: Den velkjørende kompakt-SUV-en fra Ford har nettopp kommet i ny, større utgave.

Les også: Dette er Norges eldste Subaru

 

Bil: Subaru Modell: Forester 2,0D Sport Motor: 2-liter bokserdiesel Ytelse: 147 hk / 350 Nm. Forbruk: 0,59 l/mil ved blandet kjøring 0-100 km/t: 10,2 sekunder Toppfart: 190 km/t. Bakkeklaring: 22 cm. Tillatt tilhengervekt: Opptil 2000 kg. Pris fra: 374 900,- Pris testbil: 469 900,-

 

Les også: Denne Subaruen startet en helt ny trend 

 

 

4 Kjøreglede

Boksermotoren gir bilen et lavt tyngdepunkt, firehjulstrekksystemet er symmetrisk og dermed gunstig med tanke på kjøreegenskapene. Dieselmaskinen på 2-liter og 147 hk er ikke ny, men gjør at bilen har de kreftene den behøver.

Er du ute etter finslepen kjøredynamikk med ultrapresis styring og minimal krenging, er dette neppe bilen for deg. Er du derimot ute etter en bil med trygge og forutsigbare kjøreegenskaper - som attpåtil har suveren framkommelighet - ja, da er du så avgjort på riktig spor.

Firehjulstrekksystemet er kanskje klassens beste, og bilen har også klassens høyeste bakkeklaring og det er når veien er skikkelig humpete og dårlig eller ubrøytet og full av kram nysnø at du virkelig opplever at Forester er på hjemmebane. Dette fikser den! Bedre enn de fleste - og bedre enn svingete landevier i høy hastighet - selv om den klarer det også, så klart.

3 Interiør/plass

Interiøret er på mange måter litt som resten av bilen. Enkelt, folkelig, forutsigbart og greit. Den er god sammenskrudd uten skrammel og ulyder, men har hverken materialkvalitet eller finish helt i toppklassen.

Men om glippen mellom luftdysa og dashbordet ikke er helt symmetrisk og jevn, tror vi kundene som kjøper denne bilen ikke bryr seg en døyt om det. Det som er viktig for de er at alt virker hele tiden. Og det gjør det nok - om vi kjenner Subaru rett.

Når det kommer til det praktiske har imidlertid den nye utgaven tatt et stort sprang. Plassen har aldri vært større og de praktiske løsningene er bedre.

Raust med smårom for oppbevaring, bedre sikt ut, lettere adkomst, flatere gulv og dører som går helt ned (a la gammel Saab) slik at buksebein ikke skitnes til av møkkete kanaler er bare noen av mange eksempler på forbedringer.

Plassen er som nevnt god i både for- og baksetet, og bagasjerommet har også vokst - til 505 liter.

Det synes virkelig som om Subaru har gått i dybden for å finne måter å forbedre Forester på, og de har lyktes. Vi snakker da ikke om det tyske produsenter kaller for opplevd kvalitet. Her er det snakk om praktisk, ujålete hverdagsbruk.

4 Motor

Det drøyde lenge før Subaru kom med en dieselmotor. Men da den kom, hadde de gjort leksen sin godt. På typisk Subaruvis valgte de boksermotor også her.

Noen år er gått siden den gang og oppdateringer underveis til tross, så er ikke motoren ny lengre, men den holder forsatt stand og er overraskende stillegående.

Vi snakker om en 2-liter som yter 147 hk / 350 Nm. Nok til å sende bilen fra 0-100 på ganske så kjappe 10,2 sekunder, mens toppfarten er 190 km/t i den grad det betyr noe.

Ytelsene er veldig like det som for eksempel nye Toyota RAV4 byr på - biler som definitivt er konkurrenter.

Vi du heller har bensin? Ikke noe problem. Igjen er det en 2-liters bokser - men bensinmotoren yter 150 hk. Altså samme størrelse og nesten ytelse - slik for enkelhets skyld.

3 Design

Ingen har vel noensinne kjøpt en Subaru Forester fordi den er så pen. Slik blir det nok i fortsettelsen også. Selv i oppjazzet Sport-utgave med 18-tommers hjul, annet fangertrekk med en luftspalte og andre tåkelys enn normalversjonene, så vinner ikke denne noen skjønnhetskonkurranse.

Særlig bakfra er den traust. Faktisk var den utgående hakket mer vellykket i linjene. På den annen side har bilen er særpreg og noe litt annerledes ved seg. Enten liker du det - eller så ikke...

5 Miljø/økonomi

Forester har på grunn av sitt gode rykte og gode driftsikkerhet hatt et forholdsvis lavt verditap. Det er ingen grunn til å tro at dette endrer seg med den nye modellen.

Den unike driftsikkerheten gjør bilholdet forutsigbart og enkelt, men om det en sjelden gang skjer noe, så er prisen på enkelte deler ganske høy.

Boksermotorens drivstofforbruk har vært et ankepunkt. Men det var før.

Nå bruker ikke denne mer enn noen av konkurrentene - snarere tvert i mot. 0,59 l/mil er oppgitt forbruk på testbilen med diesel og manuelt gir. CO2-utslippet er på 156 g/km. Begge deler helt klart godkjent.

Konklusjon

Vi kan bekrefte at Forester er tro mot det opprinnelige konseptet. Dette er fortsatt en solid, real, grei og ujålete bil - og ikke den du skal kjøpe om du har ambsjoner om å være kuleste gutten eller jenta i gata.

Det er forsatt en bil som appellerer mer til den folkelig fornuften enn til følelsene - selv i Sport-utgave med en del morsomme elementer og høyt utstyrsnivå tar det ikke på noen måte av.

Du lurer liksom ikke på om du skal kjøpe denne eller en BMW X3. Vurderer du den ene av disse, vurderer du neppe den andre. Slik skal det også være.

Det at den er folkelig og fornuftig må ikke tolkes negativt. I denne sammenhengen er nettopp dette en hedersbetegnelse.

Vi konkluderer med at det som alltid har vært en god bil nå har blitt større, mer praktisk - ja rett og slett en enda bedre bil.

Totalt: 4/6

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå