Finn biler og biltester

2014 Toyota RAV4 2,0 D-4D Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D: Norgesbilen ble 50.000 billigere over natten

Og den passer perfekt til snøkaos og dårlige vinterveier.

Toyota RAV4 tok virkelig et stort steg oppover i både størrelse, kjøreegenskaper og ikke minst opplevd kvalitet da den kom som helt ny modell i fjor.

Det viser også salgstallene. Problemet har ikke vært å selge nok biler, men å skaffe biler til alle som vil ha.

RAV4 tok en sterk åttendeplass på registreringsstatistikken i 2013. Dette året kan bli enda bedre.

Les vår test av Toyota RAV4 her:

Nå har den populære Norges-modellen også dukket opp i en ny og billigere utgave. VI snakker nesten 50.000 kroner ned i pris. Det er penger det ...

Ofte når en prisreduksjon finner sted på en SUV, så betyr det at den leveres kun med tohjulstrekk. Det gjør ikke denne.

Her snakker vi litt mindre motor, men fortsatt firehjulstrekk. Noe som passer bra i vinterlandet Norge hvor snøen laver ned akkurat nå.

Som de aller første i Norge tester vi nykommeren på vinterveier.

Her er de beste kjøpene med 4x4

 

Hva er dette?

Dette er en helt ny RAV4-variant. Som med kombinasjonen 2-liters dieselmotor og 4x4 er en bil som treffer midt i volummarkedet.

Med denne motoren reduseres innstegsprisen for RAV4 med firehjulstrekk med nær 50.000 kroner. Startprisen er på svært konkurransedyktige 323.900 kroner.

2-liters motoren – som vi allerede kjenner fra blant annet Toyota Avensis – er koblet til en sekstrinns manuell girkasse og yter 124 hk ved 6000 omdreininger.

Toyota RAV4: Se den tøffe spesialversjonen
 

Hvordan er den å kjøre?

Tidligere var motoren en 2,2-liter på 150hk, og det er ikke til å stikke under en stol at denne modellen (som du selvfølgelig fortsatt får kjøpt) oppleves både som litt raskere og noe sterkere.

Det vil på ingen måte si at den nye er undermotorisert. Den går nemlig både stille fint og oppleves som mer kultivert enn den med større motor.

Man har kreftene man behøver, men heller ikke så veldig mye mer. Den 6-trinns manuelle girkassen (den leveres ikke med automat) passer motoren fint og alt i alt er dette en vellykket kombinasjon.

Styringen er lett, men presis og kjøreegenskapene trygge og forutsigbare. Ønsker du en litt mer sporty «schwung» over det hele finner du Sport-knappen på midtkonsollen.

For kjøring under vanskelige forhold, kan føreren benytte en AWD Lock-knapp. Aktivering av knappen gir en låst fordeling på 50/50 foran og bak – og virker i hastigheter opp til 40 km/t.

Jakten på den beste brukt-SUVen

 

Hvordan er plassen?

Tiden da en Toyota RAV4 var litt kort, litt stumpete på veien, litt trang i baksetet og ikke med all verdens bagasjeplass er definitivt forbi.

Da bilen kom i ny utgave i 2013, ble den 20 centimeter lengre. Det gjorde susen. Det er s god plass både i for- og bakseter. Bagasjerommet tar nå unna 547 liter.

Dette i sum gjør at RAV4 fungerer utmerket som en fullverdig familiebil.

RAV4-eventyret startet med denne:  

 
Finest utenpå eller inni?

Også rent designmessig fikk RAV4 et godt løft i fjor. En lengre bil gir mer harmoniske linjer. Toyota ga den også en liten og tiltrengt dose særpreg utvendig.

Innvendig skjedde det også mye med den nye. Bedre materialer, spennende design, bedre seter og mer utstyr. Om du ikke velger aller billigste utgave, er bilen både litt annerledes og moderne innvendig.

Klar seier til interiøret i designkonkurransen altså.

Vi kan også nevne at 2014-modellen har fått noe andre oppgraderinger i samme slengen:

Multimedia-løsningen er nå oppgradert til Toyota Touch 2, et forbedret system som har en ny 6” fullfarge WVGA berøringsskjerm med bedre oppløsning med en ny "drag and flick"-funksjon.

Smartnøkkel – og start er nå tilgjengelig som en tilvalg på Active-utstyrsgraden, i kombinasjon med elektrisk bakluke.

Et premium JBL lydsystem med 9 høyttalere og 440 watt er også tilgjengelig på de høyeste utstyrsnivåene.

Brukt RAV4: Noe av det smarteste du kan kjøpe

 

... og hva er konklusjonen?

En allerede god og fornuftig bil har blitt enda bedre og mer fornuftig. Billigere i innkjøp, mer økonomisk i bruk, like smart, men ikke like rask.

Vi tror at RAV4-kjøperne verdsetter helt andre egenskaper enn hvor fort den går fra 0- 100 km/t. Differansen er kun 1,4 sekund opp til 150 hesteren.

Vi tipper også at en tillatt tilhengervakt på 1600 kg (- 400 kg i forhold til 150 hesteren) også holder for de fleste. På plussiden for nykommeren noterer vi et noe lavere drivstofforbruk og lavere CO2-utslipp, men heller ikke her er forskjellene veldig store.

Derfor har vi stor tro på nykommeren.

Dette er modellen som konkurrentene håpet ikke kom. Dessverre for dem – der tok feil, gitt ... Toyota RAV4 vil bli brysom for den også i året vi er inne i.

Les også: Vår stortest av Toyota RAV4 her:

 

Bil: Toyota Modell: RAV4 Motor 2-liter diesel Effekt: 124 hk / 310 Nm Forbruk: 0,52 l/mil ved blandet kjøring 0–100 km/t: 11,0 sek. Tillatt tilhengervekt: 1600 kg Pris fra: 323 900,- Pris testbil: 368 300,-

 

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå